gerrit B Geplaatst: 22 oktober 2005 Geplaatst: 22 oktober 2005 In een elektische step zit dit stukje electronica Maar volgens mij mist hier iets, want als ik de drukknop boven het relais in druk dan gebeurd er op deze manier volgens mij niets, maar ik heb geen andere aansluitingen op de print. Pas als het relais is aangetrokken dan zou je op deze manier een houd schakeling kunnen maken. De weerstand van 15 moet 15K zijn de M is de motor van de step. Volgens mij is de 2N5551 defect, waar kan ik deze voor vervangen? al vast bedankt Gerrit B zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
Steve Geplaatst: 22 oktober 2005 Geplaatst: 22 oktober 2005 met opzet hebben ze er geen houd schakeling van gemaakt,het zou ook niet best zijn voor kleine kinderen.(hoe moeten ze dan stoppen ?),het schema is goed,en als er niets gebeurt kan de motor of de 2n5551 defect zijn,sluit eerst de motor even op de accu aan om te zien of deze niet defect is. en waarom een vervanger voor een 2n5551 ??
gerrit B Geplaatst: 22 oktober 2005 Auteur Geplaatst: 22 oktober 2005 Maar hoe wordt op deze manier het relais dan aangetrokken? Als ik het zelf beredeneer dan zal als de knop wordt ingedrukt er spanning aan de ene kant van de spoel komen, maar omdat de transistor niet geleid (er staat immers geen spanning op de basis) zal de andere kant niet naar massa getrokken worden. Echter is het relais eenmaal aangetrokken dan zal er spanning op de basis komen en er een soort houd schakeling ontstaan want zolang het relais is aangetrokken zal de tor geleiden en het relais aangetrokken blijven. Ik zie wel dat ik een schakelaar vergeten ben te tekenen. In serie met de getekende normaly open pulsdrukker staat een nog een NC pulsdrukker en die gaat open op het moment dat de rem wordt aangeraakt. Waarom ik de 2n5551 wil vervangen is eigenlijk omdat ik zo ongeveer de hele BC, BD en BF serie thuis heb, maar geen 2n.... de motor werkt overigens prima dus dat kan het niet zijn. suc6 gerrit B zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
bromtol Geplaatst: 22 oktober 2005 Geplaatst: 22 oktober 2005 ik ben maar een leek, zeker vergeleken bij steve, maar ik wil toch wat opmerken. heb je de schakeling goed bekeken? er moet in ieder geval nog een diode inzitten en wel anti-parallel over de spoel van het relais. anders zou die tor (die 2n2551 is trouwens een 140 v. transistor) er wel snel uitklappen. en volgens mij kan die schakeling inderdaad zo niet werken. het lijkt mij dat die weerstand van 15 k of aan de 24 volt moet zitten of aan de kant van de drukknop waar ook het relais aan zit. bromtol mij zie je hier niet meer posten, hoewel ik me soms erg in moet houden.
gerrit B Geplaatst: 22 oktober 2005 Auteur Geplaatst: 22 oktober 2005 Ik heb het schema nog een keer opgenomen en kom op precies hetzelfde schema uit maar dan natuurlijk met de extra onderbrekings schakelaar. Inderdaad viel het mij ook dat er geen diode in zat om de inductie spanning af te voeren, dus even het relais losgesoldeerd, maar gewoon 704 Ohm beide kanten op dus ook geen interne diode in het relais. Maar het gaat hier om een 2N5551 dit is een universele NPN versterker tor die inderdaad tot 160V kan verdragen met een maximale stroom van 600 mA. Vandaar dat ik denk dat bijv. een BC 639 (100V en 1 A) ook moet kunnen alleen kun je een 2N5551 vervangen door een MPS-U10 en die kan maar liefts 10W verstoken en dat steek een beetje schril af tegen de 0,8W van een BC639 Zou het zo kunnen zijn dat het relais in 1e instantie aangetrokken kan worden door een lekstroompje tussen basis en emitter? suc6 gerrit B zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
veda Geplaatst: 23 oktober 2005 Geplaatst: 23 oktober 2005 Dit schema kan niet werken. De drukknop moet parallel met de transistor (CE) staan. De verbinding van de drukknop naar de + 24V moet de O Volt zijn. Zoals Steve zegt moet de motor zelf eerst getest worden (relais opdrukken of rechtstreeks op 24V zetten). De transistor is waarschijnlijk niet stuk.De diode zou ik er inderdaad maar opzetten (1N4007). Groetjes, Dany
Oldereast Geplaatst: 23 oktober 2005 Geplaatst: 23 oktober 2005 Er moet een schakelaar over het relaiscontact zitten om hem te bekrachtigen. Die andere schakelaar moet dan een verbreek contact zijn om hem weer uit zetten, dat zal dan die rem schakelaar zijn. Alles kan: Wim Kan, koffiekan, Sandokan..
gerrit B Geplaatst: 23 oktober 2005 Auteur Geplaatst: 23 oktober 2005 hier de print waar ik de componenten op getekend heb. Het heeft altijd zo gewerkt dus het lijkt me niet dat ik iets in de aansluitingen moet wijzigen, maar waarom doet hij het dan niet. Heb ik dan toch ergens een fout gemaakt met het schema opzetten? de schalaar voor start en stop zitten 100% zeker in serie waarbij de een NC is (het remkontakt)en de ander NO (het startkontakt) suc6 Gerrit B zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
gerrit B Geplaatst: 25 oktober 2005 Auteur Geplaatst: 25 oktober 2005 Ik heb het schema enigzins aangepast Hierdoor sla ik nu 2 vliegen in 1 klap Als eerste heb ik het probleem niet meer dat als de startschakelaar éénmaal is ingedrukt dat de motor dan dom door blijft lopen dus ik heb nu een soort dodemansknop. Als tweede heb ik nu dat zodra de rem wordt aangeraakt de motor, ondanks dat de startschakelaar nog is ingedrukt, toch meteen stopt. Ik heb het hele spul op de skelter van mijn zoontje van 5 gemonteerd dus dolle pret in de hele buurt. Ik zit nu alleen nog met 1 probleem. Zodra mijn zoontje op het "gaspedaal" drukt dan gaat zijn skelter er met spinnende wielen vandoor en blijft full speed (ongeveer 15 Km per uur) door de straat racen. Het is natuurlijk goed voor je conditie, maar zo goed is de conditie van papa dit moment absoluut niet. Dus vandaar de vraag wie heeft een eenvoudig goed schema voor een motor regeling? (motor is 100W 24V) suc6 Gerrit B zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
veda Geplaatst: 26 oktober 2005 Geplaatst: 26 oktober 2005 Hallo Gerrit, heb indertijd de elektronika ineengeknutseld voor een elektrische fiets met "gashendel" (met remenergierecuperatie). Dit werkte prima, alleen vond de gebruiker het achteraf toch interessanter om direct via een contactor te starten, zoals bij de step nu. De elektronika kan vrij eenvoudig zijn bij deze step. In feite heeft men een chopper nodig (met Powerfet van bv. IR). Deze schema's zijn volgens mij wel via internet te vinden. Als je er niet uitgeraakt wil ik je wel een schema opsturen. Groetjes, Dany
Gast Geplaatst: 26 oktober 2005 Geplaatst: 26 oktober 2005 Kun je niks met de motor regelen (meer spoelen, of spoelen anders regelen)? Dan zou je met een "schuif" de motor op 3 of 4 snelheden kunnen regelen door meer/minder spoelen te gebruiken. Alternatief is PWM en een vermogenstransistor (die vervangt dan het relais). Principe van PWM (Pulse Width Modulation): - Maak een "zaagtand" of driehoek signaal (in dit geval op 20 Hz ofzo), dat kan met een 555 ICtje. - Vergelijk (met een opamp of comparator) de zaagtand spanning met die van een potmeter (de "gashendel") tussen 0V en 24V (als je een 555 gebruikt loopt de zaag van 8..16V en zet je twee weerstanden in serie met de pot). De uitgang van de comparator/opamp is dan langer "hoog" naarmate je meer "gas" geeft. - Dit signaal geef je (via een gewone transistor als emittervolger, en een zener diode om de "nul" spanning te kunnen halen) aan de vermogenstransistor, die de motor stuurt. De vermogenstransistor wordt altijd volledig gesatureerd, en kost dan maar rond de 0.2V aan spanning (bij 4A dus maar 0.8W dissipatie, maar iets meer tijdens het schakelen).
arnoldl Geplaatst: 26 oktober 2005 Geplaatst: 26 oktober 2005 Was het bij het oorspronkelijke schema niet zo dat : de gashendel ingeknepen werd , dan gebeurde er nog niks. maar zodra je zelf een klein stepje nam hij dan vanzelf ging. Dan zou namelijk de motor als dynamo werken om de basis hoog te sturen , waarna het relais het overnam totdat de rem ingedrukt wordt. Is wel aardig bedacht als anti-val beveiliging , pas motor aansturen als er al gestept word.
gerrit B Geplaatst: 26 oktober 2005 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2005 Helaas, de motor is geheel gesloten aan de ene kant en aan de andere kant zit de aandrijfas met een tandwiel waar de aandrijfriem op heeft gezeten. Dus ik kan de motor wel losschroeven, maar kan hem dan slechts 4 mm open krijgen omdat dit tandwiel zelfs met een poulietrekker, warmstoken en kloppen er niet af wil. Voor de rest komen er alleen maar 2 draden uit de motor dus hier is weinig aan te wijzigen. De schakeling die je voorsteld, zoiets zal het volgens mij moeten worden, ik heb alle electuur tijdschriften vanaf 1980 al door gespit, maar nog geen eenvoudige regeling tegen gekomen. Vandaar dat ik mijn accu boor al had losgeschroefd om te kijken hoe dat hier wordt geregeld, maar daar zie je totaal geen electronica en toch wordt het toerental geregeld waarbij de motor zijn kracht behoud. Dus mocht iemand ergens een schema hebben dan hou ik me aanbevolen. Verder zal ik maar eens gaan googelen om te kijken of er iets bruikbaars is. Suc6 Gerrit B zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
vmp Geplaatst: 27 oktober 2005 Geplaatst: 27 oktober 2005 arnoldl, jou beschrijving klopt. Als je de 'gashendel' ingeknijpt gebeurt er niks. Maar hou je deze ingeknepen en je neemt vervolgens een stap dan gebeurt er het volgende: De motor wekt een klein stroompje op (werkt dus heel kort als generator). Dit stroompje wordt door de transistor versterkt en daardoor kan het relais aantrekken en wordt de motor definitef ingeschakeld. Gerrit, ik las dat je de schakeling gemodificeerd hebt en op de skelter van je zoontje gemaakt hebt. Hopelijk lijden je accu's en je motor er niet te veel onder, want volgens mij is de originele schakeling juist bedoeld om de inschakelpiek te beperken. Doordat je nu vanuit stilstand optrekt i.p.v. met een klein zetje, onstaat er een flinke piekstroom. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat dat de levensduur van je accu's toch wel wat verkort... ET9500 XT5 image with CCcam 2.3.0 - Triax 110 rotating with modified powertech DG380 LNB: MTI Highline Pro Twin
Gast Geplaatst: 27 oktober 2005 Geplaatst: 27 oktober 2005 Zoiets bedoel ik: PWM with 555 IC Als ik 't goed heb mag je de 555 tot 36V voeden, dus hoef je niks aan te passen om 'm op 24V te gebruiken. Wel eerst testen met een lampje ofzo...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen