veda Geplaatst: 28 oktober 2005 Geplaatst: 28 oktober 2005 Ik vrees dat je het verkeerd voor hebt. Een seriemotor kan niet als generator werken als je hem in open kring aandrijft (stept).Bij een seriemotor wordt het veld opgewekt door een seriewikkeling. Hier moet dus stroom doorlopen, en dat kan niet vermits het relais nog niet op is (open kring). Dat was ook mijn ervaring met de elektrische fiets (seriemotor en geen recuperatie van remenergie mogelijk).Het moet dus een shuntmotor zijn.Dit is eenvoudig te testen door even een draai aan het wiel te geven en te meten of er spanning uit de motor (generator)komt. Zelfs indien het een shuntmotor zou zijn (wat ik sterk betwijfel), dan moet men toch een serieus stepje doen om voldoende basistroom (>1 mA volgens de datasheet)te genereren door de 15k om de transistor te satureren en het relais te laten optrekken. Het schema van Milo ziet er goed uit. Alleen wil ik opmerken dat de vrijloopdiode over de motor niet noodzakelijk een Schottky diode moet zijn (moeilijk leverbaar ?), maar dat het ook een fast soft recoverydiode mag zijn bv een Philips pareldiode BYVxx. Het mag zeker geen gewone diode zijn want dan kan de PowerMOSFET sneuvelen op kortsluitstroom. Groetjes, Dany
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen