Gast Geplaatst: 10 november 2005 Geplaatst: 10 november 2005 Hallo,ik heb een 110 cm schotel op de kop getikt,maar daar zit geen arm bij.Deze wilde ik zelf gaan maken vandaar een paar vraagjes. 1-Zit er verschil tussen schotels voor analoge en digitale ontvangst. 2-Moet de arm van de LNB aan een vaste lengte voldoen. 3-Moet de LNB onder een bepaalde hoek staan ten opzichte van de schotel. 4-Moet de LNB precies op het hart van de schotel gericht staan. Ik stel deze vragen om onnodige kosten te voorkomen.BVD Fred
Gast Geplaatst: 10 november 2005 Geplaatst: 10 november 2005 1-nee 2-ja 3-ja 4-nee De LNB moet in het brandpunt van de schotel staan. Als je een offset-schotel hebt (het meestgebruikte type) zit het brandpunt een stuk onder het midden van de schotel. Bij een parabolische schotel zit het brandpunt wel boven het midden van de schotel.
Gast Geplaatst: 10 november 2005 Geplaatst: 10 november 2005 Pilgrim,bedankt voor je snelle reaktie,maar heb je toevallig ook de maten en graden waar ik moet werken.Of moet ik dat in de praktijk uitvogelen.Fred
Gast Geplaatst: 10 november 2005 Geplaatst: 10 november 2005 Het makkelijkst is het om hier aan te geven om welke schotel het gaat en vragen of iemand die een gelijke schotel heeft zo lief wil zijn om dit te gaan meten voor je. Suc6 Edit: Let wel op de kosten voor het zelf maken, nieuwe en vooral tweede hands schotels zijn niet zo heel duur meer, maar vaak wel compleet.
Gast Geplaatst: 10 november 2005 Geplaatst: 10 november 2005 Citaat: heb je toevallig ook de maten en graden waar ik moet werken. Ik sluit me helemaal bij Astron aan: de kosten en het werk dat je daarmee op de hals haalt... Misschien beter een andere schotel gekocht. Een 110 cm merkschotel heb je al vanaf 60 euro, en merkloos zal het nog wel goedkoper kunnen. Dan weet je ook zeker dat de arm goed is uitgericht en er een LNB op past.
Gast Geplaatst: 10 november 2005 Geplaatst: 10 november 2005 Ik kan niet zien wat voor merk schotel het is ,wel kan ik zien dat er een platte arm op moet ca 5 bij 2 cm.Ik zie wel wat ik doe,ik hoef alleen maar de arm te maken,LNB en houder heb ik en de schotel is ook voorzien van een verstelbare beugel ed.Dus als iemand voor mij de lengte van de arm kan geven ben ik al tevreden. De maten van de schotel zijn:110 cm hoog en 90 cm breed.Bvd Fred
Gast Geplaatst: 10 november 2005 Geplaatst: 10 november 2005 De lengte van de arm is dus niet te geven aan de hand van de diameter. Een manier om er achter te komen: steek een tijdelijke te lange arm in de houder. Plak op de schotel een paar kleine spiegetjes van een dikke centimeter. Kleine stukjes van een CD of zo. Richt de schotel dan op de zon. Gebruik de LNB-houder om te bepalen hoe hoog het brandpunt boven de arm zou moeten vallen. Stel de richting van de schotel bij zodat het brandpunt op de goede hoogte valt. Nu weet je waar het brandpunt is: op die plek moet ook ongeveer de voorkant van de LNB vallen.
D.Quijote Geplaatst: 10 november 2005 Geplaatst: 10 november 2005 Ik heb nog een stuk of 5 schotels in mijn kelder liggen waaronder eentje van 1,05 mtr. ik zal morgen wel eens opmeten hoe lang de arm is. Misschien heb je er wat aan. gr. D.Quijote M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo
D.Quijote Geplaatst: 11 november 2005 Geplaatst: 11 november 2005 @ 3335 zo gezegd zo gedaan, heb even een arm voor je opgemeten van een schotel van 1,05 mtr. Lijkt me niet zo makkelijk dit na te maken. Let ook even op de lichte knik aan de kant van de LNB. Zie de bijlage gr.D.Quijote M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo
Gast Geplaatst: 11 november 2005 Geplaatst: 11 november 2005 Zo ik ben eruit,een stuk pijp genomen van ca 100 cm met knik en lijmtangen heb ik hem op de Astra 19.2 afgesteld.Wel veel heen en weer geloop omdat ik geen satzoeker heb.Ik kan nu een definitieve stang maken. Iedereen bedankt voor de medewerking.Fred
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen