Ga naar inhoud

schotel upside down op plat dak - hoezwaar frame bouwen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Graag wil ik toch even doorgaan op gesloten draad

Om de "horizon"vervuiling te verkleinen wil ik een 90cm archsat met 3 lnb's liggend (upside-down) plaatsen. Bovenop een plat schuurdakje. Het is nu nl. zo dat de schotel erg opvalt.

Als ik 'm liggend plaats, zal de hoogte bijna gehalveerd worden!

Maar nu komt het. Ik had een voet met 2 lagen van 4 stuks 40x60 tegels. Met een liggende opstelling verwacht ik minder wind en als probeersel wil ik nu een kleinere voet maken.

Ik denk aan ca. 60x120 cm. Dus slechts ruimte voor 2 stuks 40x60 tegels wel 2 dik dus samen 4 tegels.

Zou dit voldoende zijn?

Gtz. Martje B

Geplaatst:

Wat je zegt: de hoogte wordt bijna gehalveerd. Maar net niet helemaal. Bij normale montage maakt je schotel een hoek met het dak van ongeveer 83 graden (uitgaande van een elevatie van 30 graden en een offset van 23 graden); bij montage ondersteboven wordt dat ongeveer 37 graden. De windlast wordt bepaald door de sinus van die hoek. Dan zie je, dat bij montage ondersteboven de windlast ongeveer 60% wordt ten opzichte van normale montage. Halveren van het aantal tegels, betekent dus dat je schotel minder stevig staat. Misschien is dat genoeg. De veilige weg is echter om de massa van de tegels op 60% te houden. Of je kunt het compenseren door de schotel op 5/6 van de oorspronkelijke hoogte van de mast te bevestigen (door de liggende opstelling zou dat moeten kunnen). Dan kun je wel met de helft van de tegels toe. EDIT: Dit alles bij gelijkblijvend oppervlak van je tegelvoet. Ga je ook je oppervlak halveren, dan moet je om dezelfde kracht te kunnen leveren het aantal stenen verdubbelen. Met andere woorden: als je en het oppervlak halveert en het aantal stenen, levert je tegelvoet nog maar een kwart van de kracht. Dus beter de tegelvoet niet verkleinen, dan kun je toe met 1 laag grote tegels en eventueel een paar kleine er bovenop. En daar kan je dak vast beter tegen dan de minimaal benodigde vier lagen tegels op het halve oppervlak.

Groeten van de zolder.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen