Ga naar inhoud


aluminium kozijnen vocht aan de binnenkant ?


knol

Aanbevolen berichten

hallo ik heb een hele erg mooie voordeur laten plaatsen van aluminium,heel mooi geplaatst en erg degelijk.Nu mijn vraag:s~morgens is er aan de BINNENKANT condens op de ruiten en ook op het zijpaneel.Is dit normaal? Dit wil ik graag weten want de fabrikant zegt gewoon goed stoken en ventileren.Dat kan wel zo zijn maar vroeger had ik kunstof en daar had ik dit dus niet.Overigens er zit wel uiteraard isolatie glas in.Is dit normaal??? hebben meer mensen dit en moet ik dit pikken? Ik heb nog niet betaald dus ik sta wel een beetje sterk in de schoenen.Maar als dit normaal is is het goed.Blijft natuurlijk wel raar dat ik met kunstof er geen last van had en met hout ook niet.Nu denk je goed te doen en goed te isoleren en heb ik dit weer.Gewoon raar komt iemand naar mijn nieuwe deur kijken en dan is de binnenkant nat,moet ik zeggen :ja hoort zo,dus ik hoor heel graag wat meningen.groetjes o ja wat ik ook nog wil zeggen is dat ik pas dit probleem heb sinds het vriest buiten,Dus het heeft gewoon met een temperatuur verschil te maken maar toen ik kunstof had zat er allen soms vocht aan de buitenkant raam wat naar een uur alweer weg was.Moet ik nu echt elke dag mijn ramen lappen aan de binnenkant?

Dreambox 7000s draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

ben ik dus niet de enige,blijft wel een fijt dat de mensen die ik ken en ook op mijn werk er geen last van hebben.Nou ik wacht even meer reactie`s af ben erg benieuwd,kijk met enkel glas weet ik ook wel dat het mogelijk is maar met HR++ wat ik voorheen ook had wist ik niet.

Dreambox 7000s draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb er geen ervaring mee, maar het lijkt mij dat als het kozijn goed geisoleerd is dat ie geen vocht mag aan trekken, je kunt natuurlijk ook altijd bij een bouw onderneming informatie opvragen over zulke gevallen, ze kunnen je daar altijd wel een duidelijk antwoord op geven

suc6 Benno

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat is een goede,ik heb net wel even gegoogeld en daar was niks over te vinden.alleen velux ramen schrijven er iets over en zeggen dat het natuurlijk is en raden aan een verwarming onder het raam te plaatsen,beetje moeilijk bij een voordeur,moet ik vloerverwarming aanleggen.Als ik dit geweten had had ik kunstof genomen,alleen dit was veel duurder terwijl het voor een paar jaar terug andersom was

Dreambox 7000s draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo ,als je alu kozijnen hebt met ingebouwde koudebrug onder breeking hebt heb je er geen last van en ook een hogere isolatie waarde , of heb je binnen nieuw gestuckt of een nieuwe vloer gelegt dan komt het vocht daarvan ,dan moet je goed stoken en venteleren tegelijk

gr.wimke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een natuurlijk verschijnsel. Hoe dichter je bij de deur komt hoe kouder het wordt, en koudere lucht kan minder waterdamp bevatten. Dat zie je op de deur of raam.

 

wat nu, stoken met de deur open is natuurlijk geen oplossing.

 

De lucht dicht bij de deur moet wel warmer worden, anders kun je je probleem nooit oplossen.

 

- Is het kozijn van binnen wel van isolatiemateriaal voorzien?

- De kleinste ventilator lost het probleem misschien ook op, niet te dicht

bij de deur zetten, en niet op de deur of 'n raam richten i.v.m.

warmteverlies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijzonder lastig verhaal. Mijn voorganger schreef eigenlijk al wat de oorzaak is.

 

Nog iets meer gedetailleerd is het zo dat alle koude vlakken in huis het eerst

gaan condenseren. De oppervlaktetemperatuur van deze vlakken is dermate koud

dat de waterdamp uit de lucht gaat condenseren omdat op die plekken de lucht

verzadigd raakt van vocht.

 

Koude vlakken onstaan door geleiding van buiten naar binnen (andersom kan ook).

Als hey buiten kouder is dan binnen en de plaatselijke constructie is van een

geleidend materiaal ten opzichte van de rest van de constructie, dus glas

geleidt beter dan een spuowmuur en zal als eerste condenseren. Ijzer geleidt

beter dan glas dus ijzer (en ijzeren kozijnen) condenseren als eerste.

Blijft hierbij lucht verzadigd dan zal het glas gaan condenseren enzovoort.

 

Uiteraard geldt dat met name wanneer de relatieve vochtigheid van de lucht

hoog. Dus dit kan ook in de zomer voorkomen. Hoewel door de hoge temperatuur

in de zomer de lucht minder snel verzadigd zal raken.

 

Dit was een stukje theorie, nu de praktijk.

Op nummer 1 staat met stip aluminium ramen en kozijnen. Aluminium geleidt

de warmte en dus ook de koude als een van de beste.

 

Hiervoor worden vaak in de profielen "barricades" opgeworpen. Maar het blijft

een bouwkundige constructie die bijvoorbeeld nooit opkan tegen de geisoleerde

spouwmuur, deze heeft nu eenmaal de hoogste isolatiewaarde.

 

Met ventileren (lees circuleren = mengen) bereik je alleen maar dat de

verzadigde lucht (dicht bij de koude oppervlakten) zich mengt met de

onverzadigde lucht waardoor het langer duurt dat de lucht bij de koude vlakken

kan condenseren.

En als je echt gaat ventileren (dus de lucht uit de betreffende ruimte afvoert)

dan moet er ook verse lucht in (van buiten). Dan is het effect van isolatie

weer voor een deel weg in de winter.

 

Dus dat er condensatie optreedt kom je nauwelijks onderuit. Waar je wel op moet

letten is of er een goed transport van vocht naar buiten is gerealiseerd.

Vaak zie je in raamkozijnen condensgaatjes in het kozijn om vocht af te voeren.

Ander komt het vocht binnen en is dan desastreus voor vloerbedekking.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
hallo ik heb een hele erg mooie voordeur laten plaatsen van aluminium, heel mooi geplaatst en erg degelijk.

Nu mijn vraag:s~morgens is er aan de BINNENKANT condens op de ruiten en ook op het zijpaneel.

Is dit normaal?

Dit wil ik graag weten want de fabrikant zegt gewoon goed stoken en ventileren.

Dat kan wel zo zijn maar vroeger had ik kunstof en daar had ik dit dus niet.

Overigens er zit wel uiteraard isolatie glas in.

Is dit normaal??? hebben meer mensen dit en moet ik dit pikken?
Ik heb nog niet betaald dus ik sta wel een beetje sterk in de schoenen.
Maar als dit normaal is is het goed.

Blijft natuurlijk wel raar dat ik met kunstof er geen last van had en met hout ook niet.

Nu denk je goed te doen en goed te isoleren en heb ik dit weer.

Gewoon raar komt iemand naar mijn nieuwe deur kijken en dan is de binnenkant nat,moet ik zeggen :ja hoort zo,dus ik hoor heel graag wat meningen.

groetjes

o ja wat ik ook nog wil zeggen is dat ik pas dit probleem heb sinds het vriest buiten,
Dus het heeft gewoon met een temperatuur verschil te maken maar toen ik kunstof had zat er allen soms vocht aan de buitenkant raam wat naar een uur alweer weg was.

Moet ik nu echt elke dag mijn ramen lappen aan de binnenkant?


Je moet onmiddelijk de fabrikant/firma die geplaatst heeft aanschrijven dat hij een verkeerde profielkeuze heeft aangeboden en kozijnindeling met als resultaat condensvorming aan de binnenvlakken, glas en aluminium.

(dit is strikt genomen een bekend probleem maar wel een ingewikkeld probleem, daar er meerdere bouwfysische aspekten een rol spelen)

Een firma die alledag dergelijke kozijnen en deuren plaatst moest dat weten en moet jouw een degelijk advies geven opdat juist condensvorming niet optreedt.


het is een probleem dat ver buiten de off-topic antwoorden en vragen reikt

neem onmiddelijk contact op met de consumenten organisatie of VMG overkoepelend orgaan indien de firma geen gehoor geeft.

met groet,
Tonskidutch

Internet Cowboys

Seasick Steve

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

he dat is een mooi verhaal bedankt,kijk ik heb een HR ketel van nefit(nieuw).Deze is zo goed dat deze ketel doet moduleren.Wat wil dat zeggen:als het maar ietsepietsie afkoelt slaat de verwarming aan,maar dat doet hij modulerend,dus mijn verwarmingen worden niet meer als lauw en helemaal niet heet.ik heb ook altijd de pervecte temp.(geen schommelingen)heel mooi systeem en erg zuinig,nadeel is wel dus dat de verwarmingen niet heet worden en er zal dan ook weinig verdampen.Dat is dan ook een nadeel op bev de badkamer.Deze is altijd koud.Of ik moet de termostaat 1 of 2 graden hoger zetten dan gaat hij op vol vermogen branden en word hij wel heet.Maar dan doet hij niet moduleren.en daarna is het weer afgelopen.Hij controleert ook hoeveel naastraling de verwarming geeft dus stopt hij al eerder,hij weet dus dat het dan na een bepaalde tijd de temp berijkt word.(pervect dus) maar ook nadelen dus.want zoals ik al zei de verwarmingen worden daarna niet heet meer.Als ik hem progameer op bev 19gr s~morgens 6uur begint hij al om 3uur s`nachts al met de temp te halen.Even een beetje gas en wachten maar zodat als het 6.00 uur is de temp tot op de 100ste gr nauwkeurig 19 gr is.Mooi en goed en lekker klimaat binnen.Maar klote voor de gang en het kozijn.Want daar hangt geen themostaat natuurlijk.Ja wat kan ik hier tegen doen.Denk je alle`s goed gedaan te hebben en een erg goede en zuinige ketel te hebben aangeschaft heb ik hier weer last van.Als ik het geweten had had ik kunstof genomen.Daar had ik geen last van.

Dreambox 7000s draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

je mengt allerlij aspekten die er niet toe doen.

 

als de warmteweerstand van de muren/gevel beduidend hoger is dan de warmteweerstand van de geplaatste deur en kozijn zul je in elk geval condens krijgen bij dezelfde relatieve luchtvochtigheid.

 

dit is de meest gemaakte fout bij veranderingen van geisoleerde woningen

 

een andere is dat bij renovatie onvoldoende geventileerd wordt door een raamkozijn systeem waar dauerluftung ontbreekt

 

en de laatste is dat juist de kozijnen een veel hogere warmteweerstand hebben dan de muren,

waardoor er condens op je muren plaats vindt... bron voor schimmel en dus aanduoeningen van de luchtwegen

 

cheers

Internet Cowboys

Seasick Steve

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo zie je maarhet heeft echt met veel te maken.Mijn muren zijn niet geisoleerd in ieder geval en nee er zit geen dauwer lufting in mijn voordeur,Heeft volgens mij niemand.Ja wat ik bedoelde met de cv ketel is dat het hier onmogelijk is de vochtigheidsgraad naar beneden te halen want de verwarming word niet heet.Dus de winkel zegt verwarming aan en ventileren maar hoe ,ik zet echt de voordeur niet open hoor,of ik moet de gangdeur naar mijn woonkamer openhouden,ma ja is natuurlijk zonde stookkosten.ma ja als het niet andersis zal ik wel moeten.Vannacht heb ik overigens het rolluik dicht gedaan en wat denk je ?:geen vocht,raar allemaal.Ik maak hier echter geen gewoonte van want als ik eruit wil moet ik er zo uit kunnen .

Dreambox 7000s draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...