ircom Geplaatst: 24 november 2005 Geplaatst: 24 november 2005 Wie weet hoe ik het best op een veilige manier een (arcade) monitor kan ontladen? Graag enkele tips hieromtrent. grt. ircom
ircom Geplaatst: 25 november 2005 Auteur Geplaatst: 25 november 2005 Nee ik bedoel niet het demagnetiseren, maar het ontladen van de hoogspanning in de beeldbuis (waar dat zuignap aan vastzit). Ik moet wat soldeerwerk doen op de print en daarom leek het me wel 'handig' om eerst de mogelijke hoogspanning in de beeldbuis en de elco's op een veilige manier te ontladen..
Gast Geplaatst: 25 november 2005 Geplaatst: 25 november 2005 Citaat: Nee ik bedoel niet het demagnetiseren, maar het ontladen van de hoogspanning in de beeldbuis (waar dat zuignap aan vastzit). Ik moet wat soldeerwerk doen op de print en daarom leek het me wel 'handig' om eerst de mogelijke hoogspanning in de beeldbuis en de elco's op een veilige manier te ontladen.. Kan je doen met bijv. 2 lange schroevendraaiers waarvan alleen de handvat is geïsoleerd. De een steek je achter dat zuignapje, de ander kruislings over deze schroevendraaier tegen de beeldbuis aan (liefst in de buurt van de gespannen staaldraad wat tegen de achterkant van de beeldbuis zit. Is een snelle methode. Maar officieel moet het ontladen langzaam (via een weerstand)gaan. Vergeet overigens ook niet die dikke elco in de voeding te ontladen als je bezig gaat met je monitor. Ook daar staat veel spanning op als deze niet in werking is. Eenvoudige oplossing is door even een weerstand tegen de 2 pootjes te drukken waardoor de elco zich ontlaadt.
boarder Geplaatst: 25 november 2005 Geplaatst: 25 november 2005 Beeldbuis ontladen door gewoon de hoogspanning kort te sluiten is gevaarlijk voor de elektronica , zelfde effect als een kleine blikseminslag. Een scherm van 17" of kleiner ontlaad ik nooit. En ik heb nog geen schok gehad. Belangrijker is de voedingselco te ontladen met een hoogohmige weerstand, zoals VH1 beschreven heeft. Deze schokken kunnen pijnlijk zijn vooral bij een defecte voeding want dan blijft deze elco vaak op 320V geladen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen