Ga naar inhoud

LNB defect, info over vervangend type gevraagd

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ik heb hier op mijn werk satelietontvangst via een schotel. Het komplete setje is een paar jaar geleden ( ca. 4 jaar) aangeschaft omdat we meer wilden dan ned 1, 2 en 3 en omdat we op een afgelegen industrieterrein zitten was dit de enige mogelijkheid. Het betreft een standaard Canal Digitaal ontvanger (Pioneer DBR-S110NL) en een mij onbekend merk schotel.

Ontvangst is altijd middelmatig maar voldoende geweest.

Tijdens de storm van afgelopen weekend is de kap van de LNB? los gekomen. Het ding was flink gescheurd en de ontvangst was bij slecht weer al een tijdje minder, dus ik ga er van uit dat de scheur er door veroudering in gekomen is.

Concrete vragen:

1: De ontvanger geeft volgens een van de menu's stroom af aan de LNB. Moet ik vrezen dat de ontvanger door water in de LNB nu ook kapot is?

2: De LNB op deze schotel ziet er ongeveer zo uit foto LNB

Kan ik deze ook vervangen door een type als dit? foto lnb

Ik bedoel; bij de een zit er nog een kastje aan en bij de ander lijkt dat te ontbreken?

Zoals je ongetwijfeld al bemerkt hebt heb ik er de ballen verstand van, maar ik hoop dat iemand mij toch wil helpen. Wij hebben een weekenddienst zonder TV achter de rug en dan blijkt dat je de TV toch héél erg mist.

m.vr.gr.,

Rob

Geplaatst:

Rob,

Tip1: tuner niet meer aanzetten om beschadigingen te voorkomen (hij zal nog wel heel zijn)

Tip2: koop inderdaad een nieuwe LNB (bv. smart titanium) of een willekeurig andere universele LNB-merk, liefst 0.3dB of 0.2dB

Elk merk heeft z'n eigen ontwerp: het kastje bevat de print (elektronica) en kan haaks naar beneden of in het verlengde van de kop zitten. Het maakt dus niets uit.

Succes

Geplaatst:

Als het beide universele lnb`s zijn lukt het wel,maar de lnb houder moet ook geschikt zijn voor de 2e lnb,de hals is namelijk 40 mm,de andere is 22mm.

grtz Henk.

Geplaatst:

De lnb die je voor vervanging wil gebruiken, is een smart titanium 2dB

Alleen nu een passend bevestings beugeltje vinden.

Doe je best

Gr. Geth

Alles van waarde is weerloos

Topfield 5000ci, Visiosat G4,3x smart,1x alps lnb,Matrix Reborn.

Geplaatst:

Bedankt heren.

Hier kan ik wat mee.

De maat zal geen probleem zijn. De LNB op onze schotel is ook 40 mm. De foto die ik geplaatst had was alleen als voorbeeld vanwege het model met het haaks eraan geplaatste kastje. Ik heb totaal niet op de maat gelet en ben er volledig aan voorbij gegaan dat jullie blijkbaar direct de dimensies (en merk en type) herkennen :-)

@ Dishman5020: De tuner staat wel op standby, want anders werkt het geluid van de DVD-speler niet. Maar ik heb de voedingsspanning voor de LNB softwarematig in het menu van de tuner uitgezet zodra ik merkte dat de LNB-kap eraf was. Ik neem aan dat dat ook goed is?

Goed. Morgen even langs Alternate (zit vlakbij) en dan van-de-week de TD de hoogwerker aftroggelen ;-)

Ik post nog even terug als het gelukt is.

• Moderator
Geplaatst:

Citaat:
Maar ik heb de voedingsspanning voor de LNB softwarematig in het menu van de tuner uitgezet zodra ik merkte dat de LNB-kap eraf was. Ik neem aan dat dat ook goed is?

Nee , altijd stekker uittrekken. Ook als je aan de coax kabel gaat werken.

En goed controleren dat de buitenmantel de binnen draad niet aanraakt (=sluiting).Doe je dit niet dan loop je een kans dat je receiver de geest geeft.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen