Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wil zeer binnenkort een HTPC samenstellen.

Heb veel op internet gespit maar zie door de bomen het bos niet meer.

Kan iemand wat tips geven?

Wil het volgende gaan doen.

Satelliet TV kijken via een skystar 2 PCI kaartje.

Moet allemaal geschikt zijn voor HD TV

Films kijken (evt. HD) vanaf harde schijf en DVD

Muziek spelen vanaf harde schijf en dvd speler.

Moet dolby 5.1 en DTS hebben.

Zo nu en dan games spelen.

Moet vrij stil zijn.

Zit te denken om een barebone aan te schaffen en deze uit te breiden met onder andere een gewone stille DVD speler (later eventueel te vervangen door Blue Ray of HD, harde schijf(en) van totaal ca. 500 GB. Iets van 1024 mb (DDR 2?) geheugen en ca. 3gb cpu HT. Moet LAN hebben, WIFI niet nodig. TV Kaart niet nodig

Komt aan een LCD tv te hangen, HD ready.

Heb al geëxperimenteerd met HD ontvangst via m’n huidige computer. Dit is echt schitterend beeld.

Hij hoeft niet super zuinig te zijn. Mag best wat te zwaar zijn voor z’n functie zodat ie ook nog redelijk lang mee kan. Ik hoef ook niet op een paar tientjes te bezuinigen.

Heb wat moeite om uit het moederbord, controllers en geluid te komen. Zie moederborden met vlg. mij video en geluid geïntegreerd…..Kan dit of is het beter om een losse videokaart en geluidskaart te plaatsen? Kan ik een goede surround set voor in de huiskamer direct aansluiten op de pc of is het beter om dit via een optische ingang via de versterker te doen? (Ik wil eigenlijk niet steeds in de computer de output te wijzigen in Stereo of DD5.1…..Dit zou hij automatisch moeten doen)

Ik zag dit moederbord http://www.jpfcomputing.nl/lv673.html . Deze is HD….? Is dat wat?

Mijn voorkeur gaat uit naar ATI omdat ik al een de Remote Wonder II van ATI heb. Ook is het misschien mooi dat de computer niet helemaal hoeft op te starten om een cd/dvd te spelen, indien mogelijk…..

Omkasting mag klein maar hoeft niet perse.

Software zal waarschijnlijk Media Portal en Progdvb worden.

Hij moet wel wat zwaarder/beter worden dan mijn huidige MD 8080, met volgende specificaties:

· INTEL Pentium 4 HT mit 3.0GHz (800FSB)

· ATi Radeon 9800XL

· 512Mb Dual Channel Ram (400MHz)

· Seagate 160Gb IDE Festplatte (7200 U/Min)

· 16x DVD-Rom Laufwerk

· DVD/CD Brenner (DVD-R, DVD+R, DVD-RW, DVD+RW, CD-R, CD-RW)

· Medion Stereo TV, FM Tunerkarte

· 6 Kanal Onboard Sound

· WLan Controller 54MBit/s

· Netzwerkcontroller onboard 10/100 MBit

Een heel verhaal.

Wie helpt me op gang…….

1 DM7000, 1 DM600, 1 DM500, DM500HD, VU+ Duo

Visiosat G4, A1, A2, A3 en HB

Begeren is meer dan het hebben.

Geplaatst:

Heel wat wensen, hoop dat je een dikke portemonee hebt.

Zou zeggen overweeg een omgebouwde xbox met ir mod, en alle toeters en bellen.

Met wat moeite zijn ze ook nog goed stil te krijgen.

Daarbij koop je een leuke dreambox waarmee je ook op hdd kunt opnemen.

Later als de hdtv compatible dreambox uit komt verkoop je je oude en koopt die eentje.

Als je naar de mogelijkheden en kostprijs valt dan kan er echt niets tegen een gemodde xbox op.

Iso of video_ts map vanaf een server streamen = no problemo meer sinds kort.

DTS ook niet bij films maar afspelen van dts audiocd's gaat niet.

Daar staat tegenover dat divx realmedia quicktime ogg mp3 etc etc probleemloos gaan.

Evengoed kost die setup plus een beetje acceptabele versterker met boxen al gauw zo'n 2 a 2500 euro en dan heb je nog nix bijzonders wat het audiogedeelte betreft.

Om nog maar te zwijgen over de tv, plasma lcd of beamer of wat dies meer zij.

Mijn advies, ga niet het wiel opnieuw uit lopen vinden maar maak gebruik van al bestaand en doorontwikkeld spul.

M'n xbox (heb er 2) blijft me nog steeds verbazen, nog steeds wordt ie iedere maand beter met telkens weer nieuwe mogelijkheden.

De ideale HTPC bestaat volgens mij nog niet, door het op te splitsen in enkele apparaten die mekaar goed aanvullen houd je het allemaal een stuk betrouwbaarder.

Voor de rest gewoon blijven lezen en de knoop op een gegeven moment doorhakken.

You cannot ignore that member

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie.

Ik ben het niet helemaal met je eens.

Vlg. mij is het wel degelijk mogelijk om een goede htpc te bouwen die alles kan.

Het kijken en opnemen van sat tv via een skystar met emu's en cardsharen.... inclusief HD-TV. Doe ik nu ook al op m'n PC.

Het afspelen van dvd wel of niet van harde schijf. MP-3 tjes afspelen. Beetje gamen.

5.1 versterker heb ik al. Ook hd-ready lcd scherm. Dus dat hoeft niet meer.

Zo'n computer aanschaffen en samenbouwen is misschien prijzig, maar alles in losse componenten loopt ook aardig in de papieren....

Bovendien lijkt me dat een computer sneller is aan te passen aan evt. toekomstige ontwikkelingen.

Verder zie ik op diverse fora dat velen dit al (betrouwbaar) draaiende hebben.

Ik wil juist af van die losse componenten.

Waarschijnlijk hoeft het niet eens zo duur te zijn voor mijn toepassingen, maar ik wil hem graag wat zwaarder.....

Zie alleen haast door de bomen het bos niet meer in de wereld van moederborden, geheugens en cpu's

Groeten,

LLGaby

Geplaatst:

Ik zou in ieder geval die barebone vergeten. Met wat jij erin wilt hebben krijg je een probleem met geluidsproductie, want het is eenvoudiger een iets grotere kast (stil) koel te houden dan zo'n klein ding. Een barebone is leuk als je 'm kant-en-klaar koopt en aanzet, als je er nog meer dingen in wilt prikken loop je snel tegen problemen aan, niet in het minst de koeling van het geheel.

Ik zou voor een goeie midi-tower gaan, bv Antec maakt goede kwaliteit en niet te duur, al dan niet compleet met voeding. Dan een goed en stabiel moederbord, bv de Asus A8N-E, en een redelijk betaalbare Athlon64. Die processors zijn goed stil te krijgen wanneer ze niet 100% belast zijn. Wil je meteen een beest van een processor dan moet je richting Dual Cores gaan kijken, meteen veel duurder, dat wel...

Voor de rest gewoon spullen toevoegen. Als je een van de vele on-line winkeltjes hiervoor 'misbruikt' krijg je snel een idee van wat je totaal kwijt gaat zijn. I.v.m. garantie dat alles ook werkt ben ik sinds kort een voorstander van assemblage door de leverancier grin.gif

Geplaatst:
Citaat:
Bedankt voor je reactie.

Ik ben het niet helemaal met je eens.
Vlg. mij is het wel degelijk mogelijk om een goede htpc te bouwen die alles kan.

Zeg ook niet dat het niet kan maar of je uiteindelijk beter af bent als met losse apparaten waag ik te betwijfelen.
Met telkens nieuwe sloten en sockets en ram types blijft er na een paar jaar al weinig meer over van de mogelijkheid te upgraden.
Citaat:
Het kijken en opnemen van sat tv via een skystar met emu's en cardsharen.... inclusief HD-TV. Doe ik nu ook al op m'n PC.
Het afspelen van dvd wel of niet van harde schijf. MP-3 tjes afspelen. Beetje gamen.

Neem aan dat je dat laatste dan ook al via de pc doet.
Vraag me af hoe je nu de dvd images bekijkt, eerst mounten loldev.gif
Citaat:

5.1 versterker heb ik al. Ook hd-ready lcd scherm. Dus dat hoeft niet meer.

Zelf heb ik mijn "losse componenten"... aangesloten op m'n versterker maar dat heeft als nadeel dat ik hem altijd aan heb staan en aangezien dat ding behoorlijk warm wordt zal dat zeker wat met mijn energierekening doen.
Verder zijn de gangbare HT versterkers toch stukken minder dan eenvoudige stereoversterkers voor gewone stereomuziek.
Wil dat probleem ondervangen worden dan moet je toch een verdraaid prijzige versterker hebben.
Maar het went wel...
Citaat:

Zo'n computer aanschaffen en samenbouwen is misschien prijzig, maar alles in losse componenten loopt ook aardig in de papieren....

Jij koopt alles in losse componenten, ikke niet of iig minder zo als jij.
Citaat:

Bovendien lijkt me dat een computer sneller is aan te passen aan evt. toekomstige ontwikkelingen.

Zoals wat?
Ik zie jou voordelen dus echt niet, welke zouden dat moeten zijn?
Voordelen van de dreambox en xbox kan ik wel zeer veel opnoemen,
grootste is wellicht dat het allemaal dezelfde apparaten zijn zodat die snuggere jongen in Syberie wat kan ontwikkelen net zoals die knaap in de achterhoek.
Wereldwijd zijn er 1000-den mee bezig.
Jij stelt daar een uniek model tegenover, goed er zijn wat "universele" OS-en met goede forums maar tegen de uniformiteit van de dreambox en xbox kun je niet tegenop.

Citaat:

Verder zie ik op diverse fora dat velen dit al (betrouwbaar) draaiende hebben.

En hoe vaak zie je dat en hoe vaak posten ze dat het klote is?
En hoe handig is de bediening en wellicht overlay problemen in de afzonderlijke toepassingen?
Maar toegegeven, er zullen er vast zijn die het geheel prima aan de gang hebben.
En vooral if it ain't broken don't fix it.
Citaat:

Ik wil juist af van die losse componenten.

Jij WIL juist graag losse componenten disc.gif
Citaat:

Waarschijnlijk hoeft het niet eens zo duur te zijn voor mijn toepassingen, maar ik wil hem graag wat zwaarder.....

Zie dat totaal niet dus he,
waarvoor, om je mp3's sneller af te kunnen spelen?
De zenderwisselingen van de dvb-s kaart zouden sneller mogen?
Denk niet dat dat veel uit zal maken met een snellere cpu.

Wellicht voor gamen ja maar met de nieuwe xbox is voor het eerst (of is het weer) een console sneller dan computers met losse vga kaart en da's volgens mij een ontwikkeling die we de komende decenia telkens weer zullen zien.
Ik heb zelf een dure kaart gekocht een jaar of 3 geleden en dat moet toch een van m'n domste zetten geweest zijn.
Het eerste het beste grote spel dat nadien uitkwam en mijn dure kaart was alweer zwaar verouderd.
Hierbij komen de grote voordelen van een console om de hoek kijken, nooit klooien op welke resolutie de vga kaart het nog naar je zin aankan, voor de prijs van een topkaartje koop je een kant en klare console waarbij je minstens 5 jaar lang ieder nieuw spel kunt spelen.
Hoeveel vga kaartjes en mobo's/cpu's heb je dan al versleten voordat je van een pc hetzelfde kunt zeggen?

Citaat:
Zie alleen haast door de bomen het bos niet meer in de wereld van moederborden, geheugens en cpu's

Klopt, zo snel veranderd het en mensen maar kopen.

Maar serieus, je geeft aan dat het wat sneller moet maar mijn vraag is dan waarvoor, voor mp3 dvd afspelen/opnemen heb je nix snellers nodig.

Blijft dus gamen en wellicht hdtv over maar ook daarbij heb je niet zo'n supersnelheid nodig, je tv is dan wel HDTV Ready maar da's nog altijd héél véél onder de resolutie van 1920x1080 en dus zal een goede mainstreamkaart je tv al prima aan kunnen sturen.
Ofwel een echt goede reden om je HTPC te upgraden heb je volgens mij niet.
Maar wellicht mis ik de reden waarom je nu precies wilt upgraden blush.gif

Geplaatst:

Ja, misschien heb je wel gelijk en is het een betere oplossing.

Het lijkt mij eigenlijk alleen wel mooi om 1 bakkie te hebben die alles aankan met 1 a.b.

Deze kan evt. wel op m'n 5.1 receiver aangesloten worden, dat scheelt weer en de receiver is prima.

m'n huidige pc heb ik al een paar jaartjes en die kan nog prima mee. Deze wil ik gaan gebruiken voor m'n netwerkje. Daarom dacht ik eraan om de htpc ook van een moderne config. te voorzien zodat ie voorlopig een tijdje meekan.(Misschien is dit inderdaad geen goede reden maar meer gevoelsmatig)

Gamen doe ik inderdaad op de pc. Maar dat stelt echt niet veel voor...

maar als ik het wil, dan moet het wel kunnen...was de achterliggende gedachte.

Spellen download ik blush.gif

Dat lijkt me dus wel een nadeel op de xbox dat je orig. spellen moet hebben (of een angepaste box, meende ik). Dat is nog wel wat uitzoekerij voor die anderhalve keer dat ik een spelltje doe of dat m'n neefie langskomt.....

Momenteel brand ik de images inderdaad nog op dvd rw, kijk ze op dvd en tv en wis ze later weer... confused.gif

Lijkt me dak een image eerst moet mounten om ze te kijken....

Met toekomstige ontwikkelingen weet ik niet wat ik bedoel want dat is nog voor de toekomst.. loldev.gif

Nee, ik bedoel: Toen ik m'n pc'jte kocht had ik nog nooit van hdtv gehoord. Nu heb ik voor 69 eur. een kaartje erin gedouwd en kan ik hd kijken.

Als er straks bijv. blue ray dvd's komen, kan ik er zo'n speler indrukken enz...

Wie weet wat er over een paar jaar weer is. Dat was mijn gedachtegang..

Daarom dacht ik ook om m'n systeem wat zwaarder te maken.....

Heb sinds enkele dagen een dreambox 500s aangeschaft en moet eerlijk zeggen dat ik daar wel wat voordelen van in ga zien. Deze was oorspronkelijk bedoelt voor tijdelijke oplossing totdat de htpc klaar is en de dreambox daarna naar de slaapkamer te verbannen.

Nu zit ik te twijfelen om misschien toch een dreambox met harde schijf te kopen....

Aleen, wat voegt de xbox dan toe?

Nadeel is wel datie nog niet HD is.......maar de nieuwste zit eraan te komen.....

Denk dat ik nog maar even rustig afwacht......

Trouwens, wat voor een pc geldt, geldt ook voor andere app. De nieuwe xbox is ook alweer uit. De nieuw dreambox zit er aan te komen, maar dit wil niet zeggen dat de ouwen het niet meer doen...

Voor wat betreft de software denk ik dat zowel voor skystar e.d. en dreambox genoeg leuks te vinden is en beide voldoende wordt ontwikkeld door menig hobbyist.

Hoop je hiermee wat een duidelijker inzicht in mijn overwegingen te hebben gegeven.

Groeten,

LL Gaby

Geplaatst:

Nou duidelijker niet wink.gif

Over de meerwaarde van een xbox bij een dreambox met hdd:

Die combi heb ik zelf met zelfs 2 xboxen.

Je kunt streamen en opnemen van de dreambox op de xbox hdd vanaf de xbox.

Daarnaast ondersteund de dreambox "nog" geen dvd menu structuur en de xbox doet dat wel.

De xbox is ook prima te bedienen met een dm7000s remote.

De dreambox speelt alleen mpeg af, een xbox speelt nagenoeg alles af wat je maar wilt.

Dus naast mp3 en ogg óók lossless formaten en praktisch alle denkkbare videoformaten.

Met een xbox hoef je de gedownloade dvd niet meer te mounten of te fikken, direct afspelen van de image of video_ts map met behoud van menu xyxthumbs.gif

Erg ruime mogelijkheden tot het maken van playlisten met koppelingen aan imdb etc etc.

Bovenstaande en meer mogelijkheden zijn momenteel van toepassing op de oude xbox.

Momenteel heeft de nieuwe nogal wat beperkingen wat de functie van mediacenter betreft.

Dit zal wellicht ooit nog wel verbeteren maar aangezien het behoud van het dvd menu pas dit jaar gerealiseerd werd zal het nog jaren duren voordat de nieuwe xbox hetzelfde zal kunnen.

Wat spellen betreft kun je met een oude xbox voorlopig nog prima toe maar voor het nieuwste van het nieuwste moet je dan toch een xbox 360 hebben met de extra kosten die dat met zich mee brengt.

Toch nog wat belangrijke aandachtspunten mbt de oude xbox,

ik heb mijn belangrijkste xbox gemod met een smartxx chip en overweeg er nog een lcd in te bouwen.

Destijds waren de executer3 modchips nog niet voorhanden en die zijn nu wellicht 1e keuze vanwege de eenvoudige optionele extra's zoals een compleet voorpaneel met lcd en ir mod.

Naast de modchip heb ik er een dvd kit bijgekocht, een grote en stille hdd een advanced rgb scart kabel én fan + een hoop inbouw geklooi en 2 wifi controllers.

Op het gemis van de lcd na is ie nu prima én stil.

Maar tov de aankoopprijs heeft hij me zo ook een 4 a 500 euro gekost.

Een en ander kan weliswaar goedkoper maar dat leid weer tot allerlei beperkingen.

Affijn, superkort door de bocht kan de oude gemodde xbox nog jaren mee, de mogelijkheden als afspeelunit zijn werkelijk fenomenaal.

Persoonlijk vind ik hem als gameconsole wat minder, de enige spellen die ikzelf geschikt vind voor de xbox zijn race spellen, shooters vragen wat mij betreft toch echt om een toetsenbord.

Je neefje zal vast en zeker een hoop plezier aan een oude xbox beleven maar de prestaties zijn niet te vergelijken met de nieuwe.

Zoals je nu zelf aangeeft zou ivm de mindere noodzaak kwa gamen een oude xbox aan te bevelen zijn.

En nieuwe modellen, tsja je kunt altijd wel blijven wachten, d'r komt in de toekomst altijd wel weer wat beters uit.

Ofschoon je volgens mij best ook wel verder kunt met je huidige HTPC + DM500 zou je een xbox of dreambox kunnen overwegen.

Een dreambox met hdd geeft dan de minste meerwaarde.

Bovendien zou ikzelf minsten wachten op de 7025, de hdtv versie zal nog "lang" op zich laten wachten maar wat dat betreft kun je je skystar kaartje toch inzetten?

Citaat:
Nu heb ik voor 69 eur. een kaartje erin gedouwd en kan ik hd kijken.

Als er straks bijv. blue ray dvd's komen, kan ik er zo'n speler indrukken enz...

Wie weet wat er over een paar jaar weer is. Dat was mijn gedachtegang..

Geloof me je kunt niet hd kijken, je hebt geen hd tv, "ready" maakt het beeld zichtbaar maar niet op de hdtv resolutie.

Als early adaptive met geld teveel kun je natuurlijk alles bij de release kopen maar dan betaal je daar ook grof geld voor en zit je later misschien met een zeer duur opgebouwde media collectie waar je niets meer mee kunt.

Ik bedoel, ik kan niet in je portemonee kijken en als ik erg veel geld had gehad dan had ik ook van alles direct willen hebben maar of dat nu verstandig is is een heel andere kwestie.

Je schat de release van het dreambox hdtv model veels te vroeg in, trek daar gerust nog een jaartje voor uit.

Je zou je HTPC uit kunnen bouwen met meer hdd capaciteit en hem ook als fileserver kunnen gaan gebruiken.

Puur als htpc al erg interessant en praktisch onmisbaar als xbox fileserver.

Ik neem aan dat je al kunt opnemen naar je htpc toe van dm500, de meerwaarde van een standaard dreambox hdd model zal dan stevig beperkt zijn maar als je die al een zou kopen dan is de dm500 een fijn kastje voor op de slaapkamer ja.

Mits je je HTPC goed geconfigureerd kunt krijgen is een xbox ook niet zo nodig, het voordeel van de xbox zou dan kunnen zijn dat je lekker op je htpc kunt klooien (configs om zeep kunt helpen) en dat je dan toch nog alles af kunt spelen zonder tramelant.

Maarre, ieder voordeel heb z'n nadeel, veel veel heel veel lezen en dan kiezen en de voor en nadelen accepteren is al wat je kunt doen.

Overigens bedien ik hier de hele zooi ook met 1 remote, Onkyo,tv,xbox,dreambox een jp1 exemplaar met 4 device knoppen, bij de 7000s zit een jp1 remote met 2 device knoppen met extra mogelijkheden en er is ook een goed betaalbare Kameleon remote waarmee je de hele zooi kunt bedienen.

Volgens mij zou zo'n harmony ook een goede keuze zijn maar dat mag ook wel voor die prijs.

Geplaatst:

Inderdaad. Ik ga alles een rustig overdenken.

Bedankt voor de uitleg.

nog enkele dingetjes:

Ik weet dat ik niet 100% HD kijk, slechts 1366 x 768, maar het HD schotel plaatje op m'n lcd scherm is fenomenaal. Daar kan ik het voorlopig wel even mee doen.

Ik neem (nog) niet op van dreambox naar pc.

m.b.t. geld, ik geef nu liever wat meer uit zodat ik het 100% naar m'n zin heb dan dat ik later voor 500 euro ellende heb laugh.gif

thx.

Groeten,

LLGaby

Geplaatst:

hoi,

Als je toch voor een compleet systeem gaat, denk er dan ook aan dat er volgend jaar een nieuwe windows uitkomt. Nl windows VISTA en die heeft een pittige computer nodig.

Je hebt dan een 64bit processor nodig, minimum een pci -e video kaart met 256 Mb geheugen

Een S-ata harde schijf en 1 Gb ram.

Wil je dus later ppk deze windows kunnen draaien....

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Geplaatst:

Ja, inderdaad.

Bedankt voor de tip.

Groeten, LLGaby

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen