Ga naar inhoud

Lokaal netwerk erg traag? Of toch niet?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een lokaal netwerk met 4 pc's middels een router op een netwerk.

Een bestand van de ene pc (xp) naar de andere pc (xp) met een

grootte van 2 Gb duurt ongeveer 40 minuten. Ik vind dit langzaam.

Is dit normaal? En zonee, wat kun je hieraan doen?

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Geplaatst:

zoek de gegevens van je sloomste aparaat ,en reken uit,netwerkaart in comp 10/100mbit.router 10/100mbit ,of zit er overal sneller spul in ?

Dreambox 800HD 90 cm noname Draaibaar openPLI powerd
Dreambox 500HD 90cm Draaibaar OpenPli powerd
2x skystar2 + Prof 7300 op draaibaar 90cm

Arriva 102 mini voor onderweg.

Geplaatst:

2 Gb in 40 minuten is 2.000.000.000 : 40 = 50.000.000 = 50 Mbit/s

De snelheid die je haalt, is niet alleen afhankelijk van de maximale snelheid die je netwerk aankan (bv 100 Mb/s), maar ook van de snelheid van je computers.

Een trage computer kan de data die hij binnenkrijgt niet snel genoeg naar zijn harddisk schrijven, of snel genoeg lezen om te versturen en dus vertraagt de overdrachtssnelheid.

Stuur ik gegevens van een oudere computer (450 MHz) naar een nieuwere computer haal ik ± 20 Mbit/s. Stuur ik vanaf een andere snelle computer gegevens naar die nieuwere, dan haal ik veel hogere snelheden.

Geplaatst:
Citaat:
2 Gb in 40 minuten is 2.000.000.000 : 40 = 50.000.000 = 50 Mbit/s

Bijna goed! Con heeft het over bestand, dus neem ik aan dat hij het over 2 GB heeft. Ook is de tijd 40 minuten. Dus dat wordt dan 2.000.000.000 x 8 / (40 x 60) = 6.666667 Mb / sec.
Dat is dus niet snel! Een 100 Mbit netwerk zou veel beter moeten presteren dan dit... Het probleem kan overal liggen... Slecte kabel(s), auto-negotiation die de fout in gaat, rotte switch, een werkstation wat continue staat te broadcasten (dus alle netwerk bandbreedte opeet)..
Probeer het eens met een crosscable tussen de twee PC's. Als dat goed gaat moet je verder gaan zoeken...
(Als je er niet uitkomt laat maar weten.)

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

en niet te vergeten eventuele virus scanners die aanstaan ,zijn je bestanden in gepakt met rar of zip en hoe snel kunnen je scanners daar mee over weg ,kortom het kan zoveel uit maken wat je allemaal nog hebt lopen op je pc of je netwerk .

als je op een redelijk simpele manier wil weten of het sneller gaat/kan ,begin dan gewoon met je stekkers uit je router te trekken die je op dat moment niet nodig hebt en kijk wat er dan gebeurt .

Geplaatst:

Citaat:
Bijna goed! Con heeft het over bestand, dus neem ik aan dat hij het over 2 GB heeft. Ook is de tijd 40 minuten. Dus dat wordt dan 2.000.000.000 x 8 / (40 x 60) = 6.666667 Mb / sec.

Oeps

Je hebt gelijk. Ik was denk ik niet meer goed wakker.

De snelheid is idd erg laag.

Geplaatst:

Voor mij in ider geval reden tot onderzoek.

Ik ga maar eens beginnen met de scanners uit te schakelen

tijdens de overdracht, dit is het meest eenvoudigste voor mij.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Geplaatst:

Op beide pc's de scanners uitgeschakeld maar het resultaat was hetzelfde.

In taakbeheer gekekenen waarbij netverbruik 8% stond

en bij snelheid MB/s.

Dus weer die Gigabite in 3 kwartier.

HG CC

Geplaatst:

Trek je over tollige kabels eens uit je router,dus alleen je twee pc's en kijk wat er dan gebeurt .

Geplaatst:

Hetzelfde bericht maar nu met alle getallen.

Op beide pc's de scanners uitgeschakeld maar het resultaat was hetzelfde.

In taakbeheer gekekenen waarbij netverbruik 8% stond

en bij snelheid 100 MB/s.

Dus weer die 2 Gigabite in 3 kwartier.

HG CC

Geplaatst:

Heb je geen kruiskabel die je er tijdelijk tussen kan leggen? Dan sluit je weer wat uit.....

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

soms leest de realtime virusscanner tijdens deze kopieeracties op achtergrond heftig mee..

scanners hebben meerdere modulen die niet allemaal uitgeschakeld worden...<<<<

zie je als je control-alt-delete drukt en de prestaties / processen bekijkt tijdens het kopieren.

weet niet of jouw bitdefender ingesteld kan worden voor bekende ipnummers / pc's

cheers

Dark & Long ,  Drift 2 Dark Train

Underworld

Geplaatst:

Heb je de beide netwerk kaarten wel op autonegotiate staan? Als je ze op 100Mb full duplex hebt ingesteld in de begrijpelijke poging om alles zo snel mogelijk te krijgen, dan heb je nu gegarandeerd een mis-aanpassing met je router/switch. Die staat dan op 100Mb half duplex, omdat hij geen autonegotiate kon uitvoeren met de kaarten in je PC's.

Geplaatst:

Ik weet niet waar ik autonegotiate in moet stellen, niet gevonden.

HG CC

Geplaatst:

In configuratiescherm naar systeem en dan hardware aparaatbeheer en dan netwerkadapters

1042098-netwerk.JPG

Leo

post-8198-1318258469,3782_thumb.jpg

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen