Ga naar inhoud


Antenneversterker voor autoradio


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Uiteindelijk ben ik aan een antenneaansluiting met inline versterker geraakt voor mijn VW autoruit...

Ik heb gans het zaakje geinstalleerd na de nodige veranderingen...

Zo moest de autoradio via zijn antenne voedingspanning leveren aan de versterker...Mijn flips deed dat via een aparte klem, en zo heb ik dan de weerstand naar de coaxantenne aansluiting maar losgesoldeerd en aan een aparte draad gelegd...

 

FM is prima, AM: LG+MG+KG geen ontvangst...

Ik heb dit even nagemeten, en zie +10dB versterking voor de FM band, en AM is er een 40dB verzwakking...

Zijn hier andere ervaringen? De versterker is van Fuba huize, en er zit als versterkend element een wit 4-potig blokje in (MARS?)

 

Is er iemand die op de AM banden met een versterker goede ervaringen heeft? Ev een schema?

Het is nl intressant om op reis iets van het thuisland te horen!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Van de radiocoax gaat een R47 Ohm naar een RF smoorspoel, die ontkoppeld is, en vandaar naar een spanningsstabilisator( serieregelaar )... (ik kan best een MELF weerstand onderscheiden van een smoorspoel hoor)

Dus de weerstand aan de coax los en naar een geschakelde spanningsdraad uit de radio, dan is ie bruikbaar voor alle types radio's...

Maar ik vermoed dat AM er niet bijhoort...

 

Dus antenne rechtstreeks naar binnen, want met die versterkers zal ik in de buurt van vrije radio's toch maar een hoop kruismodulatie overhouden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik wel weet

 

dat deze ontvangst problemen ook bij de golf v zijn geconstateerd.

 

Heb van de dealer mogen venemen bij Vw-Audi op de nieuwe modellen gewoon weer met dakantenne geleverd wordt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de soldeerbout genomen en de versterker er vantussen gehaald....

Nu prima ontvangst met de ruitantenne op LG/MG/KG en FM, wel even de trimcondensator in de radio bijgeregeld voor max ontvangst op MG-1600kHz!

 

Nu dit ook op de andere modellen geconstateerd is zal dit geen probleem zijn met mijn unit, maar een algemene "ziekte"!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Dan heb je zeker een ouder type radio, want tegenwoordig kun je de antenne niet meer afregelen

Dat klopt..geldt alleen voor AM (MG,LG,KG) komt door de 50 ohm techniek ipv vroeger 75 ohm.

De antenne gedraagt zich nu capacitief ipv induktief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...