Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Omdat ik een HTPC incl HDTV wil samenstellen vroeg ik me af of er al een geschikte zelfbouw PC-configuratie is (bv met een SS2 kaart) die zowel de DVB-S, DVB-S2 als MPEG4 HDTV-kanalen kan decoderen?

Homecast HS5101CI + Samsung LE46A856 + HTPC: Gigabyte MA78GM-S2H, HD S3200, CI Homecast, Terratec USB HD + USB CI

Geplaatst:

Even googlen naar KNC ONE dvbs2 en je krijgt wat je zoekt...

Doe daarbij een moderne state-of-the-art VGA kaart met hardware H.264 decoder, en je bent er bijna. Is het alleen nog de vraag of er al sat-applicaties zijn die met dvb2s en H.264 om kunnen gaan, want zoals bij 99% van de dvbs kaarten zal ook die KNC geleverd worden met zeer matige software, dus moeten we wachten op programma's als progdvb, mytheatre en watchtvpro voor echt bruikbare htpc programmatuur met dvbs2 tuner ondersteuning.

groeten,

Bert

Geplaatst:

Bedakt voor de tip, lijkt me een interessante optie.

Al iets bekend over de prijs?

En welke videokaart kan je deze decoding aan tegen een redelijke prijs?

Maw is het aankopen van een HDTV-SAT ontvanger niet goedkoper?

Homecast HS5101CI + Samsung LE46A856 + HTPC: Gigabyte MA78GM-S2H, HD S3200, CI Homecast, Terratec USB HD + USB CI

Geplaatst:

Astra HD en TV HD op de astra, zijn dit HDTV zenders? Kan ze nl vlekkeloos zien met de skystar 1, met de topfield lukt me dit niet.

VU+ Duo2 - PrismCube

Geplaatst:

Freeck: ik heb een jaar geleden een QualiTV HD ontvanger gekocht, als leuke match voor m'n plasma display. Niets dan ellende met die ontvanger; regelmatig macro-blocking op HD kanalen (dat waren toen alleen Astra HD en HD1) en incorrecte timing op de VGA/DVI output waardoor slechts een gedeelte van het scherm ook echt beeld gaf (contact hierover gehad met QualiTV, hun antwoord: jammer dan, dan moet je maar een TV kopen die voldoet aan de Europese standaard timing... Dat terwijl ik een Philips panel heb, dus je begrijpt, Quali zegt: zoek het maar bij Philips uit, Philips zegt: hier doen we niets aan, probeer maar iets te bereiken bij QualiTV, etc.)

Toen maar bedacht dat het ook kan met en HTPC. Simpel moederbord gekocht, Hauppauge Nexus met CI (en twee CAM's, Irdeto2 voor HD1 en C+/Mediaguard voor Seca2), en een ATI X600 video kaart. Met Powerstrip is de timing perfect aan te passen op m'n display. Had ik meteen maar voor een HTPC gekozen in plaats van die dure QualiTV...

Inmiddels heb ik de videokaart vervangen door een ATI X1800. Misschien een beetje overdone, want ik begrijp dat ook de X1300 en X1600 hardware H.264 ondersteuning hebben. Overigens is er nog geen enkele codec die H.264 DXVA ondersteunt, dus echt genieten kan ik nog niet. Ik heb wel de ATI media player plugin voor H.264 DXVA, maar om eerlijk te zijn heb ik die nog niet aan de praat kunnen krijgen.

Die X1300 is voor onder de €100 te vinden, dacht ik. Ik ben ook erg benieuwd wat die KNC-one gaat kosten.

Aan de ander kant denk ik wel eens: wat moet je met al die moderne stat-of-the-art techniek. Het zal nog eeuwen duren voordat in Nederland iets gebeurt met HDTV (kijk bijvoorbeeld naar Canal+ waar de hoge heren in al hun wijsheid een jaar geleden hebben besloten dat een 16:9 kanaal onzin is, en terug zijn gegaan naar letterbox, en daar, om nog extra te treiteren, de ondertiteling ook nog even onder het beeld plaatsen. Ik vraag me af wanneer ze besluiten weer zart/wit mono te gaan uitzenden). Gelukkig zijn er nieuwsgroepen met prachtig HDTV materiaal, zodat er toch nog een beetje pret overblijft.

Harley4: dat zijn inderdaad HDTV kanalen. Astra HD met volle resolutie (1920*1080i), TV HD met 1440*1080i. Allebei 'gewoon' MPEG2. De MPEG2 decoders in standaard ontvangers kunnen die resolutie helaas niet aan, vandaar dat je ze op de topfield niet kunt bekijken.

groeten,

Bert

Geplaatst:

Bedankt voor de info maar er blijven bij toch een paar vragen hangen:

1: als ik de spec's van de X1300 en 1600 lees dan zie ik daar geen aanduiding dat H264 wordt ondersteund...

2: je staat dus nog steeds voor het dilemma;

a) kies ik voor een krachtig moederbord icm een relatief goedkope gr-kaart met een DVI-uitgang

B) een simpel moederbord en een krachtige gr-kaart?

Op mijn huidige configuratie (athlon1600 en NVIDIA mxMX400 kaart kan ik de huidige HDTV-zenders krap aan volgen, echter de impact van MPEG4/H264 kan ik niet inschatten. Maw mijn vraag blijft open, graag aanvullende suggesties...

Geplaatst:

Hmmm, nog eens gezocht, maar kan alleen dit vinden:

http://www.ati.com/products/MobilityRadeonx1300/index.html

maar ja, dat is dan een Mobility chipset.

Ik kan me herinneren dat ik een week of wat geleden bij ATI aan het rondsnuffelen was en op een gegeven moment zag dat zowel de X1300 als X1600 H.264 in hardware ondersteunen, terwijl ik dat eerder niet kon terugvinden. Maar het kan ook dat dat ergens in de documentatie bij de drivers stond. Lullig, want nu heb ik veel betaald voor features die ik niet nodig heb ( 'tig pipelines, whatever that may be...), terwijl de features die ik wel gebruik ook op de goedkopere versies worden ondersteund.

Trouwens, ik draai op m'n AMD 64 3000+ de Astra H.264 HD demo met rond 20 fps. Volgens m'n speler is de oorsponkelijke frame rate 29.97, dus kom ik nog aanzienlijk te kort. (data stream eerst opgenomen, want geen enkele sat applicatie kan kennelijk omgaan met AVC)

Geplaatst:

Bedankt voor de aanwijzing: verder staat er op de site een driver: Titel van de website , en welke videokaarten H.264 ondersteunen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen