Gast Geplaatst: 13 augustus 2000 Geplaatst: 13 augustus 2000 Kan iemand mij uitleggen waarom de VP2 programmer niet wil programmeren via de com poort van alle/veel laptops? Veel andere programmers doen dat wel en eigenlijk zouden de compoort specificaties van laptops en desktops hetzelfde moeten zijn. Vraag 2 is natuurlijk: is er eventueel wat te fabriceren dat het wel met laptops gaat ?<P>------------------<BR>* Things are only impossible until they are not *
Gast Geplaatst: 14 augustus 2000 Geplaatst: 14 augustus 2000 ik heb er geen ervaring mee maar het schijnt iets met de spanning te maken hebben<BR>en moet je de energie saver uitschakelen<BR>dit heb ik ook maar op een board gelezen maar probeer het maar eens <BR>stuur anders eens een mail aan willem die maakt de vp2<P>------------------<BR>
Gast Geplaatst: 18 augustus 2000 Geplaatst: 18 augustus 2000 Energie saver uitschakelen heeft geen effect. en een alleen Phoenix programmer gaat wel. Mogelijk is het gebruikte IC de oorzaak. <P>------------------<BR>* Things are only impossible until they are not *
Gast Geplaatst: 19 augustus 2000 Geplaatst: 19 augustus 2000 at komt omdat de phoenix gedeeltelijk op de voeding draait in de ludipipomode heb je 12 volt nodig om te proggen dan word het ic niet echt gebruikt om te proggen alleen om wat doorverbindingen te maken hij is dan niet echt actief en als er maar iets afwijkingen in die 12 volt is dan lukt het niet dat is ook het grootste probleem van de jdm deze heeft helemaal geen voeding en haalt alles uit de comp en daarom gaat het zo vaak mis met dat ding omdat de spanning tijdens het proggen niet stabiel blijft deze wijsheid heb ik ook niet van mijzelf maar wel uit betrouwbare bron<P>------------------<BR>
Gast Geplaatst: 21 augustus 2000 Geplaatst: 21 augustus 2000 Bedankt ook voor je reactie Herbies, maar als je bron het goed heeft zou er in principe geen verschil mogen zijn tussen een Laptop en een Desktop PC naar de VP2 toe. De programmer heeft een externe voeding en ik geloof niet dat een Desktop steeds nauwkeuriger die 12 volt af geeft als een Laptop. Ik krijg het idee dat het meer in de software zit. Maar kan het net zo goed mis hebben. Bij Willem lees ik er verder niets over. Zal hem maar eens bellen.<P>------------------<BR>* Things are only impossible until they are not *
Gast Geplaatst: 21 augustus 2000 Geplaatst: 21 augustus 2000 Ben, geloof het of niet, maar het is echt de voedingsspanning van de laptop (en sommige pc's) die het probleem veroorzaakt.<P>------------------<BR>SAT4ALL Webmaster
Gast Geplaatst: 22 augustus 2000 Geplaatst: 22 augustus 2000 Nog een tip: Zet je port speed altijd zo hoog mogelijk. Gebruik indien mogelijk een aparte port voor elke programmer, daar je port toch nog addressed is naar het eerste programma, ook al is dit gesloten. Effe een signaal sturen na aansluiting andere progger lost dat wel op.<P>D.<P>------------------<BR>
Gast Geplaatst: 27 augustus 2000 Geplaatst: 27 augustus 2000 het probleem zit in de opbouw van de compoort van een laptop de aansturing wijkt af van die van een basis pc en de voedingspanning blijkt niet altijd het probleem te zijn maar de sturing van de poorten en hier is niets aan te veranderen<BR>er zijn wel interfaces voor die dit kunnen verhelpen dit zijn een soort beveiligings adapters tegen overspanning op de bus<BR>maar dan wordt het gelijk een stuk complexer<BR>en dat willen de meeste niet.<BR>nowtv@planet.nl <P>------------------<P>lukt het een dan is het ander weer een probleem (live sucks) <P>------------------<BR>
Gast Geplaatst: 5 oktober 2000 Geplaatst: 5 oktober 2000 Staat er op die benodigde 12 volts aansluiting nog iets meer als 12 volt ?<BR>Is het anders mogelijk deze op de programmer los te maken en extern te voeden ?<BR><P>------------------<BR>afz. Ptje
Gast Geplaatst: 6 oktober 2000 Geplaatst: 6 oktober 2000 Officieel is het zo dat een comport twee nivo's op zijn pinnetjes moet maken/verwerken: +12 volt en - 12 volt.<BR>En daar zit hem nou net de truuk.<BR>Een laptop werkt van zichzelf op de meeste plaatsen met 5 volt, en de accu geeft een enkele spanning af die minder is dan 12 volt.<BR>Toshiba bijvoorbeeld 10.8 volt.<BR>Een voeding in de pc maakt die spanningen wel rechtstreeks en kan ook wel een heel klein beetje stroom leveren.<BR>Om nou toch aan de specifikaties te voldoen, wordt de spanning in een laptop met een truukje opgekrikt.<BR>Maar het gaat hier dus om spanningen, niet om stromen als het apparaat dat op de port is aangesloten te veel stroom gaat gebruiken (door oneigenlijk gebruik), dan kan "de truuk" dat niet meer aan en zakt de spanning weg.<BR>Dat verklaart waarom het met een laptop niet wil.<BR>Dat het een stukje duurder wordt als je dit probleem wil oplossen, komt omdat je hetzelfde truukje met een vrij kostbaar component moet herhalen, en dan een versie die meer stroom kan leveren.<BR>Dat is vrij veel werk, vooral als de meesten die een laptop hebben, meestal ook nog over een gewone pc beschikken.<P>Dit antwoord is gebaseerd op theorieen, ik was al bezig hier verder op in te gaan.<BR>Ik weet alleen niet zeker of het ook geldt voor Phoenix proggers of deivaten daarvan.<P>------------------<BR>
Gast Geplaatst: 6 oktober 2000 Geplaatst: 6 oktober 2000 Is dit een oplossing ? Kost vind ik weinig en is minder werk.<P> <A HREF="http://www.d-d-s.nl/prof.htm" TARGET=_blank>http://www.d-d-s.nl/prof.htm</A> <P><P>------------------<BR>afz. Ptje
Gast Geplaatst: 7 oktober 2000 Geplaatst: 7 oktober 2000 Wat voor de een weinig geld is, is voor de ander toch weer geld.<P>Maar: het hier gebruikte component is de MAX 232, en dat ding is nou juist het ding dat ook in de laptop de aanpassing moet doen.<BR>De meeste laptops hebben er zo'n MAX232 in zitten.<BR>De max 232 geeft spanningen uit die maximaal +10 volt en -10 volt bedragen.<BR>Dat is dus niet de 12 volt waar ik het eerder al over had, en je kunt deze bijna niet belasten.<BR>Bovendien, ik gebruik een Phoenix waarmee het dus niet lukt en ik ken de VP2 niet, maar op de phoenix zit al een MAX 232.<BR>Bedankt voor het idee, maar dat is niet de oplossing.<BR><P>------------------<BR>
Gast Geplaatst: 7 oktober 2000 Geplaatst: 7 oktober 2000 De 4 elco`s zitten die ook op je Phoenix ?<BR>Daar zit volgens mij de truck.<P>------------------<BR>afz. Ptje
Gast Geplaatst: 8 oktober 2000 Geplaatst: 8 oktober 2000 Uiteraard.<P>Ik heb even gekeken en gezien dat de MAX232 volgens de standaard applicatie van MAXIM aangesloten is.<BR>Daar heb ik ook de wijsheid vandaan dat er maar 10 volt ipv 12 volt gemaakt wordt.<BR>Trouwens, de phoenix doet het met andere dingen uit de kunst met de laptop.<BR>Die dingen gaan dan over het bewerken van originele kaartjes.<BR>Ik betwijfel nu dus of het wel in dat spanningsverschil zit.<BR>Het gaat dus eerder over een fundamenteel verschil tussen de communicatie van programma met phoenix, gok ik.<BR><P>------------------<BR>
Gast Geplaatst: 8 oktober 2000 Geplaatst: 8 oktober 2000 Ik heb trouwens uit betrouwbare bronnen vernomen als je de gebruikte max 232 voor een echte vervangt, dat je ook goede resultaten boekt. Ik ga dit van de week testen en zal het resultaat laten horen. De spanning die de max creeerd is officieel 12+ en 12-, maar in de praktijk schijnt schijnt het rond de 10 volt uit te komen. Die wijsheid heb ik uit schrijvens op internet en niet zelf verzonnen. Ik ga de resultaten laten weten. Ik denk dat het moet kunnen.<P>------------------<BR>afz. Ptje
Aanbevolen berichten