habibi Geplaatst: 19 januari 2006 Geplaatst: 19 januari 2006 Heeft iemand van jullie je aparatuur beveiligd tegen stroompieken en blikseminslag? Ik overweeg mijn spulletjes te beschermen. Direkte inslag lijkt zeldzaam, maar het schijnt dat als gevolg van blikseminslag in de buurt er door een of ander magnetisch veld aparatuur kapot kan gaan. Ik heb daar wel voorbeelden van gehoord in mijn omgeving. Dat magnetisch veld zou dan opbouwen in de kabels en 2 meter zou al voldoende zijn om schade te berokkenen. Maar bescherming schijnt alleen zinvol als ook de coax en de ethernetkabel beschermd zijn. Wie kent er produkten die geschikt zijn voor f-connectoren? groeten! Loewe concept l26 met dvb-s, triax 78, 4 lnb's met switch (astra 1,2, 3 twin en hotbird single), Xtrend ET9000 met openpli 2
Psychosammie Geplaatst: 19 januari 2006 Geplaatst: 19 januari 2006 Nou daar zou ik me niet blind op staren hoor. Misschien dat een stekkerdoos met beveiling nog enig nut heeft maar bij een inslag op je schoteltje is de boel er toch echt geweest. Het beste bij een heftige onweersbui is alles uitzetten en antenne- en spanningskabels loskoppelen. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Gast Geplaatst: 19 januari 2006 Geplaatst: 19 januari 2006 ik heb in de catalogus van $#@%!%#$#@#! wel zien staan een overspannings- en bliksembeveiliging deze plaats je tussen de f connector en de ontvanger. anders moet je eens op hun site kijken.
wammeswaggel Geplaatst: 19 januari 2006 Geplaatst: 19 januari 2006 En die dingen geven me een partij demping! Mvg, wammes. Ik lees veel dus ik hoef niet veel te posten.
PeHa Geplaatst: 19 januari 2006 Geplaatst: 19 januari 2006 en bij een directe inslag werkt het niet. De bliksem slaat er dwars doorheen. Niet vreemd ook , want bliksem trek een vonk van enkele honderden meters, slaat dwars door elke schakelaar (mechanisch of electronisch) heen. VU+ Solo2 HD, XTrend ET 9200 , XTrend ET 4000, TF 7700hsci
Gast Geplaatst: 19 januari 2006 Geplaatst: 19 januari 2006 Bij mij is er eens een keer door blikseminslag elders een voeding van een tv kapot gegaan.Dit kwam dus door een spanningspiek op het electriciteitsnet en daar kan zo een beveiliging dan wel goed van pas komen.
PeHa Geplaatst: 19 januari 2006 Geplaatst: 19 januari 2006 Ik reageerde hier op Hessel met een bliksem beveiliging in zijn satelliet coax. maar bij een directe inslag werkt geen enkele bliksem of piek beveiliging. Zelfs de coaxkabel los halen en er strak achter laten liggen werkt niet bij een directe inslag. Zoals jij bedoelde werkt zo'n piek beveiliging wel. VU+ Solo2 HD, XTrend ET 9200 , XTrend ET 4000, TF 7700hsci
Gast Geplaatst: 19 januari 2006 Geplaatst: 19 januari 2006 Nou, ik heb er 1 tussen zitten en de signaalmeters van m'n Humax en Dreambox geven geen enkel verschil. Die demping valt dus wel mee. Het nut is discutabel, maar ik heb in ieder geval nu het gevoel er alles aan gedaan te hebben. Als je met een doorgefikte installatie zit en je had geen beveiliging dan denk je altijd had ik nou toch maar...
habibi Geplaatst: 19 januari 2006 Auteur Geplaatst: 19 januari 2006 Ja, en niet te vergeten de verzekering die die fabrikanten geven. Als het niet gewerkt heeft, maar je hebt het wel goed beveiligd, dan vergoeden ze de kapotte apparatuur. Maarja, dan moet je wel goed beveiligen, dus als je je computer met de stekker beveiligd hebt, maar niet de ethernetkabel, dan zeggen ze dat het daar door komt en als je sattuner kapot is dan komt het dus via de coax. Maar welke leverancier levert dan een coax aansluiting met f-stekker? Ik heb er 1 gevonden, maar daar kan dus weer geen ethernet op. Zo moet ik dus eigenlijk minstens 4 stekkerdozen plaatsen; 1 voor die f-stekker van de ene kabel, 1 voor de f-stekker van de andere kabel en 1 gecombineerde voor de ethernetkabel en voor mijn ISDN lijn (gelukkig heb ik die wel kunnen vinden). Dan kan allemaal niet samen volgens de info die ik heb. Lekkere boel zo. En dan zit ik zo ook met minstens 15 stopkontacten op mijn kamertje. En dat terwijl ik er maar 6 nodig heb. Nog iemand suggesties? Groet! Loewe concept l26 met dvb-s, triax 78, 4 lnb's met switch (astra 1,2, 3 twin en hotbird single), Xtrend ET9000 met openpli 2
theparasol Geplaatst: 19 januari 2006 Geplaatst: 19 januari 2006 Ja, ik: Je moet niet ingaan op die lastige verzekeringsmannetjes. Alle niet beveiligde kabels waren er namelijk uit tentijde van de overspanning. Blikseminslag valt geloof ik niet eens onder de verzekering van dit soort vernuftige apparaatjes. Moet je opgeven bij brandverzekering. En aan iedereen: informeer eens of je voor inductie inslagen verzekerd bent, kost maar een paar eurodubbeltjes meer maar dat zijn wel de inslagen die het meeste voorkomen. Directe klap houdt niets want dan heb je namelijk overal brandschade in het pand (nt1 van de muur, voedingen verbrandt etc). Kortom, je beveiligd met dit soort vernuft tegen over/onderspanning. Meestal komt dit door dipjes/pieken op het lichtnet.
Gast Geplaatst: 19 januari 2006 Geplaatst: 19 januari 2006 Mijn verzekering heeft die schade destijds wel gewoon uitgekeerd.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen