skw Geplaatst: 20 januari 2006 Delen Geplaatst: 20 januari 2006 we zitten op dezelfde lijn Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Con Geplaatst: 21 januari 2006 Delen Geplaatst: 21 januari 2006 Ik ben het niet helemaal eens met de warmteverliezen, ik zeg zéér globaal; - wanden 1000 W (U=0,4) - vloer 700 W (U=0,4) - plafond (zonder vide) 550 W (U=2) - glas (HR++, woning van 4 jaar) 350 W (U=1,5) - ventilatie 1000 W 75m3 - keuken > aanname 2500 W incl. ventilatie 150m3 (open keuken) Ik zou best een transmissie willen maken volgens de NEN die geldt voor 2002, maar dan moet ik al de afmetingen hebben, beter, de bouwtekeningen. Met betrekking tot de schotjes het volgende. Over de gehele lengte van de convector moet een lang vertikaal schot tegen de convector zitten om de koude en warme lucht te scheiden. Vervolgens moeten er aan het eind van de convector een vertikaal schotje zijn geplaatst, ook weer om kortsluiting te voorkomen. En als laatste moet er ongeveer om iedere meter op de convector een schotje zijn geplaatst om "puntvorming" te voorkomen. Als je dat niet doet dan zal de uittredende luchtstroom zich gaan concentreren in het midden van de put en zal aan de zijkanten nauwelijk warme lucht de put verlaten. Dat van die ventilator is op zich een goed idee. Convectoren vergroten leidt tot nóg meer gasverbruik, is nu al flink. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
RubbeR Geplaatst: 21 januari 2006 Delen Geplaatst: 21 januari 2006 convectors hebben hoge watertemperaturen nodig. hoogrendementketels moduleren terug omdat ze bij hoge watertemperaturen geen hoog rendement hebben. dit kan problemen geven. in de thermostaat zit vast een instelling om dit moduleren een beetje te beperken. welke thermostaat / ketel is t ? I am RubbeR, you are glue Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 21 januari 2006 Delen Geplaatst: 21 januari 2006 zelf heb ik ook een convectorput,een brok ellende,convector vervangen,een radiator bijgezet(dit helpt aardig omdat er nu circulatie ontstaat). Uiteindelijk de gehele onderverdieping voorzien van vloerverwarming,dit werkt super,egale warmte geen verkleuringen aan muren en plafonds door extreme temperaturen zoals een put,weinig stof enz. De convectormodellen die bovengronds zijn,werken wel goed zelfs met lage temperaturen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pa3fat Geplaatst: 21 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 21 januari 2006 @con, Had zelf het idee dat ik wel de hele dag stook, maar dat er uiteindelijk weinig warmte het huis in komt. Met name de opwarmtijden zijn erg lang. Vandaar dat ik dacht de convectoren te vergroten. Heb inmiddels op de aangegeven sites (Werner e.a.) gekeken maar als ik 6000W (per convector) moet plaatsen dan zie ik een blok formaat van 20cm en dan is mijn put in de breedte vol. Er staan verder geen plaatjes bij dus ik kan niet zien of deze 20 mogelijk alleen de hoogte is ! Ik zal eens zien of ik het scheidingsschot kan omkeren en tenminste de kortsluiting aan de zijde van de convector krijg. Zou even moeten kijken of er om de meter een tussenstuk zit. Dacht het niet.... Even een heel domme vraag: Wat als ik een conventionele radiator in de put duw? Voorop gesteld ik vindt een oude stuk ijzer dat erin past. ----------------------------------------------- Nextwave-2500, Diseq Motor, MR1.080 (10/4) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Con Geplaatst: 21 januari 2006 Delen Geplaatst: 21 januari 2006 Een put wordt nu eenmal voor de helft gebruikt om de lucht aan te voeren (in de breedte gezien) en de andere helft voor een convector. Dus je kunt geen convector toepassen van 40 cm breed in een put van 40 cm. Het enige wat je kunt doen (ik raad af de capaciteit te vergroten) is een convector toepassen die hoger is. Ik kom daar nog op terug met plaatjes. Moet even naar de juiste site toe hiervoor. Een radiator in een put wordt wel eens gedaan maar is erg expirimenteel. Immers een radiator is gemaakt voor convectie EN straling. De capaciteit die een radiator afgeeft zal niet tot z'n recht komen in een convectorput. Heel soms (raad ik ook af) worden er wel een ledenradiatoren in een put geplaatst. Maar ook dit is expirimenteel en duur. Ik zal ook even een paar schetsen maken om een en ander te verduidelijken. Dat zal vanavond of morgen worden. Een van mijn blijvende zorgen is het energieverbruik. 2400m3 is fors. Grotere verwarmingslichamen eisen nog meer verbruik, er gaat immers nog meer de vide in waar het vervolgens bloedheet wordt zonder enig rendement. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Con Geplaatst: 21 januari 2006 Delen Geplaatst: 21 januari 2006 Hierbij een schets waarbij Jaga de leveranciers is, ik denk dat Betherma en Thermagas hetzelfde leveren. Je ziet hier links een standaard uitvoering en rechts een even "dikke convector maar tweemaal hoger. In onderhavige geval (Jaga dus) is de capaciteit 50% meer. Maar nogmaals ik vind het geen oplossing, het is 't probleem niet alleen verleggen maar ook vergroten. Nog meer temperatuurgradient en nog meer energieverbruik. Ook al eerder aangehaald door anderen is het feit dat er eigenlijk relatief "hoog" gestookt moet worden met convectoren ten opzichte van radiatoren. Aangezien in de echte winter relatief hoog gestookt wordt zou het mij niet verbazen dat hetvolgende geldt; hoe kouder het wordt (buiten) des te beter het bij jou werkt. Blijft een feit dat die KL.. vide veel te warm wordt. Een optie zou kunnen zijn, ooit eens gezien, een vloer, ter plaatse van de vide van glas waar je ook nog overheen kunt lopen. Het kost een paar centen maar het karakter van de vide blijft en de warmte houdt je beneden. Als je zegt, die vide hoeft van mij niet; DICHT MAKEN. Ook een (halve) oplossing kan zijn om de installatie in te regelen. Met andere woorden, de radiatoren "knijpen" opdat je hoger moet stoken zodat de woonkamer eerder op temperatuur komt en de rest van de vertekken later. Wat vinden de Nefit-kenners hiervan, nu even de echte kenners als het gaat om het modulerend gedrag (geldt uiteraard ook voor andere merken). Mijn advies zou zijn; als het parket demontabel is overweeg dan om alsnog vloerverwarming te nemen in combinatie met parket. In GOED overleg met de verwarmingsboer en de leverancier van het parket is dat een optie. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pa3fat Geplaatst: 21 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 21 januari 2006 @con, Dank voor de moeite om e.e.a. te verduidelijken. Heb vanmiddag even het tussenschot omgedraaid zodat de lamellen boven de convector komen en de luchtstroom geleiden en "valse" stromen tegengaan. Het dichtmaken van de vide is technisch mogelijk, echter het verandert direct het karakter van het huis. Wil niet zeggen dat het huis ingeregeld is, maar buiten de woonkamer heeft alleen de badkamer en de hal een tikje open. Komt er op neer dat alleen de woonkamer vol mag stoken. Na het omzetten van het tussenschot de temperatuur omhoog gezet van 20 naar 21 graden. Dit heeft toch ruim 1 uur geduurd. Als je een type nummer hebt van die jaga convector en richtprijs dan kan ik eens verder zoeken. Warmteservice site heb ik op aangeven van Werner ook jaga's gevonden maar zoals eerder aangegeven verward door de vage blokmaten. Als de 20cm die ik bij artikel 321324 de hoogte is bij een breedte van 10 cm dan wil ik dit best eens proberen. Op de links van jaga wordt je niet veel wijzer. Als je andere betere links hebt dan graag. Het eruithalen van het parket is ook geen optie, ligt er vast in en is te duur om te verruineren. Ron ----------------------------------------------- Nextwave-2500, Diseq Motor, MR1.080 (10/4) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Con Geplaatst: 21 januari 2006 Delen Geplaatst: 21 januari 2006 Misschien kun je de dikte, hoogte en lengte van de convector opgeven in combinatie met een digitale foto van de aansluiting op de cv, dan kan ik nakijken wat de mogelijkheden zijn. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pa3fat Geplaatst: 21 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 21 januari 2006 Wil je die weten van de put of van het convector element. De laatste staan in mijn eerste post: 10x10x280cm (en 310cm, ruwweg gemeten met een rolmaat). Put is 50cm diep, iets meer als 20cm breed en ruwweg 20-30 cm langer dan de convectoren aan beide zijden. Bij de convector achter in de kamer het tussenschot nu omgedraaid zodat de lamellen de luchtstroming boven de convector sturen. ----------------------------------------------- Nextwave-2500, Diseq Motor, MR1.080 (10/4) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 21 januari 2006 Delen Geplaatst: 21 januari 2006 Misschien dat je hier meer aan hebt.Ik heb ff gekeken ik kom bij breedte 10 40 hoog 280 lang hooguit op zo een 3700 watt uit en dat is waarschijnlijk onvoldoende. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 21 januari 2006 Delen Geplaatst: 21 januari 2006 Ik kan er moeilijk uit aflezen hoe breed ze nu zijn of die typeaanduiding ook de maat is is mij niet geheel duidelijk. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Con Geplaatst: 21 januari 2006 Delen Geplaatst: 21 januari 2006 Deze types zijn van Jaga. Het type 11 zou kunnen en heeft een vermogen bij een put van 50 cm hoog en bij 90/70/20 (aanvoer/retour/ruimte) van 5065 Watt. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 21 januari 2006 Delen Geplaatst: 21 januari 2006 Er word wel aangeraden onderin de put 10cm vrij te houden dat houd dan in 40cm hoogte voor de convector. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Con Geplaatst: 21 januari 2006 Delen Geplaatst: 21 januari 2006 Hier een globale opstellingschets met compartimentering, dus 1 lang schot en in jouw geval 4 dwarsschotjes om pluimvorming te voorkomen. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen