Con Geplaatst: 29 januari 2006 Geplaatst: 29 januari 2006 Duidelijk, niet gezien achter de bank. Ik ga aan de slag. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Con Geplaatst: 29 januari 2006 Geplaatst: 29 januari 2006 Hier is dan het globale resultaat. Nogmaals (ook in de sheet gezet) geldt voor de vide een aantal aannames omdat ik daar onvoldoende gegevens voor had. Maar we kunnen een richting op. De totale transmissie is een slordige 7200 Watt. Ga er voor het gemak van uit dat je dit globaal mag delen door 2. Dus 3600 Watt voor de achterzijde en 3600 Watt aan de voorzijde. Laat de vide maar los. Het rendement om daar een grotere convector te plaatsen zal erg laag zijn (eerder uitgelegd). Dus kijken we naar de keukenzijde. Er is nu ongeveer 3800 Watt opgesteld, een convector type 10. Indien hier een type 11 wordt geplaatst (2 x zo hoog) dan resulteert dat in een capaciteit van ongeveer 4700 Watt. Oké, niet echt schokkend, maar deze extra capaciteit komt wel de huiskamer in. Jammer is wel dat de convectoren zijn aangesloten met aluminium buis in combinatie met speciale persfittingen. Daar heb je dus speciaal gereedschap voor nodig. En ik vraag me af of je dat bij de Gamma kunt huren. Dat wil zeggen dat je het moet laten uitvoeren. Ik ben overigens uitgegaan van Jaga convectoren. Nu zullen andere fabrikanten elkaar niet veel ontlopen, maar houdt er rekening mee. Goed, nu hier het resultaat van de berekening. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Gast Geplaatst: 29 januari 2006 Geplaatst: 29 januari 2006 Con,zou een kickspace in de keuken ook nog een optie kunnen zijn?
Con Geplaatst: 29 januari 2006 Geplaatst: 29 januari 2006 Zeker geen slechte gedachte. Maar in een open keuken ben ik er geen voorstander van in verband met het geluidsniveau van die dingen. En je hebt uiteraard cv aansluitingen nodig, althans elektrisch gestookte Kickspaces vind ik energetisch niet echt wat je noemt vriendelijk. Daarnaast is het natuurlijk te gek voor woorden dat we hier al ik weet niet hoeveel berichten verder zijn terwijl die installateur niets doet. Een bewijs van onvermogen zou hij moeten krijgen. Dat cv-installaties wel eens wat mankeren oké, maar iedere installatie moet in mijn ogen van 18 naar 21ºC in 1 uur tijd de ruimte op temparatuur moeten hebben. Sterker nog, daar zijn standaard eisen voor. Je moet bij een berekening de opwarmtijd een rol laten spelen. Ik weet ze even niet uit mijn hoofd en het is ook afhankelijk (hoe raar het ook moge klinken) afhankelijk van de opdrachtgever tijdens de bouw. (volgens mij was het GIW die expliciete eisen stelt die vrij hoog liggen) pa3fat, je zou dat eigenlijk eens na moeten kijken wat er in het verkoopboekje van de woning (4 jaar geleden) stond. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Con Geplaatst: 30 januari 2006 Geplaatst: 30 januari 2006 Je kunt sterk overwegen om uit te zoeken of het zelfde fabrikaat wellicht met een "dubbele" convector dezelfde aansluitingen heeft. Dan hoef je geen aanpassingen te doen aan het leidingwerk. Dan is het eenvoudig zelf te doen. Makkelijker is nog om de installateur die het heeft aangelegd het probleem op te laten lossen uiteraard. Maar dat kon wel eens een lijdensweg worden. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Gast Geplaatst: 30 januari 2006 Geplaatst: 30 januari 2006 Wat ik uit het verhaal begrepen heb is dat pa3fat niet de enige is deze problemen.Wellicht dat het dan mogelijk is om gezamenlijk met de buurtbewoners het probleem bij dat installatieburo voor te leggen en vragen of zij een oplossing hebben.
Con Geplaatst: 30 januari 2006 Geplaatst: 30 januari 2006 Mogelijk is de installateur aangesloten bij VNI-Uneto. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
pa3fat Geplaatst: 30 januari 2006 Auteur Geplaatst: 30 januari 2006 Con, Even tussentijds: enorm bedankt voor al je inzet ! V.w.b. de vervanging en de aluminium aansluitingen. Ik zie dat de pijpjes via een soort ribbel aansluiting op de plastic slangen (die door de vloer lopen) zijn aangebracht. Ik neem aan dat je daar op doelt i.v.m. vervanging van de convector. V.w.b. de problemen die de buurt heeft. Niet allen hebben nog de vide danwel hebben bovengrondse convectors. Sommigen hebben doordat ze een tegelvloer kozen ook al standaard vloerverwarming. In ieder geval hebben mijn buren en 2 overburen problemen gehad. Bij de overburen met bovengrondse convectors zijn ze een keer of 10 halve dagen of langer wel geweest. Vooral om koffie te drinken en zich kapot te denken waar het aan kan liggen. Nadien is een briefje gekomen met jammer maar helaas. Ik weet niet of het GIW nog iets doet na deze periode. Als ik kijk hoe ze met de opleveringskeuring (krassen in het glas, wc te laag gehangen, spuitwerk dat een kind van 2 ook kan etc) dan heb ik niet veel hoop op instanties door installateurs e.d. zelf bekostigd worden (ook het GIW valt hier m.i. onder !) Eigenhuis e.d. klinkt leuk maar wordt gauw een dure aangelegenheid, heeft hetzelfde effect als rechstbijstand en ook die hebben hun norm uurtjes ! Maar als ik het verkeerd zie......hoor ik het graag. Zie dat ik 6 jaar garantie krijg GIW volgens de brochure. Dan heb ik nog tot april 2007. Meen dat ik april 2001 de sleutel heb gekregen (5 jaar geleden dus !). Voor Con: iets staat me bij dat ze hier schijnbaar gerekend hebben met 50W/m3 en wat volgens wat mensen aan de krappe kant zou zijn. Jouw berekeningen bevestigen dat overduidelijk. In de brochure staat dat 22graden in woonkamer/keuken gehaald en behouden moet worden. Ervanuit gaande dat alle vertrekken verwarmd worden. Maar wie doet dat nu? Wil best de convector vervangen als ik daarmee de opwarmsnelheid voor elkaar krijg. Dat is mijn grootste probleem, afgezien nog van het enorme verbruik voor feitelijk de woonkamer (meting voor geboorte dochter, die kamer wordt nu wel verwarmd !) ----------------------------------------------- Nextwave-2500, Diseq Motor, MR1.080 (10/4)
Con Geplaatst: 30 januari 2006 Geplaatst: 30 januari 2006 Ik vind het droevig, jouw verhaal lezende. Droevig omdat het enerzijds installateurs lukt om een dergelijke installatie af te leveren en anderzijds droevig omdat je heel veel geld moet pompen in veel te weinig installatie. Als je van experimenteren houdt heb ik misschien een tussenoplossing, waarbij ik toch nog even vooraf zeg dat je de strijd aan zou moeten gaan. Het is gewoon allemaal zo overduidelijk en de kans van slagen is gewoon groot. Maar daar moet je zin in hebben en de moed ervoor kunnen opbrengen. Experiment Je kunt de capaciteit "eenvoudig" van de put (nabij de keuken) verhogen om de luchtstroom te forceren. Expirimenteel omdat ik vooraf niet kan zeggen wat het extra rendement is. Geforceerd met ventilatie. Je neemt een paar tangentialen leg je onder de convcector of je zet ze in de luchtstroom er naar toe en je verhoogd de capaciteit flink. Deze ventilatoren hoeven niet duur te zijn maar ik moet wel even op zoek en ook selecteren op geluid (het is immers een woonkamer) Maar wel even een oproep aan andere lezers; heeft oemand een fabrikaat en of type paraat? Geef even input. Ik kom er in ieder geval nog op terug. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
pa3fat Geplaatst: 30 januari 2006 Auteur Geplaatst: 30 januari 2006 Of van die computer blowertjes, zijn over het algemeen stil en vreten niet veel stroom....(hoop ik). Maar stel dat een dubbele convector zo'n 300 Euries kost nog wat uurtjes knutselen om hem erin te hangen. Zeg 400 euries en ik heb meer vermogen, snellere opwarmtijden en daarna fijn moduleren. Van mij mag het. ----------------------------------------------- Nextwave-2500, Diseq Motor, MR1.080 (10/4)
pa3fat Geplaatst: 30 januari 2006 Auteur Geplaatst: 30 januari 2006 Con, Heb nog eens gezocht naar een Jaga convector 280 lang (de kleinste voor in de woonkamer achter). Type 11, 20 hoog, 10breed. Volgens mij heb je die ook getoond in een van je eerste plaatjes. Het lijkt erop alsof de aansluitingen middels een verlooppijpje hetzelfde zijn als bij een reguliere 10x10. Heb hem al ergens gevonden voor 269Euro. Als de aansluitingen inderdaad identiek zijn wel een optie om te proberen lijkt me. Tips voor nog goedkoper zijn welkom. 2ehands mag ook ! ----------------------------------------------- Nextwave-2500, Diseq Motor, MR1.080 (10/4)
Con Geplaatst: 31 januari 2006 Geplaatst: 31 januari 2006 De type 10 en 11 hebben precies dezelfde aansluitingen zie schets. Maar daar kan ik alleen voor instaan bij Jaga. Je moet je wel realiseren dat alleen een convector niet het enige is wat uitgewisseld dient te worden. Je hebt naast de convector ook nog een minder hoog lang-schot nodig (dus over de lengte van de convector) en 4 dwarsschotjes nodig. Oké, dat zijn de kosten niet maar je hebt recht op volledige info. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
pa3fat Geplaatst: 31 januari 2006 Auteur Geplaatst: 31 januari 2006 Con, Net ook nog een bij jaga op de site gekeken. Het tussenschot zie ik staan in lengte met een eenheids hoogte van 10cm. Die heb ik dan al gauw zo'n 4 stuks nodig. Dan nog de consoles, tussenschotjes?, voor wandmontage ook 4. ik geloof niet dat ik poten nodig heb of die moeten nodig zijn om de tussenwand aan op te hangen?? Is mij niet helemaal duidelijk, ook niet uit de installatie PDF bestanden die daar staan. Wat ik ook kan doen is van de oude scheidingsplaat de tussenschotjes aan de onderkant 10cm inkorten. Goede aanname? ----------------------------------------------- Nextwave-2500, Diseq Motor, MR1.080 (10/4)
Con Geplaatst: 31 januari 2006 Geplaatst: 31 januari 2006 Uiteraard kun je de bestaande schotten inkorten. Ik zal nog wel even gaan zien of ik een en ander goed inzichtelijk kan maken. Daarnaast is het de vraag of je nu een Jaga hebt? Dat is nog steeds niet zeker. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
pa3fat Geplaatst: 31 januari 2006 Auteur Geplaatst: 31 januari 2006 waar staat het merkje? ----------------------------------------------- Nextwave-2500, Diseq Motor, MR1.080 (10/4)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen