opzolder Geplaatst: 25 januari 2006 Geplaatst: 25 januari 2006 Mijn PC en mijn Humax zijn continu verbonden via een driedraads nullmodemkabel (2-3, 3-2, 5-5). Mijn PC hangt continu aan aarde. Mijn Humax is niet geaard, maar hangt via SCART en TV wel aan de kabel van Essent. Vanwege vakantie heb ik de voedingsstekkers (220V) van beide apparaten uit het stopcontact getrokken. Aarde van PC en seriële verbinding tussen PC en Humax bleven wel gehandhaafd. Na de vakantie heb ik de voedingsstekkers weer in het stopcontact gestoken. Nu zendt en ontvangt de seriële poort van de PC geen signalen meer. Windows XP en het diagnoseprogramma van Dell kunnen echter geen gebreken ontdekken. Wat heb ik fout gedaan? Ik ben van plan een USB-serieel convertor te kopen. Ben ik dan beter af? Of moet ik in dat geval vrezen voor mijn USB-poort of de seriële poort van de Humax? Kan de USB-verbinding gemaakt worden via hotplugging? Wie geeft me advies? Bedankt. Groeten van de zolder.
Albert_H Geplaatst: 25 januari 2006 Geplaatst: 25 januari 2006 Hallo opzolder. Heb je een diagnoseprogramma met een doorlusstekker op de seriële poort gebruikt of alleen software ? Je kunt je poort ook even testen door op een stekertje pen 2 en 3 door te verbinden en dan in Hyperterm kijken of de getikte charakters op het scherm komen. Als de Humax ongeaard staat, b.v. omdat ook de kabelaansluiting eruit was, komt er een hoogohmige 110V op het chassis en dus ook op de ground verbinding van de kabel naar de PC te staan. Als deze ground, verbinding, pen 5, geen goed contact maakt en pen 2 of 3 wel, dan komt die 110V op de electronica van de PC terecht en dat kan destructief zijn. Het is daarom verstandig om er voor te zorgen dat alle aparatuur die via data of antennekabels met elkaar verbonden wordt op hetzelfde aardpunt geaard is, ook al heeft het aansluitsnoer geen randaarde steker. Zoals je al aangeeft, vaak wordt de aarde wel via die verbindingskabels doorgegeven, maar dan kunnen heel makkelijk dit soort problemen ontstaan al er kabels getrokken en gestoken worden. Ook is het verstandig om bij seriële kabels altijd de behuizing van de connectoren b.v. via de mantel van de kabel met elkaar te verbinding. Dan wordt meestal eerst de verbinding tussen de chassis van beide systemen gemaakt. Maar, er worden steeds meer kunststof D connectoren gebruikt zodat dat ook niet altijd werkt. Ik denk dat je voor je PC, als je nog een slot over hebt beter een PCI kaartje met twee seriële poorten bij kunt plaatsen dan gebruik maken van een USB RS232 conveter. USB converters werken niet vanuit een dos applicatie, en deze worden voor wat oudere apparatuur nog veel gebruikt. Zolang de Humax ongeaard kan staan blijft het probleem aanwezig, ook met een USB converter. Een USB connectie is wel Hotplugbaar, maar als de Humax ongeaard staat en bij het insteken van een van beide plugen een data pen eerder contact maakt dan de ground verbinding dan komt op dat moment die 110V even op de electronica terecht. Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
opzolder Geplaatst: 25 januari 2006 Auteur Geplaatst: 25 januari 2006 Bedankt voor je uitgebreide uitleg, Albert. Ik heb de Hyperterm-test ook geprobeerd, geen respons. Dus zonder solderen zal die poort het wel niet meer doen. Aarde heb ik niet zo maar voor handen bij de Humax. Ook lenen de connectoren zich niet om te aarden via de mantel. Wel zou ik een verbinding kunnen maken tussen de behuizingen van de Humax en de PC. Ben ik er dan ook? Groeten van de zolder.
Albert_H Geplaatst: 25 januari 2006 Geplaatst: 25 januari 2006 Voor de kopeling tussen PC en Humax is dat prima. Hou er echter wel rekening mee dat je grote kans loopt dat, als je dan de stekker van de PC eruit trekt en deze dus niet meer geaard is, de 110V van de Humax ook op de ground van de PC komt te staan en dus vandaar weer verder gaat naar alle randapparatuur die dan nog op de PC aangesloten is. Zolang die randapparatuur zelf niet geaard is geeft dat geen problemen, is er wel ergens een apparaat geaard, direct of via weer een andere koppeling, b.v. een TV die aan de kabel hangt, dan blijft het systeem geaard totdat de verbinding met dat aparaat getrokken wordt. En dan ontstaat bij het trekken van die verbinding het risico van deffect gaan. Nu valt het in de praktijk wel mee, omdat bij veel connectoren de ground verbinding gemaakt wordt voordat de signaal verbindingen tot stand komen, maar als dat om een of andere reden even niet het geval is kan het fout gaan. Daarom blijft de beste oplossing om de chassis van alle apparaten te aarden. Ook die waarvan het netsnoer geen randaarde steker heeft. En denk erom, [color:"red"]Een PC moet altijd geaard zijn. [/color] Wat dat solderen betreft, als je geluk hebt zit er op je print tussen het ic van de chipset die de seriële poort uitgeeft een level convertor die de 5V logica omzet naar RS232 signalen en is alleen dat ic defect, maar soms zit ook die functie in de chipset en zitten er alleen een paar weerstandjes als stroombegrenzing tussen het ic en de connector. Ook is er vaak moeilijk aan de SMD componenten te komen die gebruikt worden. Ik denk dat een PCI kaart met twee extra poorten de beste oplossing is. Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Moderator Matchless Geplaatst: 25 januari 2006 Moderator Geplaatst: 25 januari 2006 die level converter is bijna altijd een gd75232. Als je via een datasheet uitzoekt waar de txd en rxd zitten kan je die twee voor de level converter kortsluiten en dan zou je een echo moeten krijgen met hyperterminal. Je moet wel 100% zeker zijn dat je de juiste pinnen op de chip hebt anders kan het zijn dat je verder van huis bent.en als je het doet geen apperaten aan de seriele poort laten.. die level controller is met een vaste hand en loep wel te vervangen. Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.
opzolder Geplaatst: 26 januari 2006 Auteur Geplaatst: 26 januari 2006 Albert_H, nog eens bedankt. Ik weet wat me te doen staat. Ik heb weer heel wat geleerd. Ik had je vorige postings over aarding wel gelezen, maar de harde lessen van de praktijk onthoud men toch het beste... Door omstandigheden zullen zowel PC als Humax buiten het stopcontact om dus continu geaard zijn (aan de aarde van de meterkast), maar ik begrijp dat dat alleen maar beter is. Ik ga me bezinnen op een PCI-kaartje, maar gezien mijn ervaringen met mijn laatste PC-knutselproject schrik ik daar een beetje van terug: statische electriciteit in dat geval. Citaat: matchless: ....Je moet wel 100% zeker zijn dat je de juiste pinnen op de chip hebt anders kan het zijn dat je verder van huis bent.... Matchless, bedankt voor de tip, maar zoals je ziet huiver ik al bij een PCI-kaart. Dus jouw oplossing durf ik bij een vrij nieuwe PC echt niet aan. Misschien, dat ik over een paar jaar je posting nog eens teruglees en het dan toch eens ga proberen. Groeten van de zolder.
Albert_H Geplaatst: 26 januari 2006 Geplaatst: 26 januari 2006 Statische electriciteit is ook prima te handelen als je je aan een paar regels houdt. Zorg vooraf voor een goede vereffening van de potentialen. De kaart zit meestal in een antistatische zak, pak deze zak en raak met je andere hand even het chassis van je PC aan, daarmee heb je jezelf en de zak al op hetzelfde potentiaal gebracht. Neem de kaart uit de zak aan de bracket en raak, voordat je hem in de PC plaatst weer even met een hand het chassis van de PC aan. Hiermee vereffen je weer ondertussen opgedane lading. Als je de kaart op tafel legt, leg hem dan op de zak. Het belangrijkste is dat je steeds, als je met je handen en of appparatuur in conatct gaat komen met electronica binnen je PC, even met een hand tegen het chassis van de PC komt. Dan is meteen alle eventuele lading weg. Het is net als met die aarding, als je geen maatregelen neemt gaat het toch in 99 van de 100 gevallen goed, maar die ene keer komt altijd zeer ongelegen, en de schade die een statische ontlading op een gevoelig punt aanricht kan zich soms na weken pas openbaren. Dus enige zorg is wel op zijn plaats. Succes Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
opzolder Geplaatst: 10 februari 2006 Auteur Geplaatst: 10 februari 2006 Naar goed gebruik de uitslag. Het is gelukt: PCI kaart erin, beetje husselen met de toewijzingen van de poorten in device manager, en contact met de Humax. Nog geen half uurtje werk. Mijn vorige project ging nog met ISA- en EISA-kaarten en dan is PCI een verademing. De uitgebreidere aarding van de apparatuur moet er nu voor zorgen, dat het goed blijft gaan. Nogmaals bedankt voor de adviezen. Groeten van de zolder.
Albert_H Geplaatst: 10 februari 2006 Geplaatst: 10 februari 2006 Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen