Ga naar inhoud

laptop hardschijf geformattered maar kan hem niet bereiken?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sorry Sjaak(k), maar ik vindt een aantal van jouw opmerkingen wel een verhaal van klok en klepel.....

Ik wil ze wel allemaal opsommen, maar daar heeft de oorspronkelijke vraagsteller niets aan....

@dbox;

OK, resumerend:

- Laptop is in originele staat, heeft altijd gewerkt met deze harddisk. (Klopt toch?)

- De harddisk heb je gepartitioneerd en geformateerd in een andere computer. (Toch?)

- De harddisk lijkt niet te worden herkend door de laptop. (Zou ik vreemd vinden aangezien het altijd heeft gewerkt)

- De installatie van windows loopt vast na 6 floppies...

Wat ik denk;

De "Harddisk mode" kan wel eens slaan op de selectie van LBA/CHS translaties die bij (oudere) hardeschijven werdt toegepast. Hedendaagse systemen gebruiken eigenlijk alleen nog maar de LBA mode. Wat je kan proberen is de schijf terug te zetten in je desktop, te laten detecteren door de BIOS, en dan de mode op CHS zetten. Want het kan zo zijn dat de laptop alleen maar CHS ondersteund. (Een andere mogelijkheid is kijken in je BIOS of er iets staat van "Enable LBA mode". Zo ja, dan dat eerst aanzetten en opnieuw proberen.) Als je de mode naar CHS hebt verandert, gebruik dan weer FDISK en FORMAT om de schijf te partitioneren/formateren.

Bouw dan de harddisk terug in de laptop. (Let trouwens goed op dat je niet per ongeluk pennetjes krom drukt tijdens het installeren van de harddisk in de laptop. Controlleer tevens of de connector waar je de schijf insteekt niet verbogen/vervuild is!)

Ik weet niet of je nog je originele Toshiba installatie diskettes hebt die bij het systeem werden geleverd, zo jah, gebruik deze dan eens om de machine op te starten. Je zou waarschijnlijk een Windows 98 boot floppy hebben voor dat systeem. Op die dat floppy'tje staat volgens mij ook het format / fdisk / sys commando. Let op! het floppy'tje zal een z.g.n. RAMDisk aanmaken, welke eruit ziet als een extra harddisk. Hier staan alle commando's . Deze RAMDisk zal meestal de eerst volgende letter krijgen voorbij je harddisk letters. Dus als je twee "harddisken" hebt aangemaakt op je harddisk, dan zal deze RAMDisk waarschijnlijk "E:" gaan heten!

Gebruik het sys commando om het systeem opstartbaar te maken (zoals is aangegeven door Sjaak(k) in een eerdere reply).

Laat eens weten of dit allemaal lukt.

Trouwens ik blijf erbij dat een schijf met bad clusters (zoals die van jouw) beter vervangen kan worden...

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

• Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

om jou vragen hier te beantwoorden: 1-laptop is ja in originele staat en altijd gewerkt met deze HDD en HDD werkt prima want staat nu winxp op met behulp van andere pc erop gezet en nu chat ik met jullie met dit HDD dus betekent dat werkt zonder dat komt vast zetten 2- HDD is gepartioneerd en geformateerd in andere computer,ook klopt 3-HDD word niet herkend door laptop, ook klopt 4- de installatie loopt vast, ja dat was zo, maar dat was probleem met gewoon pc met CD-ROM drive maar dat is inmideels opgelost. dus met dit verhaal er is niet mis met HDD maar wel met laptop en probleem ligt aan (bios) of (moederboard) of aansluiting waar HDD word aan moederboard word aangesluiten. maar wat vreemd is dat met hetzelfde HDD en laptop heb ik met help van floppydrive en 6diskette (boot diskette van winxp) beatanden vanaf floppy's naar HDD getransfeered en daarna HDD in mijn gewoon pc geplaast en alle bestanden van floppy disketten waren op HDD dus wat en ook HDD heeft wel kontakt met moederboard anders had dit niet gekund. maar in bios staat in links onder (hardisk mode - not use) en daar kan ik niets veranderen want als ik met pijlen omhoog en omlaag gaat hij pakt alle items alleen dit gedeeld (harddisk mode - not use) niet kijk naar foto bijlage. en ik zie ook geen LBA mode in bios. vet wreemd vind ik. en ik kan ook bios niet flashen upgraaden. bios is wel te vinden in toshiba site maar daar staat dat moet wel bestuuring system op laptop staan dat bios flashen mogelijk maakt, dat wil zeggen dat ik moet met windows wel eerst moeten starten dan flashen maar helaas laptop zit windows niet.gr

post-23541-1318258536,015_thumb.jpg

Geplaatst:

Kan je eens een foto maken van de andere pagina's in je setup. (Page up/Page down toets indrukken als je in de BIOS zit)

Kan ik eens zien wat er voor opties in je BIOS aanwezig zijn.

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

bios is hele simple bios opties zijn: memory - password - battery - pointing devices - ext keyboard''fn'' - usb legacy emulation - parallel port mode - (hard disk mode ..waar probleem ligt kan niet hier bereiken dus in algemeen) - boot priority - power on display stretch - lcd display stretch - power up mode - CPU cache - level 2 cache - auto power on - alarm volume - system beep - panel power on/off dat is alles (foto als bijlage).

post-23541-1318258536,0454_thumb.jpg

Geplaatst:

Ik zie op je scherm staan dat er een tweede BIOS setup pagina moet wezen. Die kan je bereiken door de PgUp/PgDn toets te gebruiken. Kan je van die pagina die je dan ziet een foto maken?

Big fellow

Geplaatst:

hier is pagina 2 van bios ,zoals je ziet hier rechts middle ook by drives HDD staat no drive terwijl dat wel HDD in ziet??

post-23541-1318258536,1211_thumb.jpg

Geplaatst:

Begint een beetje vreemd verhaal te worden. Heb je al eens de default settings geladen in je BIOS?

Haal eens in de andere PC alle partities etc van de schijf af. Kijk eens of hij dan wel wordt herkent. Ik heb een aantal Toshiba laptops gehad, en die hadden allemaal geen problemen met het verwisselen enzo van harddisks. OK, de oudere ondersteunden geen schijven > 8GB, maar werken deden ze wel allemaal....

Hoor je de harddisk wel draaien op het moment dat je de laptop aanzet? En hoe is de connector uitgevoerd bij jouw laptop. Is het een soort verloopje wat je achter op de schijf prikt, welke dan in een metalen behuizing moet worden vastgezet, welke in z'n geheel de laptop ingaat?

Zo jah, controleer dan of je de connector op de juiste pennen hebt zitten, en dat er geen sluiting door het blikje kan worden gemaakt!

Big fellow

Geplaatst:

wel een behoorlijk archaisch bios zeg, jemig

ook niet toevallig jumpers veranderd/verwijderd van je hdd om hem aan je pc te slaven?

And now for something completely similar

Geplaatst:

ja,ik hoor wel dat HDD draaid hij maakt wel geluid en aansluiting is geen verloopje maar connector zit vast op moederboard en onder laptop heeft een klein opening als je dat open maakt kan je HDD er in doen en dan weer dicht dat opening met een schroef en pennen zitten ook goed. in geheel als ik laptop aan zet krijg ik gelijk logo van toshiba in het beeld en dan gebeurt helemaal niks zolang dat ik op toets ESC drukt dan zegt die,,check system press F1 dat naatuurlijk kom ik in bios terecht. maar ik vraag mee steeds af als HDD niet connect is met moederboard,hoe kan via externe floppydrive bestanden naar hdd importeren en over dat je zeg haal partities etc uit HDD en kijk dat die word herkend dus niet ook geprobeerd en over jumpers gesproken hij heeft geen jumpers dat als gewoon HDD slave en master kan veranderen een in gewoon pc werkt die zo je zo zonder jumpers dus,,,.gr dbox

Geplaatst:

Hoe dan ook ; als je bij de HD alle partities weghaald en aansluit (IDE connector NIET op zijn kop, dan zou ie gewoon in de BIOS gezien moeten worden.

Eventueel OUDERE laptops kunnen wel eens het eerste stukje HD gebruiken als BIOS. (meestal de gereserveerde 8 Mb). Daarin slaat ie allerlei BIOS info op.

Compaq had daar ook altijd last van met de oudere lappies.

Misschien eens tijd om te kijken naar een RESTORE CD die bij het systeem hoort ? Meestal kun je dan de A-drive of 2e accu vervangen voor een interne CD speler. Daarna kun je die restore-cd inlezen en wordt ook de HDD ingedeeld zoals door de fabrikant bedoeld.

't Zijn maar een paar tips, proberen waard....

Geplaatst:

ik ben vandaag achter gekomen dat HDD niet helemaal lekker is en ook mogelijkheid dat bios herkend HDD niet omdat HDD word niet onderstund door bios. want ik heb vandaag hele oude laptop HDD gevonden met groot van 300mb en windows 3.3 er op dus hele oude en werkt in laptop prima en in bios ook word gezien. maar wat er raar is dat eigen HDD 6GB werkt in gewoon pc met winxp pro erop ook prima maar in eigen laptop niet allemaal raar. als ik met win95 of 98 bootdisk naar fdisk gaat en partities maakt en dan formatteren en dan wil ik bestuuring system win95 erop zetten werk die niet.ik heb nooit met win95 en bootdisk van gewerkt, weet iemand dat hoe vanaf boot disk in dos moet ik command geven dat win cd vanaf cd-rom pakken bij win98 via menu dat heeft is makkelijk maar bij win95 niet en bootdiskett heb ik via www.bootdisk.com gehaald 2 versies 1-versie originele en 2- versie b ik weet het niet welke goede is maar toch met geen een lukt het . gr dbox

Geplaatst:

klopt,maar wat ik echt raar vind aan die HDD, dat als ik hem helemaal leeg maakt en met behulp van winxp disketten en dan winxp cd-rom bestuuring system erop zet hij werkt helemaal prima in mijn gewoon pc en nou haal ik hem er uit en zet ik hem in laptop hij word niet herkend in laptop ook als leeg en zonder bestuuring systeem is terwijl dat met andere kleine HDD van 300mb word gelijk herkend,vet raar vind ik.gr

Geplaatst:

Niets raar aan.

Heel oude moederborden (bv Pentium-I of 486 borden) kunnen grenzen hebben bij 512MB(!), 8GB en 32GB

De bios van je laptop ondersteund waarschijnlijk alleen hd tot 540 Mb. Grotere herkent hij dus gewoon weg niet.

Dit werd/word opgevangen met een hulpprogrammaatje op de hd. (Soort uibreiding van de bios.)

Als je bv een Maxtor hd hebt heet het programma Maxblast. Maar alle fabrikanten van hd's hebben zoiets.

Zo'm programma draai je vanaf een floppy. Daarna herkent de computer de hd en kun je gewoon fdisk gebruiken en formateren.

Misschien niet zo duidelijk, maar ik heb dit diverse berichten terug al aangekaart.

Geplaatst:

dat is fijn te weten want dat wist ik niet,bedankt for info. maar in andere kant dit is origineele bijgeleverde HDD van dit laptop alle toshiba 7010ct word toen de tijd uitgerust met een 6GBHDD en 7010 met een 4GBHDD ,dus wat er in zit is origineel.maar goed ik ga zoeken naar zo een hulp progjes,moet ik dus als ik goed begrijpt dit hulp bestaand via floppy naar hdd overzetten dan moet hij door bios herkent worden,HDD is eigenmerk van toshiba dus moet ergens in toshiba site staan word even zoeken. grdbox

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen