Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben momenteel aan het experimenteren met een Compaq d300 pc.

Nu wil ik de bios zo optimaal mogelijk tunen. Echter de bios die in deze pc zit laat een zeer beperkt aantal bios instellingen toe.

De vraag is dan ook of iemand een idee heeft hoe ik de overige opties (die bv bij een ander moederbord standaard aanwezig zijn)kan aktiveren? Of misschien dat hier mogelijk een tool voor is.

Geplaatst:

Citaat:
De vraag is dan ook of iemand een idee heeft hoe ik de overige opties (die bv bij een ander moederbord standaard aanwezig zijn)kan aktiveren? Of misschien dat hier mogelijk een tool voor is.

Dat zal niet gaan lijkt mij, ik heb er tenminste nog nooit van gehoord. Dit soort PC's wordt meestal gekocht voor zakelijk werk, waarbij er ook een onderhoudscontract afgesloten wordt. Dan is het niet zo handig als de bios allerlei voorzieningen heeft waarmee je de PC instabiel kunt maken.

• Moderator
Geplaatst:

ik denk dat hij instellingen erbij wilt hebben zoals vcore,front bus e.d.

echter is dat een zo goed als onmogelijke zaak. Wil je een bios optimeren dan moet je alle chips op dat board analiseren en dan daarop je bios bouwen. Tis iig niet een kwestie van een bitje veranderen.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Geplaatst:

De bedoeling is om de algehele syseemprestaties te verbeteren, voor zover mogelijk dan. Meestal zijn de fabrieksinstellingen van de bios nog niet optimaal.

Mijn ervaring is dan ook dat er door de juiste tuning een zichtbare snelheidswinst is te behalen. Bv. met de settings van het geheugen en de cpu in interactie met andere systeemcomponenten.

Ik heb hier bv. een pentium III 1Ghz lopen met 512mb ram, 80gb hdd, Geforce2/ 32mb, onder xp. Deze met goed getunede bios. Deze pc is in vrijwel alle opzichten sneller dan de genoemde Compaq. Deze bestaat uit een pentium 4 1,7 Ghz, 768 mb ram, een Asus ATI Radeon 9550GE/128mb en een 80gb hdd (zelfde type hdd als bij de pentium III) De Compaq draait ook onder xp. (De originele videokaart en hdd zijn door mij vervangen door de hierboven genoemde componenten).

Vandaar dat ik op zoek ben naar mogelijkheden tot het tunen van de bios.

Echter gelet op de reactie van Grunnsat denk ik inderdaad dat het toch moeilijk gaat worden.

Geplaatst:

Met finetunen kun je inderdaad wel snelheidswinst halen, maar niet zoveel dat een PIII 1 GHz sneller wordt als een P4 1,7 GHz. Zo slecht stelt Compaq zijn computers echt niet af.

Ik denk eerder aan software problemen op de P4 die de zaak vertragen.

Bv drivers van de oude en nieuwe videokaart die elkaar in de weg zitten.

Geplaatst:
Citaat:

Ik denk eerder aan software problemen op de P4 die de zaak vertragen.
Bv drivers van de oude en nieuwe videokaart die elkaar in de weg zitten.

Het betreft hier een nieuwe hdd met een eerste installatie van xp en alle overige applicaties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen