Gast Geplaatst: 6 februari 2006 Geplaatst: 6 februari 2006 Hallo, Ik heb heel wat threads doorgelezen, en al veel geleerd denk ik. Maar ik blijf toch met een vraag zitten. Ik ben van plan een ontvanger te kopen geschikt voor HDTV ontvangst. Dat moet er 1 voor in de Home cinema worden, en 1 op mijn studeerkamer (al dan niet in de vorm van een HDTV-SAT kaart in de PC als die uitkomen) Dus ik wil al direct rekening houden met uitbreidbaarheid naar 2 of zelfs 3 ontvangers. De WaveFrontier oplossing lijkt mij het beste, zeker met meerdere ontvangers. Ik wil graag bevestiging of mijn ideeen tot dusver kloppen: 1) Volgens wat ik nu begrepen heb zouden tot 4 ontvangers mogelijk met 17/4 switches. Ik moet dan per sateliet positie een Quatro LNB nemen. Er kunnen dan 4 Quatro LNB's op elke 17/4 switch. Dus bij 8 sateliet posities 2 stuks 17/4 switches, bij 12 sateliet posities 3 17/4 switches etc. Per ontvanger zou ik dan uncomitted switch moeten nemen waar ik op elke ingang 1 van de uitgangen van elke 17/4 moet aansluiten. 2) ik heb DiSEqC 1.1 nodig om een uncomitted switch met daarachter comitted switches te besturen. Bijvoorbeeld de Humax PR-HD 1000 heeft 1.0, 1.2 en USALS. Omdat er geen 1.1 vermeld is zal het wel betekenen dat de 1.2 in dit geval geen uitbreiding is op de 1.1 standaard, maar alleen motor sturing zijn (uit de FAQ geleerd) Verder nog een vraag: Waar een goede dealer die ervaring met zulke systemen heeft ? Zelf doen zou wellicht een optie zijn, er zijn veel tips over het inregelen van een wavefrontier heb ik al gezien. Ik heb al best wel scherpe prijzen on-line kunnen vinden (17/4 switch voor 150 Euro, Quatro LNB's voor 30 Euro etc) Alleen de installatie (geen ladder en plat dak 2 hoog) zie ik wat tegenop. Jaco
Gast Geplaatst: 7 februari 2006 Geplaatst: 7 februari 2006 Nog wat verder gezocht, en het lijkt erop dat ik wellicht beter kan gaan voor Quadra LNB's en per ontvanger een ASAT SW 101D (10/1) switch. Dan lijk ik goed te zitten met een ontvanger die alleen DiSEqC 1.0 en 1.2 ondersteund, en kan ik maximaal 10 posities bekijken. Weet iemand wellicht een nederlandse leverancier van ASAT switches ? (google levert geen hit op, of ik zoek verkeerd)
Bigfoot Geplaatst: 7 februari 2006 Geplaatst: 7 februari 2006 Het lijkt mij persoonlijk onzin om bijv. 8 satellieten op 4 verschillende receivers te willen, zeker als je nu een beginner bent en nog weinig ervaring hebt. Denk eerst daar eens goed over na! Een alternatief zou zijn om 1 schotel met 4 LNB's te nemen (Astra 19 E, Stra 23.5 E en Astra 28 E + Hotbird) , deze uit te rusten met twin of quad/quattro LNB's. Dan evt. in de toekomst een draaibaar schoteltje ernaast als je fanatiek op zoekt wilt naar exotische zenders, met daarin een single LNB voor 1 receiver. Nog iets, op dit moment zou ik geen HDTV ontvanger kopen. Wacht daar ff mee tot er meer op de markt is en de prijzen lager. Geef je geld liever uit aan een ontvanger met veel mogelijkheden voor gecodeerde zenders! En als je begint met 2 receivers koop je gewoon twin LNB's scheelt een boel geld. Vervangen is een klusje van niks.
Gast Geplaatst: 7 februari 2006 Geplaatst: 7 februari 2006 Waarom zou ik als 'beginner' niet op 4 ontvangers naar meerdere satelieten willen kunnen kijken ? Ik heb overigens wel eerder schotels geinstalleerd. Dat begon met D2MAC proef uitzendingen van olympische spelen. En later Astra 1a. Vervangen is wellicht niet veel werk, maar de meerprijs van Dual naar Quatro is toch wel overheen te komen. Of verwacht je dat de prijzen zo veel zakken in zeg maar een jaar dat het niet duurder is om nu dual te kopen, en dan later een quad en samen niet meer kwijt te zijn aan nu een quad LNB ? Lijkt me gewoon handig om direct maar voor een eindsituatie te kiezen qua LNB, en dan eerst 1 ontvanger met 1 * 10/1 switch. HDTV zal hoop ik snel van start gaan. Als je HDTV op een geschikte weergever bekijkt kun je het verschil overduidelijk zien en wil je (ik althans) niet meer terug naar standaard PAL.
Bigfoot Geplaatst: 8 februari 2006 Geplaatst: 8 februari 2006 Wat ik bedoel is dat je nu toch niet meer dan 2 ontvangers hebt. In de praktijk wil je toch steeds weer wat anders dan je in het begint denkt. En de prijzen van LNB's dalen in flink tempo, terwijl er steeds weer betere modellen uitkomen. Over een jaar wil je toch weer een ander nieuwer type. En dan weet je ook of je quads of quattro's nodig hebt. Wil je op meerdere receivers tegelijk kunnen kijken? Neem voor HDTV iig een ontvanger die MPEG4 ondersteunt!
Gast Geplaatst: 8 februari 2006 Geplaatst: 8 februari 2006 Ik begin met 1 ontvanger. Je hebt inderdaad gelijk dat alles snel veranderd. Maar nog steeds lijkt me de meer investering voor Quad LNB's niet onoverkomelijk. Ze lijken wel iets slechter qua specs (en ook bij testen) dus wellicht is dat wel een reden. Ik ben wel goed thuis in HD, dus MPEG-2, H.264/AVC, VC1 etc. zijn niet onbekend. Je kunt ook genoeg films in HD downloaden (legaal in nederland) Ik kijk dus eigenlijk nu alleen nog HDTV materiaal in mijn Home Cinema. Zo snel er een PC oplossing is, of een ontvanger met Hard Disk waar ik de data af kan copieren wil ik wel een 2e ontvangst mogelijkheid hebben om uitzendingen op te nemen voor als ik niet kijken kan. Vanwege deze plannen lijkt het me dus niet slim om nu single LNB's te kopen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen