Ga naar inhoud

Hoe diefstal eenvoudig toegankelijke schotel voorkomen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb gisteren met succes een vierkante vlakschotel (47x47 cm) geïnstalleerd hier in Oslo, voor de ramen van de buren, 6 meter verderop bij waar ik zelf woon. Helaas heb ik de vlakantenne niet op het dak kunnen plaatsen, aangezien dit eigenlijk niet toegestaan is en het mij vanwege de grote hoeveelheid sneeuw sowieso niet lukt.

In plaats hiervan heb ik een afgezaagde bezemsteel omwikkeld door op een kurkentrekker lijkend geval (zo'n pin die je in de aarde draait waaraan je dan je hond vast kunt binden)30-40 cm de aarde ingedraaid en gehamerd en erbovenop, 15 cm boven de grond, heb ik de vlakantenne vastgeschroefd. Om te voorkomen dat iemand zomaar de schotel meeneemt heb ik een fietsenremkabel aan het metalen deel van de schotel bevestigd, het andere uiteinde van de remkabel zit op een niet gemakkelijk te verwijderen manier vast aan een slangenklem die strak om de bezemsteel zit.

Nu biedt dit misschien een klein beetje soelaas, maar de gemiddelde dief heeft vast wel een combinatietang op zak om de boel door te knippen, en die bezemsteel heeft hij er in 1 minuut ook wel uit, naar ik vrees.

Ik vraag me af of er hier nog iemand zit met ideeën die diefstal van de schotel moeilijker kunnen maken of ontmoedigen. Kabels, kettingen, sloten, prikkeldraad, palen, noem maar op! In mijn geval is er alleen één maar: ik kan de schotel niet aan de woning bevestigen, dus ik zit 'vast aan de grond'. Pas in de loop van de hier wat later beginnende lente kan

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Geplaatst:

Camerabewaking.

Hang een duidelijk zichtbare (nep-) camera op, die gericht staat op de schotel.

Geplaatst:

Ten eerste: wat is het risico daar? In Kopenhagen zie je fietsen van boven de duizend euro op slot staan met een slot waar je in Nederland nog niet een kinderfietsje op zijn plek houdt. Oslo is natuurlijk geen Kopenhagen, maar houd dat wel in overweging.

Ik zou zelf een dikkere staalkabel nemen, en ondergronds vastmaken aan de 'grondschroef'. Eventueel met 2 of 3 grondschroeven die je schuin indraait; waar ze bij elkaar komen kettinkje of staalkabel eromheen, dan grond erover en liefst een plantje erop (iets met lange wortels helpt goed...)

Zorg er ook voor dat de ketting pas opvalt als iemand de schotel wil gaan loshalen; dat verkleint de kans dat ie gereedschap bij zich heeft. Aan de andere kant heb je meer risic dat iemand aan de schotel gaat trekken en hem dan kapot achterlaat...

Geplaatst:

In ieder geval niet zo krakkemikkig neerzetten maar goed plaatsen: verankerde

pijp met slotbouten. Gaatjes boren in de moeren voor splitpennen. Nu zit de

vorst behoorlijk in de grond dus kan je weinig doen momenteel denk ik.

Dat jatten zal in Oslo wel meevallen. Maar een waarschuwing netjes in het rood

op de schotel kan voorlopig wel helpen. Bijvoorbeeldt Pas op hoogspanning!

Hier waakt de hond! Deze schotel is beveiligd met explosief! Alarm aanwezig!

etc. Je kunt ook iets bedenken dat als de schotel wordt verwijdert dat dan

een stroomkring wordt onderbroken en er een bel afgaat.

Geplaatst:

Nog een idee: Eduard76 zegt dat de schotel voor het raam van zijn buren staat. Als hij nu de kabel ook naar de buren mag leggen, en van daar verstopt naar zijn eigen huis, lijkt het alsof de schotel van de mensen is die er goed zicht op hebben, ofwel: het ziet er bewaakt uit.

Geplaatst:

Ik heb ondertussen ook gebruik gemaakt van de zoekfunctie (deze leek tijdens het plaatsen van mijn bericht niet helemaal te werken) en heb daar nog andere ideeën opgedaan.

De beveiliging zelf mag ook niet al te opzichtig zijn aangezien de woningeigenaar (campuswoning) ook al niet zo dol is op dit soort 'uitwassen'. De bevroren grond is inderdaad een probleem en met de bezemsteel ben ik ook niet zo tevreden. Wellicht moet ik een wat zwaardere pijp de grond in jassen.

Het plaatsen van een alarm lijkt me wel een goed idee. Een alarm dat pas afgaat als de kabel wordt doorgeknipt kon wel eens te laat zijn, maar een ander soort alarm lijkt me wel een goed idee. Ook een sticker van een beveiligingsbedrijf is een optie.

Geplaatst:

Ik zal eens kijken of ik aan een soort installatiekastje kan komen, van die PTT-zuiltjes of systeemkasten voor stoplichten o.i.d. Misschien dat de beheerder zo'n ding niet eens opvalt

• 2 jaren later...
Gast Eduard76
Geplaatst:

Een update (wel wat laat maar ja wink )

De vlakschotel is ca een jaar na ingebruikname gestolen. Uiteindelijk heeft toch iemand de verleiding niet weten te weerstaan. De buren, voor wiens raam het geheel stond, hebben niets gemerkt. Hoe dan ook, ik heb het volgende gedaan:

- Een nieuw schoteltje gekocht. De allergoedkoopste zooi die er maar is, van een in Oslo bekende Pakistaanse winkel waar ze schotels, schilderijen met bewegende lichtgevende watervallen en radiosets van 'Panasonia' verkopen. De keuze aan ontvangers is overigens verbazend groot in deze winkel.

- Het overgebleven deel van de deels rotte bezemsteel in een aluminium buis gestoken en weer met de 'kurkentrekker' de grond in gedraaid.

- Schoteltje erop gemonteerd, boutjes geborgen met superlijm, fietsslot eromheen (kabelslot) en nog wat staaldraad minder opzichtig aan het geheel vastgemaakt.

Zo staat deze opstelling nu al meer dan een jaar. Ik heb wel het idee dat er enkelen zijn geweest die hebben geprobeerd het geheel mee te nemen want de kurkentrekker heeft wat speling in de (diepe) grond gekregen. Kwestie van weer even uitrichten met de analoge ontvanger en draadloze hoofdtelefoon.

En mocht iemand dan alsnog de schotel meenemen, dan koop ik wel weer een nieuwe, ik zie het maar als bijkomende abonnementskosten.

Gast wanderer
Geplaatst:

betonnen voet met een stalen pijp met dwarskruis en de schotel vastlassen....

Geplaatst:
Origineel bericht van: wanderer

en het geheel onder stroom zetten.. crazy

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Schotel op stalen paal, en dan de verbindingen vastlassen?

Gast wanderer
Geplaatst:

@auggie
ik was je voor....
Geplaatst:

@auggie
ik was je voor....

Sorry!
Maar ik denk echt dat het een goed idee is voor een schotel op een makkelijk toegankelijke plek: eenmaal goed afgesteld de metalen beugels vastlassen. En de LNB vastzetten met one-way-schroeven.
Dan moeten ze met slijptollen en boormachines aan de gang, wat nogal opvalt in een voortuintje...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen