Ga naar inhoud


Koplamp vervangen door halogeen lamp?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Mijn zoon wenst zijn tractor, een Ford Super Major ('59) de gewone koplamp 55W te vervangen door een halogeenlamp 55W...

Kan dit zomaar?

Ik dacht dat een halogeenlamp meer wermte afgaf en dus optiek (spiegel en glas) zouden beschadigd worden?

Anderszijds geeft een halogeenlamp meer licht af, terwijl het opgenomen vermogen 55W bij beide lampen gelijk is???

Dus zou je geneigd zijn te denken dat bij meer licht en zelfde opgenomen vermogen, de halogeenlamp minder warmte zou afgeven?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor je spiegel en glas maakt het niet veel uit (als er maar ruimte tussen de lamp en spiegel/glas zit). Wel heb je kans dat je de koplamp opnieuw moet afstellen want de lichtbundel is anders (i.v.m. verblinding).

Aangezien het om een tractor gaat kan je er beter extra lampen erbij zetten.

 

Bij een personen auto kan je niet zomaar een H4 vervangen voor een halogeen, dit kan een reden voor afkeuring zijn bij de APK.

 

Je hebt gelijk dat er meer warmteontwikkeling is bij halogeen maar het is gehard plastik of glas waardoorheen je moet schijnen dat kan er echt wel tegen.

De reflector achter het glas heeft het meest te duchten van vocht (condens) als je condens hebt kan het wel iets uitmaken omdat dan het oxidatie proces versnelt.

Regards

 

'Life Is A Joke'

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat die keuring betreft, heb ik meegemaakt bij mijn VW Caravelle, ik had van gewoon halogeen gewisseld naar die blauwe Philips halogeen, maar de lichtbundel was anders en ik mocht terugkeren...

 

Hij wil wel hat "antieke uitzicht" van zijn oldie bewaren...

Dus meer licht zou mooi meegenomen zijn, en aangezien we toch de elektrische installatie vernieuwen, gaan we het met halogeenlampen doen...

 

De keuring van een traktor is wel eenmalig bij het ingebruik nemen, als die privé gebruikt wordt...

Voor oldie is die zelfs "speciaal" maar dan zit er wel een gebruiksbeperking op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...