Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Onder andere topics werd dit probleem al eens besproken, maar nu is er een bevestiging van ATI: voorlopig nog geen HDCP (high definition copy protection) op grafische kaarten. Zie link beneden:

http://www.cdrinfo.com/Sections/News/Details.aspx?NewsId=16330

In het kort: omdat er nog geen hd content materiaal beschikbaar dus voorlopig maar geen kaarten die de copy protection kunnen ontcijferen ook al zijn de kosten van implementatie te verwaarlozen. Dat is dus de marketing visie van hardware producenten. Fantastico! En als er over een paar maanden wél materiaal is dan maar weer een nieuwe grafische kaart kopen? Misschien niet maar...

wat het ergste is, de kaart die al als hdcp "capable" wordt verkocht, kan niet met een simpele flash worden geupgrade omdat de keys niet publiek mogen worden wat op zich begrijpelijk is. Dus denkt men aan een soort protected image upgrade met een bios rom.

"What we do is that we can supply a BIOS ROM image which has a secure area into which we can put the necessary HDCP keys. The remaining part of this BIOS ROM is then used for all other BIOS information that is required on a graphics adapter."

Sapphire schijnt binnenkort wel met een grafische kaart te komen met hdcp en hdmi.

Wacht nog maar even met de nieuwe grafische kaart.....

buona notte,

DeDream

Geplaatst:

Citaat:
bevestiging van ATI: voorlopig nog geen HDCP (high definition copy protection) op grafische kaarten.

Je moet dit even in perspectief zien. ATI levert in Europa geen grafisch kaarten, althans geen kaarten uit de Radeon serie. De Europese markt wordt volledig bedient door fabrikanten die zelf kaarten ontwerpen rondom Radeon chips, en Sapphire behoort ook bij die fabrikanten. Niets staat die fabrikanten dus in de weg om wel HDCP op hun producten te integreren.

Bedenk daarbij ook dat je voor HDTV meer dan voldoende hebt aan een relatief goedkope X1600 kaart, en dat je echt geen duur X1900 monster nodig hebt. Van de X1600 kun je ook nog passief gekoelde versies krijgen, dus da's wel prettig in de huiskamer.

Conclusie: Tegen de tijd dat er HDCP compatible spelers zijn, de nieuwe HDMI 1.3 standaard vast ligt, en er HDTV DVD's zijn, dan kunnen we ook wel weer een een nieuwe grafisch kaartje kopen.

Zo gaat dat tegenwoordig altijd. De fabrikanten zijn doorlopend bezig met het doorontwikkelen van nieuwe standaards. De apparatuur die uitgebracht wordt voldoet daarom nooit aan ons verlangen dat we er m.b.t. die standaards een jaar of wat van kunnen genieten zonder dat we nieuwe componenten hoeven aan te schaffen.

Geplaatst:

Ja ik ken de ATI perikelen. Ik heb kort geleden ook melding gemaakt van de goede performance van ATI 1000 familie vwb betreft h.264 decoding, dus dat zit wel goed.

Waar ik me zorgen over maak is het voortdurende onduidelijkheid over standaards (dvb-s2) en coderingen (hdcp) die (nog) niet in de huidige hardware is verwerkt en waar het vaak niet duidelijk is of het inderdaad wel gerealiseerd kan worden. ATI heeft ondertussen stilletjes de hdcp ""capability" van de produktinformatie verwijderd en dat lijkt mij allesbehalve doorzichtig.

Overigens zou hdcp al op de satelliet geimplementeerd kunnen worden, wat voor zover ik weet nog niet gebeurt. Mocht dat van vandaag op morgen wel het geval zijn, dan weten we in ieder geval dat de meeste htpc's een hdtv beeld niet als zodanig kunnen uitbeelden maar slechts een "gedownscalede" versie.

Ik deel dus je konklusie en da's meteen ook de reden dat ik het wilde melden.

ciao,

DeDream

• 1 maand later...
Geplaatst:

Inmiddels een aantal kaarten op de markt met hdmi:

Sapphire Radeon X1600PRO HDMI

Gecube HDMI X1600

Gecube HDMI X1300

Geen melding over hdcp maar zou volgens eerdere berichten ok moeten zijn.

ciao

DeDream

Geplaatst:

Citaat:
Gecube HDMI X1600

Gecube HDMI X1300

De Gecube HDMI X1300 (GC-HD13PLG2-D3) en X1600 (GC-HD16PLPG2-D3) kaarten zijn nog niet te vinden in het product overzicht, maar wel in de pers berichten op de home page van Gecube . Ook het geluid wordt bij deze kaarten over de HDMI aansluitingen uitgestuurd.

De Heat Pipe uitvoering van de X1600 van Gecube is niet zo'n gigantisch gevaarte als bij de andere fabrikanten. Laten we hopen dat deze HDMI kaarten ook Heat Pipe uitvoeringen zijn.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen