Ga naar inhoud

LNB draaien? Maar waarheen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Daar ben ik weer, ik krijg de smaak te pakken. Hellas-2 is inmiddels gelukt, maar het signaal van juist de Griekse zenders is duidelijk zwakker dan de andere (op dezelfde beam).

Nu zag ik reeds meerdere keren in Griekenland dat bij erg veel schotels, die op de Astra zijn gericht, de LNB niet precies recht is gemonteerd, maar iets uit het lood. De onderkant wijst dan niet op 30 minuten, maar op 35 a 40 minuten, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Ik vraag me af of het zin heeft ook mijn LNB te draaien, maar snap de logica (weer eens) niet. Als ik dus hier in Zuid-Nederland de Hellas-2 (op 39 graden oost) optimaal wil ontvangen, heeft het dan zin om de LNB ook zo aan te passen, en zo ja, naar welke kant?

Misschien is er ook hiervoor een programmaatje die dat kan berekenen (zoals SMW-link)?

Alvast bedankt voor de reacties,

Ger

Geplaatst:

heb je deze http://www.satellite-calculations.com/ al eens geprobeerd

daar staat bij opgave van de sat voor enkele lokaties gerelateerd aan de look-angle (kijkrichting) een LNB skew

skew is een draai tov loodrecht

maar je astra 19,2 zou volledig loodrecht moeten staan bij juist uitgerichte wok.. dan kan hellas wel weer een draai - skew hebben.

cheers

Goodby Drama Queen

Hifi Sean, Doc Mcalmont

Geplaatst:

@ Tonskidutch:

Inderdaad, daar had ik al gekeken, maar kon de "skew" er niet tussen vinden. Trouwens, de Hellas-2 ontvang ik op een aparte schotel met een single LNB. Ik zoek nu een berekening waar ik kan berekenen of de LNB bijvoorbeeld op 20-25 minuten, of 35-40 minuten moet staan.

Dus iets links, of juist iets rechts van het midden.

Groet,

Ger

Geplaatst:

ton heeft gelijk alles moet loodrecht staan dan ... zelf laats nog een schotel uitgericht op de hispa 30 west ,, en met de lnb loodrecht had (heb) ik de beste ontvangst .

(terwijl ze normaal ook altijd zeggen moet een bepaalde skew hebben )

zou gewoon ffe testen zeker omdat je de schotel achter in de tuin hebt staan .

suc6

1pm

Joa zo gaat dat alaaf !!!!

Geplaatst:

Nou, ik ben, ondanks de hevige sneeuwval, even aan de slag gegaan. Ik draaide de LNB met de klok mee (als je IN de schotel kijkt) en draaide het midden (aansluiting F-connector) iets tot ongeveer 34-35 minuten over het uur en m'n signaal ging van 64 naar 82 %. De sterkere transponder ging van 68 naar 88%.

En belangrijker vond ik ook de kwaliteit: van nog geen 50 naar 97 %.

Hoe het kan......geen idee, maar werken doet het. Zoals ik al schreef zie je deze opstelling bijna overal in Griekenland, als ze naar de Astra kijken. Schotels die op de Hellas zijn gericht staan daar ook met de LNB recht gemonteerd. Heeft het misschien iets te maken met het feit dat het signaal misschien "scheef" op de schotel komt, omdat het van veel oostelijker komt?

Trouwens, de schotel gebruikte ik tot gisteren voor de Astra-3. Toen had het draaien van de LNB helemaal geen effect, maar bij de Hellas-2 dus wel.

Wie het weet mag het zeggen.

Groet,

Ger

Geplaatst:

De onderkant van de LNB moet gericht staan op het middelpunt

van de (denkbeeldige) boog van de Clarke-gordel.

Dus idd(in jouw geval) als je IN de schotel kijkt met de klok mee.

Mvg, wammes.

Ik lees veel dus ik hoef niet veel te posten.

Geplaatst:

Bedankt, da's inderdaad een erg handig programmaatje......

Daar blijkt ook uit dat die theorie van de scheve LNB's in Griekenland klopt!

Toets maar eens in: "locatie athene, wil kijken naar Astra-1". De LNB staat nu helemaal schuin opgesteld.

Ik had hier al wat geprutst door m'n LNB in de houder naar voren en naar achteren te bewegen, maar dat had nauwelijks effect. Ik wist niet wat ik zag toen ik de LNB draaide! Zo'n sterkte(en kwaliteits)-verschil.

Maar goed, ik zit hier nu op m'n 60 cm schoteltje met 88% signaalsterkte naar de Griekse zenders op Hellas-2 te kijken, terwijl 80 cm wordt aanbevolen. Zelfs met de sneeuwbuien van gisterenavond ongestoord kunnen genieten.

Groet,

Ger

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen