Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb bij iemand een nieuwe Skystar2 kaart geinstalleerd,op de frequenties tot 12343heb ik wel een signaal(op Astra)maar daarboven niet meer.Ik heb gelezen dat er soms een spoeltje kapot is.Maar dit is een nieuwe kaart en de schotel was voorheen aangesloten op een extreem ontvanger zonder problemen.Er zat wel een motor tussen,maar ook als we buiten de motor omgaan blijft het probleem.Vraag,is dit nu dat beruchte spoeltje,of staat de schotel niet goed uitgericht.Heb dit gecontroleerd met een satfinder,en die geeft 100% signaal.In de lagere frequenties is het signaal in progdvb soms wel 70 80 procent,maar des te hoger de frequentie des te lager het signaal.

Geplaatst:

Robedoeske, Ik zit ook al een paar dagen te prutsen om mijn stab rotor aan het draaien te krijgen via de ss2 kaart. ik ken nog niets van de frequenties, maar wat mij opvalt is dat ik voor dat gepruts overal 92% ontvangst en kwaliteit had.

Nu is dat (met progdvb) 32% op de eerste zenders in de astra lijst. Maar wel goed beeld. Ga ik naar taquila dan is het weer 92% en ook goed beeld.

Ik heb een pc in de kelder staan waar de skystar kaart in steekt. De kabel van de schotel komt daar ook binnen. Daar heb ik een splitter staan met een kabel naar de dreambox en naar de pc.

Vogende week plug ik weer een oudere ss2 kaart in de pc om te kijken of dat verschil maakt.

Ik heb ook geprobeerd zonder dat dreambox aangsloten was op de splitter. Dat maakte ook niets uit.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

grtz.

Geplaatst:

Moeilijk te zeggen of het het spoeltje is of iets anders, het riekt wel naar het 22KHz probleem dat ontstaat als het spoeltje defect is.

Als het spoeltje defect is maakt het niet meer uit of er een motor tussen zit of niet, je hebt dan gewoon geen ontvangst meer op transponders in de hoge band.

Je geeft aan dat je nog signaal hebt tot 12343, heb je op transponders boven de 11700, het switchpunt tussen de lage en hoge band, nog transponders die beeld geven, en zijn dat ook de transponders die daar horen te zitten ? B.V. MOSA4 op 12324 V 27,5 of LCP of Terra Nova op 12285 V 27,5.

Met een satfinder is voor dit doel niets te meten, behalve waneer deze een indicatie voor het 22KHz signaal heeft.

Een satfinder meet alleen het niveau van het hf signaal van de LNB en maakt geen enkel onderscheid tussen de hoge en de lage band.

Het spoeltje gaat defect door overbelasting van de powerconverter op de SS2 print.

Als er dus te veel stroom getrokken wordt door het antennesysteem wordt het spoeltje heel erg warm en brand de isolatie van de draad waarmee het spoeltje gewikkeld is door en raken er wikkelingen kortgesloten.

Als de overbelasting weggenomen wordt is er geen overmatige warmte ontwikkeling meer en lijkt alles gewoon te werken, alleen verdwijnd dan een deel van het 22KHz signaal in de converter i.p.v. dat dit naar de LNB gaat.

Deze krijgt daardoor minder signaal en schakeld niet meer om.

Toen het mij overkwam had ik de PC kast nog open en rook ik een brandluchtje. Toen ik op de SS2 kaart voelde of er iets erg warm was brande ik mijn vinger aan het spoeltje dat in de 10 minuten dat de PC aangestaan had al defect geraakt was.

Dit kwam doordat een coaxkabeltje van de SS2 kaart naar een 12V relais waarmee ik tussen de PC en mijn Nextwave ontvanger omschakelde aan één kant gedeeltelijk uit de F connector getrokken was en volle sluiting maakte.

Een verkeerde afstelling van de schotel geeft soms rare effecten op de ontvangst, maar is meestal gevoeliger voor de polarisatie dan het frequentie bereik.

Probeer het antenne systeem nog eens met een andere ontvanger, zodat je zeker weet dat dat goed is.

Wat voor motor zit ertussen ?

@Bonanza.

Wat voor splitter heb jij tussen de SS2, Dreambox en LNB zitten. Heeft deze een frequentie bereik tot 2400MHz en een gelijkstroom doorgang in beide wegen?

Geef even het type op, of maak er een foto van.

Heb je de diverse postings over splitters op dit forum gelezen ?

Albert_H.

P.S. Robbedoeske.

Op het DVBNetwork forum loopt ook een draadje over dit probleem daar komt naar voren dat, als het spoel probleem zich voordoet, er maar heel weinig transponders boven de 10700 MHz binnen komen.

Nu weet ik niet op welke sat dukey zijn schotel heeft staan, maar misschien kun je met dat verhaal vaststellen of de transponders die jij boven de 11700 nog ontvangt inderdaad in de bovenband horen of gespiegelde onderband frequenties zijn.

De post is hier te vinden. Het gaat dan om de posts vanaf die van dunkey

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

Ik vind het zo vreemd,het is een nieuwe kaart,als het spoeltje defect zou zijn dan zou er toch helemaal geen ontvangst op de hoge kanalen moeten zijn.Ik begrijp dat dat spoeltje voor de 22khz is om om te schakelen.Sommige kanalen geven 20 30% signaal in progdvb (en geven brokkelig beeld),en sommige wel 70%.Er zit trouwens wel een hele lange kabel aan met 2 koppelingen ertussen.Hier ben ik eigenlijk ook een beetje bang voor.Maar ja dan wel die 70% in de lage band.We zullen eerst de schotel eens opnieuw uitrichten.

Ps kunnen het ook nog de drivers zijn?

Geplaatst:

Ik denk niet dat het met de drivers te maken heeft.

Als de LNB niet omschakeld berekend de ontvanger de ontvangen frequenties verkeerd omdat die ervan uitgaat de de local oscillator in de lnb op 10600 MHz staat terwijl die nog op 9750 MHz staat omdat de LNB niet omgeschakeld heeft. Daardoor kan het zijn dat er nog een paar transponders signaal geven, maar dit zijn dan niet de transponders in de bovenband maar onderband transponders die de ontvanger interpreteerd als bovenband transponders. In de posts van xlabscat op het DVBNetwork forum, zie link in de ps van mijn vorige post, worden daarvoor rekenvoorbeelden gegeven.

Op die manier kun je uitzoeken of de transponders die je nog in de bovenband ontvangt ook echt bovenband transponders zijn. Als het echte bovenband transponders zijn is je spoeltje waarschijnlijk nog wel goed.

Wel kan het zijn dat het 22KHz signaal net op de drempel ligt van de LNB, waardoor hij soms wel en soms niet schakeld. Als dat zo is zou je verwachten dat het beter gaat als je de motor bypast. Toen het probleem zich bij mij voordeed werkte de omschakeling op mijn Hotbirs LNB nog wel maar op mijn Astra LNB niet meer. Ik had toen nog 260 mV 22 KHz signaal op de coax staan. Na vervanging van het spoeltje was dit 530 mV.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

Ja, als hij op die frequenties echt het beeld van deze kanalen heeft komt er in ieder geval nog wel 22KHz door. Ik zou dan eerst de kabel en verdere komponenten in de verbinding goed controleren, slechte verbindingen kunnen ook vreemde problemen in de frequentie band geven.

Albert_H.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen