Gast Geplaatst: 4 maart 2006 Geplaatst: 4 maart 2006 Met behulp van een nul modem (rs232) kabel wil ik software overbrengen van mijn computer (XP Home edition) naar een Satteliet ontvanger met een seriele ingang) Ik heb hiervoor het transferprogramma Autoarioner dat automatisch een seriele (COM1 t/m COM4) kan detecteren en vervolgens de software overbrengt. Ik heb de rs232 kabel met een (in de handel verkrijgbaar) verloopstuk aangesloten op mijn paralelle printerpoort, omdat mijn laptop geen seriele COM-poort bezit. Waarschijnlijk werkt het transferprogramma (nog) niet omdat hij alleen de (niet bestaande) COM-poortten scant. Kan ik op een of andere manier er voor zorgen dat wat bedoelt is voor een COM-poort naar de parallele (LPT1) poort wordt gestuurd?
Pionewbie Geplaatst: 4 maart 2006 Geplaatst: 4 maart 2006 Citaat: Ik heb de rs232 kabel met een (in de handel verkrijgbaar) verloopstuk aangesloten op mijn paralelle printerpoort, omdat mijn laptop geen seriele COM-poort bezit. Als je hiermee een gewone verloopstekker 25 voudig op 9 voudig bedoelt, dan kun je het vergeten. Zo'n verloopstekker maakt van een paralel (printer) poort geen seriele (com) poort. Hiervoor heb je echte omzetters nodig. Er bestaan inderdaad paralel naar serieel omzetters, maar de meeste gangbare is USB naar serieel. Let wel op dat dit niet altijd even goed werkt in combinatie met programmeer software voor ontvangers. Plaats een vraag in het forum van je ontvanger welke omzetter werkt.
Albert_H Geplaatst: 4 maart 2006 Geplaatst: 4 maart 2006 Nee, die kant is héél erg klein. Een seriééle poort is kwa protocol en niveau technisch kompleet verschillend. Met een kabel adapter zonder toegevoegde electronica kun je van een parallel poort geen seriële poort maken. Uit de begintijd van de PC bestaan er wel parallel naar seriéél en seriéél naar parallel omzetters, maar deze waren gebaseerd op het protocol dat tussen een pc en een seriééle of parallel printer liep. Hiermee was het mogelijk om een seriééle printer op een parallel poort aan te sluiten en een parallel printer op een seriééle poort. In de software die de data naar de printer wilde sturen kon je dan kiezen tussen en seriééle printer of een parallel printer. In jou geval kent de software alleen een seriééle koppeling, en kan dus ook alleen maar via een seriééle poort werken. Je zult er dus voor moeten zorgen dat je laptop een seriééle poort krijgt om het programma een koppelmogelijkheid te geven. Als je laptop wel USB poorten heeft is er een mogelijkheid dat een USB seriéél converter werkt. Deze converters zijn volop te koop en simuleren een seriééle poort via de USB poort. Als je de drivers geïnstalleerd hebt krijgt Windows gewoon een com poort te beschikking. Als dat transfer programma goed onder Windows draait heb je kans dat het werkt. Als het programma in een DOS venster werkt is de kans veel kleiner dat alles goed gaat. En als het programma helemaal onder DOS draait gaat het niet omdat onder DOS de USB poorten niet werken. Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
WPW Geplaatst: 4 maart 2006 Geplaatst: 4 maart 2006 Nog wat aanvulling, onder windows kan je een com poort toevoegen, deze komt er dan bij als niet werkend, daarna de rs232-usb converter drivers installeren en de resources bekijken, deze overnemen in de windows com poort, soms wil dit ook werken, zelfs met een 100% dos programma. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Albert_H Geplaatst: 5 maart 2006 Geplaatst: 5 maart 2006 Bedankt WPW ik zal het bij gelegenheid eens proberen. Gaat deze truuk ook op als je de PC in DOS mode start ? Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
WPW Geplaatst: 5 maart 2006 Geplaatst: 5 maart 2006 Dat hangt ervan af, dos onder windows ja, alleen dos dan ben je afhankelijk van de bios of deze de handel emuleerd. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Gast Geplaatst: 6 maart 2006 Geplaatst: 6 maart 2006 Bedankt voor alle reacties. Ik ga de suggestie oppakken om een USB Serieel converter te kopen. Ik laat nog weten of het gelukt is. Richard11
Gast Geplaatst: 6 maart 2006 Geplaatst: 6 maart 2006 Een goed en een slecht bericht: Goede bericht: Het is me gelukt om met de USB-serieel converter de data op de receiver te downloaden. Slechte bericht: de receiver doet nu helemaal niets meer ! De afstandsbediening niet de knoppen op de receiver niet.. Ik neem aan dat ik dit probleem moet voorleggen aan de specifieke gebruikersgroep van mijn Sat-ontvanger waar Sjaak het over had? Op het kastje staat DTM Box 2004. Degene die mij de receiver gelever heeft zei dat ik “Autoarioner” als transferprogramma moest gebruiken. Betekent dit laatste dat het mijn Sat-ontvanger onder de “Echostar/ARION” ontvangers valt ? Daar ga ik –zonder tegenbericht- voorlopig maar even vanuit en zet mijn vervolg-vraag daar neer. Wie weet ontmoet ik jullie daar nog. Groetjes, Richard
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen