Ga naar inhoud

analoog + digitaal op 1 lnb.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb nog een analoge tuner liggen en gebruik normaal gesproken een Pace G6 ontvanger. Ik wil graag weten of het mogelijk is om de analoge ontvanger op dezelfde lnb te laten werken als de Pace.<BR>Het is een lnb met 1 uitgang<P>------------------<BR>

Geplaatst:

Dat kan met een daarvoor bestemde splitter.<BR>Als je een beetje creatief bent, kun je deze ook zelf maken. Je moet er voor zorgen dat die analoge ontvanger via een condensator van 20 Pf aangesloten wordt op de coax. Dat is nodig omdat die condensator de lnb spanning van je analoge tegen houdt.<BR>Als je analoog wilt kijken moet de digitale ontvanger ook aanstaan om de spanning voor de lnb te leveren. Bij mij werkt het goed,<BR>maar de onvangst is een ietsje minder.<BR>Suc6. <P>------------------<BR>

Geplaatst:

Kun je a.u.b iets duidelijker zijn over hoe en waar je die condensator aansluit ?. Ik heb namelijk enorm weinig verstand van elektornica. bvd.<BR><P>------------------<BR>

Geplaatst:

lig niet te prutsen en koop zo'n ding<BR>waar je wel op moet letten dat je op de analoge ontvanger de juiste lof freq insteld<BR>en als je een universele lnb gebruikt kan het zijn dat je niet alles kunt ontvangen omdat de meeste tuners niet doorlopen tot 2150 mhz en verder kun je niet schakelen tusen hor en vert omdat hij geen spanning doorgeeft kortom allemaal lastig en niet vriendelijk voor de bediening hoog laag zal waarschijnlijk ook niet gaan<P>------------------<BR><p>[This message has been edited by herbies (edited 30 September 2000).]

Geplaatst:

Een splitter is mooier maar die condensator is een low budget oplossing.<BR>Het werkt en daar gaat het om. <P>------------------<BR>

Geplaatst:

De coax die van je analoge loopt, knip je doormidden en de condesator zet je tussen de kern van de coax. de mantel zet je dan gewoon weer aanelkaar. Dit moet je wel goed afschermen om storingen te voorkomen. Pas op voor kortsluiting tussen de kern en de mantel<BR>anders blaas je de zekering van je ontvangers eruit. De waarde van de condensator hoeft niet beslist 20 pf te zijn.<BR>Een afwijkende waarde werkt ook, zolang je maar geen elco's gebruikt.<P>------------------<BR>

Geplaatst:

En om helemaal geen gekloot te hebben en zeker te zijn dat het perfect werkt gebruik dan een twin lnb<BR>Een analoge en een digitale op 1 lnb gaat heel goed samen zonder storingen <BR>Nadeel hiervan is een extra kabel naar buiten.<BR>En de aankoopprijs van een twin fl 125,00<P>nowtv@planet.nl<P>------------------<BR> felix.gif

Geplaatst:

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR>Originally posted by herbies:<BR><B>lig niet te prutsen en koop zo'n ding<BR>waar je wel op moet letten dat je op de analoge ontvanger de juiste lof freq insteld<BR>en als je een universele lnb gebruikt kan het zijn dat je niet alles kunt ontvangen omdat de meeste tuners niet doorlopen tot 2150 mhz en verder kun je niet schakelen tusen hor en vert omdat hij geen spanning doorgeeft kortom allemaal lastig en niet vriendelijk voor de bediening hoog laag zal waarschijnlijk ook niet gaan<P></B><HR></BLOCKQUOTE><P>Een universele LNB is in principe *de* oplossing. Ik gebruik nu zelf een dual-feed opstelling met 2 universele LNB's. Ik ontvang daarmee alles wat er analoog en digitaal op Hotbird en Astra zit. Tsja, en zonder DiSeq (hoe spel je het ook weer...) gaat het waarschijnlijk inderdaad niet lukken.<P><P>------------------<BR>

Geplaatst:

Zonder Diseqc gaat het prima.<BR>Zo'n switch werkt meestal als een relais. Het ding laat normaal het signaal naar de "hoofd" ontvanger(meestal digitaal) door, tenzij de voeding op de coax van de analoge ontvanger wordt ingeschakeld.<BR>Ik gebruik zo'n ding zelf al jaren, werkt uitstekend.<BR>Voor de pace geldt: dat ding schakelt de voedingsspanning voor de LNB NOOIT uit, en MOET dus als hoofd ontvanger aangesloten worden bij zo'n apparaatje.<BR>Switches werden destijds door zowel nokia als johansson geleverd.<BR>Kostte ongeveer 50 piek.<BR><P>------------------<BR>

Geplaatst:

Die switch kost 50 piek en de "hoofdontvanger" moet aan staan. Werkt toch hetzelfde als die condensator van 5 cent.<P>------------------<BR>

Geplaatst:

ik heb al jaren een met de hand te schakelen coax splitter uitgang a bv. analoog en uitgang b voor de digitaal .<BR>hierbij hoef ik alleen a of b te kiezen om de lnb op de geselecteerde omtvanger te laten werken kosten toen geloof ik iets van 25 gulden .<BR>als je geen knutselaar ben is dit een goedkope oplossing succes Ibby<P>------------------<BR>

Geplaatst:

Nee, bullet je hoeft in dit geval niet de polariteit met de hoofd ontvanger te regelen en dan met de secundaire ontvanger maar zien of je ontvangst hebt.<BR>Bovendien worden in zo'n apparaatje de signalen nauwelijks beinvloed, dat is met een simpel condensatortje een heel ander verhaal.<BR>Deze switches zijn afgestemd op de juiste band en switchen daadwerkelijk het signaal, bovendien blijft de afscherming intact.<BR>Je geeft zelf al aan dat je een minder signaal krijgt met jouw oplossing.<BR>Het is maar net wat de topic-starter wil hij kan kiezen voor goed of goedkoop.<BR><P>------------------<BR>

Geplaatst:

Ik denk dat nowtv de beste oplossing heeft met zijn twin lnb.<P>groeten BULLET!<P>------------------<BR>

Gast
Dit onderwerp is nu gesloten voor nieuwe reacties.