jacobus Geplaatst: 10 april 2006 Geplaatst: 10 april 2006 Nieuw virus infecteert computers met Windows of Linux Maandag 10 april 2006, 08:33 - Hackers zijn er in geslaagd een voorbeeldvirus te ontwikkelen dat zowel Windows- als Linux-computers kan infecteren. Experts vrezen dat dit slechts het begin is. Dit is voor zover bekend voor het eerst dat een virus in staat is zowel op Windows als op Linux gebaseerde systemen te infecteren. Het virus, dat de dubbele naam Virus.Linux.Bi.a/Virus.Win32.Bi.a heeft gekregen, is afgelopen weekeinde ontdekt door beveiligingsbedrijf Kaspersky. Vooralsnog lijkt het erop dat het virus geen schade aanricht. De onderzoekers vrezen dat deze nieuwe kwaadaardige code onderdeel kan zijn van een verontrustende nieuwe trend waarbij virussen meerdere besturingssystemen kunnen infecteren. "Het virus is relatief eenvoudig", zo schrijft een van de onderzoekers op het weblog van Kaspersky. "Het is interessant dat het in staat is verschillende bestandsformaten die door Windows en Linux worden gebruikt te infecteren, namelijk het elf- en pe-formaat." Elf (executable and linking format) en pe (portable executables) zijn bestandsformaten die worden gebruikt voor bepaalde types binaire bestanden in zowel Linux als Windows, waaronder de in Windows gebruikte exe- en dll-bestanden. Proof of concept Volgens Kaspersky heeft het ontdekte virus geen praktische toepassing. "Het is een proof of concept, geschreven om aan te tonen dat het mogelijk is om een crossplatformvirus te maken." Kaspersky vreest echter dat het niet lang zal duren voordat de proof of concept zodanig wordt aangepast dat een opvolger wel schade kan aanrichten. Het SANS Institute deelt de mening van Kaspersky en zegt dat dit een waarschuwing is voor Linux- en Mac OS X-gebruikers die denken dat hun computers ongevoelig zijn voor virusdreigingen. [eind] (webwereld)
Gast Geplaatst: 10 april 2006 Geplaatst: 10 april 2006 Of je nou blij moet zijn met zo'n Proof of concept vraag ik me af. Lijkt wel meer een tip in de richting van virusmakers..
jacobus Geplaatst: 11 april 2006 Auteur Geplaatst: 11 april 2006 ik denk niet dat ze dit virus hebben geschreven om mensen blij te maken of te verbazen. Het is een waarschuwing van hackers over wat komen gaat.
Gast Geplaatst: 11 april 2006 Geplaatst: 11 april 2006 Ja, maar ik denk dat ze er alleen maar mensen mee op ideëen brengen.
Gast Geplaatst: 11 april 2006 Geplaatst: 11 april 2006 Goed nieuws voor de makers van anti-virus software. Er blijft op deze manier werk aan de winkel. Toch wel een beetje toevallig of niet?
Penthe Geplaatst: 11 april 2006 Geplaatst: 11 april 2006 Citaat: Goed nieuws voor de makers van anti-virus software. Er blijft op deze manier werk aan de winkel. Toch wel een beetje toevallig of niet? Neuh het virus betrefd enkel users onder linux die KDE of GNOME draaien de echte hardcore servers ect hebben hier totaal geen last van, dus het is toch nog wel beetje hoog van de toren blazen, maar ok het is natuurlijk een begin voor meer, al maak ik mij niet zoveel zorgen hoor linux wordt al automatish voorzien van antivirus onder kde tegenwoordig dit nog steeds meer bedoeld om je win doosjes op lokaal netwerk te kunnen beschermen maar ook zichzelf dus linux/kde is al tijdje voorbereid op wat nog komen gaat. Met andere woorden nog steeds geen zorgen.
Gast Geplaatst: 18 april 2006 Geplaatst: 18 april 2006 Het proof of concept virus dat zowel Windows als Linux zou kunnen besmetten is geen virus. Om het te activeren moet een gebruiker het zelf downloaden en uitvoeren. Daarnaast is het programma niet in staat zichzelf te repliceren. Een must voor een virus. http://software.newsforge.com/software/06/04/10/2218210.shtml?tid=78
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen