Gast Geplaatst: 21 augustus 2001 Geplaatst: 21 augustus 2001 Om het nu wat simpeler te stellen:<BR>Een dubbele reflector geeft een hoger rendement (5 tot 10%), maar is vrij kostbaar kostbaar in produktie.<P>Cassegrain is gebaseerd op Prime-focus schotels.<BR>Gregoriaans is gebaseerd op Offset schotels.<P>That's all the difference...<BR>Groeten, CK
Gast Geplaatst: 21 augustus 2001 Geplaatst: 21 augustus 2001 Nu is al mijn twijfel uit de weg geruimt <BR>Bedankt voor de reakties.
Gast Geplaatst: 26 augustus 2001 Geplaatst: 26 augustus 2001 Svetik ,de gregorian is een offset schotel,en geen primefocus(anders zou hij in zijn eigen "schaduw" staan), het principe berust op het feit dat deze een langere brandpunts afstand heeft(dus de schotel is minder bol),maar om de lengte van de arm voor de lnb weer te verkorten, heeft men daarin een kleinere schotel(die wel boller is)die 180 graden t.o.v. de grote schotel staat, en voor deze kleine schotel zit in het brandpunt de lnb(omgekeerd dan bij een "gewone schotel).<BR>Het voordeel is dat hij een zeer kleine openings hoek heeft.<BR>Zo kan ik met mijn schotel(DELTASTAR 90 cm)het vershil in signaal bij de Astra's zien.<BR>Tevens een hoog rendement,hij komt over een met een prime schotel van 120 cm<BR>Als je een schotel wil kopen dan kan ik je deze aan bevelen,ik heb hem al jaren en tot volle tevredenheid.<BR>suc6 Sjaak<P>Sjaak
Gast Geplaatst: 26 augustus 2001 Geplaatst: 26 augustus 2001 @sjaakk;<BR>Wat kost dat ongeveer zo'n deltastar 90cm en is deze gemakkelijk te bekomen.
Gast Geplaatst: 26 augustus 2001 Geplaatst: 26 augustus 2001 DeltaStar (Neijland) heeft een drietal typen gregoriaanse schotels (zoals op voorgaande foto) gemaakt. Helaas zijn ze daar bijna een jaar geleden mee gestopt, dus tegenwoordig niet meer leverbaar... <P> 55cm = 60cm offset = 70cm prime-focus<BR> 90cm = 100cm offset = 120cm prime-focus<BR>120cm = 150cm offset = 180cm prime-focus<P>Gemiddelde schotel-rendementen (gain):<BR>Prime-focus = 52 tot 56 %<BR>Off-set = 70 tot 74 %<BR>Gregoriaans = 74 tot 78 %<P>Philips heeft ook nog een tijdje een 90cm gregoriaans geleverd, maar ook dat is verleden tijd.<BR>Het zal dus moeilijk worden om nog aan dit type schotel te komen.<P>Groeten, CK
Gast Geplaatst: 27 augustus 2001 Geplaatst: 27 augustus 2001 De schotel die ik hierboven bedoelde is inderdaad een cassegrain antenne. Hier zit de lnb in de schotel zelf of er net achter gemonteerd.<P>Grtz. Bullet.
Gast Geplaatst: 27 augustus 2001 Geplaatst: 27 augustus 2001 Nog even dit, de bevestiging van de lnb is bij mij nog een z.g.n flens aansluiting,en word in de prof.golf pijpen industrie veel gebruikt.<BR>Heb zelf een Philps lnb erin, maar als je de bevetiging wat veranderd dan kun je een "normale" lnb gebruiken uit een betaalbare klasse b.v.een Alps 0,6db(90 gld)zeer gevoelig en betaalbaar.
Ron Geplaatst: 27 augustus 2001 Geplaatst: 27 augustus 2001 ?? Op zo'n gregorian sluit je echt geen normaal LNB aan hoor. Dat <B>moet</B> een flens LNB zijn! Zagen en vijlen aan een LNB is prutswerk en zo goed als onmogelijk.<BR>MTI maakt hele goede single flens LNB's (stukken beter als flips)<P>Groetuh,<P>Toxic[Q]<p>[ 27-08-2001: Message edited by: Toxic[Q] ]
Gast Geplaatst: 27 augustus 2001 Geplaatst: 27 augustus 2001 DeltaStar (ster service luiten) <BR>in aalten
Gast Geplaatst: 27 augustus 2001 Geplaatst: 27 augustus 2001 Originally posted by BULLET:<BR>[QB]De schotel die ik hierboven bedoelde is inderdaad een cassegrain antenne. Hier zit de lnb in de schotel zelf of er net achter gemonteerd.<P>ben je blind
Gast Geplaatst: 28 augustus 2001 Geplaatst: 28 augustus 2001 @ janneman, als je geleerd hebt te lezen, dan zie je dat ik de posting bedoel die als 2e reply in deze thread staat.<P>Grtz. Bullet.
Gast Geplaatst: 28 augustus 2001 Geplaatst: 28 augustus 2001 TOXIC, als je goed leest dan bedoel ik ook da je de houder moet veranderen,en de orginele verwijderen,en dan een andere maken voor een lnb,is wat lastig ,maar voor een beetje knutselaar zeker te doen.<BR>Een kennis van mij met deze schotel, heeft het opgelost door een ophang beugel voor verwarmingspijp te gebruiken met een verstelbaar oog, en met een draad eind eraan, dan kun je hem nog stellen ook<BR>grt Sjaak
Aanbevolen berichten