Ga naar inhoud


Probleem met draaibaar systeem...


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,<P>Mijn Systeem:<BR>Receiver: Aston Xena 1700<BR>Motor: Aston TracSat (ref. DH12)<BR>Schotel: Triax 88 cm<BR>LNB: Universele LNB<P>Ik heb een sinds kort een motor gekocht voor mijn installatie, en ik had tot voorkort een dubbele LNB op Astra en Hotbird gericht. Tot hiertoe geen problemen, alles werkte zeer goed.<P>Maar nu heb ik die motor geinstalleerd en alles neergezet. Volgens mij staat alles redelijk waterpas, en toen ben ik begonnen met installeren. Het installeren is begonnen met de motor te laten draaien naar 5 graden oost, zodoende zou de motor op Sirius moeten staan. Toen ben ik begonnen met een digitale meter om de schotel richting de Sirius satteliet goed af te stellen. Nadat ik alles heb afgesteld werkt alles redelijk goed alleen als ik dan de schotel laat draaien naar andere posities dan wil de ontvanger niets meer ontvangen wat oostelijker dan Eutelsat W3 / 7 graden oost en westelijker dan Telecom 2A / 8 graden west ligt. Ben zelf al wel aan het speuren geweest of ik iets kon vinden en heb het idee dat het misschien wel in de baan zit waaruit de schotel valt, maar wil eerst alles goed uitgezocht hebben voordat ik weer 12 meter het dak op moet frown.gif" border="0 <BR>Maar ik wil veel meer kunnen zien, dus wie heeft de oplossing voor dit probleem?<P>Ook zit er naar mijn mening veel speling op de motor, dus als er wat wind staat gaat de schotel al aardig op en neer op het dak. Volgens mij maakt dat voor de ontvangst ook wel verschil. Maar ook de vraag of dat normaal is bij motoren?<P>Verder nog vind ik het vreemd dat als ik zenders ga bekijken op de ontvanger die op de sattelieten zitten die ik wel kan ontvangen, dan kan ik ongecodeerde zenders goed zien totdat ik op een gecodeerde zender kom en mijn signaal wegvalt. Andersom is het ook het geval, dus als ik naar gecodeerde zenders kijk en wissel naar een ongecodeerde zender dan valt mijn signaal weg en zie ik helemaal niets meer. Ik kan dus alleen kijken als ik van satteliet wissel en dan maar een paar zenders totdat het bovenstaande voorkomt.<BR>Als ik daarentegen de schotel instel op Fixed en dus niet motorised, dan kan ik op de desbetreffende satelliet alles perfect zien en alle zenders door elkaar bekijken zonder problemen. Wat kan daar de oorzaak van zijn, want ik snap er niets van! <P>Een hoop vragen, en ik hoop ook een boel antwoorden. Ik wil namelijk graag tv kijken zonder problemen, wordt er helemaal GEK van!<P>Alvast bedankt,<BR>Hugo,


Geplaatst:

Ik ben niet bekend met jouw systeem maar ik denk dat je wel een fout maakt met het afstellen van je motor.<P>Zet de motor in de middenstand m.b.v. je ontvanger. Dit betekent dat je schotel en motor in lijn staan. Nu moet je de motor op de mast afstellen zodat je sirius ontvangt.<BR>(motorbeugels een beetje los en de motor rond de mast draaien.) Ook moet je misschien de schotelhoek nog een beetje aanpassen.<BR>Hierna kun je verder met het afregelen van je rotor.<P>tip: zet op het scherm van sat4all in menu<BR>"show topics from last......days" de aantal dagen eens op 100 dagen oid. en je zult topics tegenkomen waar eea al eens is beantwoord.<P>suc6,<P>Zeeman.

Geplaatst:

Hallo Hago,<P>In aanvulling op de info van Zeeman wil ik nog even de controlepunten voor het afstellen van een draaibaar systeem op een rijtje zetten:<P><BR>1- Zorg dat de mast goed waterpas staat<P>2- Zet de motor op 0 graden (in de middenstand dus<P>3- Indien de afstelling voor inclinatie & elevatie voor je schotel en motor bekend zijn, stel deze dan in voor Sirius (5 Oost).<BR>Elevatie is de vertikale stand van de schotel t.o.v. de as, en inclinatie is de vertikale stand van de as t.o.v. de mast.<BR>Inclinatie bepaalt de kromming van de baan die je schotel volgt.<BR>Bij te veel inclinatie wordt de baan te bol, en bij te weinig inclinatie wordt de baan te vlak. In beide gevallen wordt het signaal slechter hoe verder je van de middenstand van je motor af komt.<P>4- Draai de motor t.o.v. de mast met de hand totdat je maximaal signaal op Sirius krijgt met de motor nog in de middenstand dus.<BR>Als je Sirius gevonden hebt, en het signaal is maximaal, dan je motor vastzetten op de mast.<P>5- Stel de elevatie van je schotel op maximaal signaal op de sirius af.<P>6- Draai je schotel naar oost en naar west om te controleren of je ook satellieten kunt ontvangen die verder van het midden van je motor (5 Oost) afliggen.<BR>Bijvoorbeeld eerst Hotbird, dan Astra 1, Dan Astra 2 en vervolgens Turksat.<BR>Kijk bij de verste satelliet die je nog kunt ontvangen of de elevatie goed is, of deze hoger, of lager moet.<BR>Moet deze hoger, dan heb je te weinig inclinatie, en moet je de motoras t.o.v. de mast verder achterover zetten. Moet deze lager, dan moet de motoras t.o.v. de mast wat meer voorover.<BR>Stel in beide gevallen de elevatie (stand van de schotel t.o.v. de motoras) iets verder af dan maximaal signaal.<BR>Na bijstellen weer naar Sirius draaien en inclinatie bijstellen tot maximaal signaal.<BR>Deze procedure blijven herhalen tot je op alle satellieten maximaal signaal vindt.<P>Mocht het zo zijn dat je merkt dat in het westen de elevatie omhoog moet en in het oosten omlaag, of omgekeerd, dan is of je mast niet waterpas, of staat je motor niet in de middenstand wanneer hij op Sirius staat uitgericht.<P>Het is een heel verhaal, maar hiermee zou je er toch uit moeten komen.<P>Suc6!<P>Groetjes Twinsat

Geplaatst:

Hartelijk bedankt voor de tips tot nu toe, maar 1 ding snap ik niet.<P>Als ik mijn motor op Sirius vastzet als ik hem ga neerzetten zou de rest goed moeten zijn. Alleen mijn Motor heeft volgens mij al zijn sattelieten voorgeprogrammeerd staan. Ga ik dus dan naar Sirius toe in mijn menu op de ontvanger, dan draait mijn motor zowiezo 5 graden en verandert ook de hoek waaronder hij valt. Moet dit dan niet gewoon gelijk blijven, want ik stel mijn schotel toch op het nulpunt van de motor in op Sirius... <P>Dat begrijp ik niet. Ik hoop trouwens nog dat jullie begrijpen wat ik niet begrijp wink.gif" border="0<P>Nogmaals bedankt voor alle moeite tot nu toe!<P>Groetjes Hugo,

Geplaatst:

nu we het hier toch over hebben heb ik toch<BR>noch wat vragen.waar haal ik de de satelite<BR>posities vandaan.ik heb problemen met de ontvangst indicantie ,mijn schotel is 78cm<BR>en op astra haal ik 58procent op hotburd 65procent en meer sateliten vindt ik niet.heeft iemand meer ervaring.

Geplaatst:

@qmabir: Als je de orbitposities van de diverse satellieten bedoelt, die vindt je overal: internet, Hopperguide of noem maar op.<P>@ hago:<BR>Ik begrijp inderdaad wel wat jij niet begrijpt rolleyes.gif" border="0 <P>Bij mij was de motor ook voorgeprogrammeerd, en daarbij wordt er vanuitgegaan dat de middenstand van de motor op 0 graden ligt.<P>Aangezien wij niet op de 0-meridan wonen, maar 5 graden daarvandaan moeten dus alle voorgeprogrammeerde satellieten 54 graden verschoven worden.<P>Dus zit Sirius op de motor dan niet meer op 5E, maar op 0.<BR>En Astra niet op 19E maar op 14E snap je...<BR>Je zet dus ewerst je motor op 0 (middenstand), en draait de motor met de hand tov de mast totdat je maximaal signaal krijgt op Sirius. (Motor blijft in de middenstand!!)<P>PS dit geldt voor Nederland, maar voor andere locaties gelden andere afwijkingen.<P>Lees anders ook maar eens Tips & Tricks op <A HREF="http://satellite.ontheweb.nl" TARGET=_blank>Satellite.Ontheweb.nl</A>.<P>Suc6!<P>Groetjes Twinsat

Geplaatst:

Als ik je een tip mag geven en je hebt een analoge ontvanger, gebruik deze dan,want dat stelt makkelijker af omdat het signaal dan niet zo snel weg is(spijkers in het beeld).<BR>Met mijn 9500 gaat dit ook niet omdat je signaal niet meer terug komt(op de signaal balk) als je signaal weg valt.<BR>Als je dan de clarcbeld (de sat baan)ingesteld hebt, dan de digidoos eraan en de lnb afstellen, en niet met een sat finder of zo, want deze meet alleen een totale spot van de sat(NIET SELECTIEF)<BR>De hoek van de lnb is erg belangrijk bij dig. ontvangst, zo kan hij horizontaal goed zijn, maar vertikaal niet,en analoog heb je soms een dijk van een signaal.<BR>Conclusie leen een goede meter(ik mocht dat ook, en dan kun je per sat zien wat je doet)<BR>en dan is het een fluitje van een cent

Geplaatst:

Allemaal heeel veel dank voor de tips tot nu toe, ik ben gisteren het dak op geweest en heb de schotel ingesteld op Sirius met de motor in de middenstand en ben er toen een heel eind uitgekomen. Ondertussen kan ik al tot Astra 2 komen op Oost en tot een redelijk verre Telecom op West, dus er is vooruitgang geboekt smile.gif" border="0 Maar moet nog een keertje mijn ladder er bij pakken binnenkort voor de perfecte afstelling zodat ik ook de PanamaSat 3R kan zien enz... Maar is allemaal niet zo erg want er moet toch vandeweek een nieuw dak gelegd worden bij ons dus dan wordt de boel toch weer verschoven. Anywayz, ik snap iniedergeval de bedoeling van het gebeuren nu, en dat is belangrijker.. (uitvoering komt ook wel goed!) <P>Alleen had ik nog een klein probleem bij het kijken van zenders zoals ik boven al had uitgelegd. Mijn zenders vallen soms weg als ik schakel tussen verschillende zenders. Zet ik de boel van de motor af en stel ik de ontvanger in op een fixed schotel gaat alles goed, maar staat hij op motorised dan valt soms mijn signaal weg... erg vaag. Viel gisteren wel op toen ik met ontvanger en al op het dak stond dat de motor iets corrigeert als ik schakel tussen zenders (heeft volgens mij met Hor/Ver polarisatie te maken.) en volgens mij zit het hem daarin. Iemand hier toevallig ook een tip voor??<P>Iedereen die tot nu toe gereageerd heeft idd. heel hartelijk bedankt voor de gedane moeite...<P>Groetjes Hugo,

Geplaatst:

Hallo Hago,<P>Ik ben blij te zien dat je je schotel al aardig afgesteld hebt gekregen.<BR>Ik beb helaas niet bekend met de Aston Xena ontvanger, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het corrigeren van de motor bij het overschakelen naar een ander kanaal veroorzaakt wordt door horizontaal / vertikaal.<P>Het lijkt mij eerder dat in dit geval de kanalen met een verschillend satelietnummer zijn geprogrammeerd. Kijk eens of beide kanalen hetzelfde satellietnummer hebben. (Niet de naam alleen dus, maar ook het DiSEcQ nummer).<P>Het kan ook zijn dat je ontvanger automatische fijnafstelling voor de motor heeft, en dat hierbij een probleem optreedt.<BR>Het is voor mij in zoverre ook maar gokken, maar misschien dat iemand met ervaring met een Aston Xena 1700 hierover meer kan vertellen.<P>Groetjes Twinsat

Gast
Dit onderwerp is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...