Ga naar inhoud

twee dubbele LNB op twee schotels

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kan iemand mij een tip geven?<P>Ik heb twee schotels met elk een dubbele LNB (Astra/HotB en Sir/Thor). Elk van de dubbele LNB's is uitgerust met een diseq switch.<P>Dom als ik ben dacht ik een diseq 4 weg switch te kopen, zodat ik ik kon 'switchen' tussen elk van de 4 koppen. Helaas kan ik of alleen a en b' krijgen of a' en b.<P>Gecascadeerde diseqwil blijkbaar niet goed bij mij.<P>Ik moet dus steeds de coax verwisselen naar mijn receiver om een van beide combinaties te kijken.<P>Heeft iemand een oplossing; bijvoorbeeld een manuele switch of een ander handig kastje om tussen beide dubbele LNB te switchen?<P>Fidel

Geplaatst:

Borsjea,<P>Dank voor je reactie. Kun jij mij uitleggen hoe dat dan werkt. Uiteindelijk wil ik op 1 receiver alle 4 satellieten ontvangen. Ik heb een Nokia 9800.<P>Fidel

Geplaatst:

@Fidel<P>Ik heb laatst voor een kennis een Nokia 9800 geinstalleerd/geprogrammeerd voor de combinatie van Astra/Hotbird/Sirius/Thor met een DiSEqC 4-weg switch en werkt ondertussen perfect!! laugh.gif" border="0 <P>Je moet echter wel de ontvanger juist instellen! <BR>Ofwel in menu 'gebruikers-instellingen' (pin 1234) en kiezen voor opnieuw installeren, dan de optie 4 LNB's (in soft MA1.3) selecteren en de zenders opnieuw inlezen, ofwel in het zelfde menu (bij schotelinstellingen) defineren welke DiSEqC-poort voor welke satelliet gebruikt moet worden.<BR>Uiteraard is het ook mogelijk om deze settings te maken en/of aan te passen d.m.v. verschillende 'editors' zoals bijv.<A HREF="http://www.setedit.de" TARGET=_blank> set-edit voor Nokia9800</A>.<P>Astra = DiSEqC 1<BR>Hotbird = DiSEqC 2<BR>Sirius = DiSEqC 3<BR>Thor = DiSEqC 4<P>Groeten, CK cool.gif" border="0cool.gif" border="0<p>[ 01-09-2001: Message edited by: CK ]

Geplaatst:

Bedankt CK voor je reactie. Is in jouw voorbeeld ook inbegrepen twee dubbele LNB (elk heeft twee feedhorns en een ingebouwde diseq). Ik begrijp dat het werkt als je 4 afzonderlijke LNB's hebt; die kun je individueel aansturen met een diseq 4. Maar met zo'n monoblock krijg ik dat niet voor elkaar. Er is maar aansluiting voor 1 kabel per monoblock.<P>Ik hoop dat je nog een tip hebt, anders moet ik vier nieuwe LNB's kopen EN twee monoblocken weggooien. Dat vind ik jammer.<P>Groet<P><BR>Fidel

Geplaatst:

@fiddel Ik kreeg toevallig deze week van een collega een 12 volts coax relais (met externe voeding) overigens samen met een oude analoge ontvanger hij wilde dat spulletje met het grofvuil mee geven confused.gif" border="0 <BR>Relais bevatte 1 ingang en twee uitgangen indien geen 12 volt aanwezig stond de ene uitgang open anders de andere.<BR>Je zou dus als volgt kunnen schakelen.<P>Astra/hotbird schotel<BR>Astra DiSEqC A 12 volt disable<BR>hotbird DiSEqC B 12 volt disable<P>Sir/Thorn<BR>Sir DiSEqC A 12 volt enable<BR>Thorn DiSEqC B 12 volt enable<P>12 volt bepaald dus je schotel en DiSEqC de juiste lnb kop.

Geplaatst:

@borsjea<P>Verdorie, het begint erop te lijken. Nog een vraag voordat ik op zoek ga naar zo'n 12 volt switch.<P>Bij een channel search zul je toch op de een of andere wijze moeten opgeven welke satellieten je kunt bereiken. Volgens mj is het dan niet mogelijk alle 4 de satellieten te benoemen (er moet immers geswitched worden). Dat zou betekenen dat ik bij iedere switch een andere zenderlijst moet laden (wat natuurlijk niet onoverkomelijk is)<P>Is hier ook nog een slimme oplossing voor?<P>Hartelijk dank voor het meedenken!<P><BR>Fidel

Geplaatst:

@Fidel<P>De 12volt-switch is helaas geen optie voor je, omdat de Nokia 9800 niet van een externe 12v aansluiting voorzien is. frown.gif" border="0 <BR>Je kunt die switch natuurlijk ook via een adaptertje (met schakelaar) voeden, maar een handmatig bediende switch is dan feitelijk hetzelfde. <P>Mijn tip; Probeer bij je leverancier de twee monoblock's in te ruilen voor vier losse uitvoeringen (werkt wel zo prettig!).<P>Groeten, CK cool.gif" border="0cool.gif" border="0

• 1 maand later...
Geplaatst:

Ik zit hier met hetzelfde probleem, heb al een monoblock en wil er een schotel voor Sirius bijplaatsen. <P>Zo'n 12V switch, werkt dat prettig, en bij welke winkel zijn ze nog te koop? <P>Of is het echt beter om een 3/4 in 1 disecq switch plus losse koppen aan te schaffen?

Gast
Dit onderwerp is nu gesloten voor nieuwe reacties.