Ga naar inhoud

Weer een stab probleem

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Voordat ik mijn rotor wil instaleren ben ik eerst wat aan het lezen gegaan, en het wordt er allemaal niet duidelijker op. Ik woon in alkmaar, in de tabel van zeeman val ik dus tussen hoogeveen en purmerend dus iets van 52,7 graden? dit is dus het aantal graden waar ik mijn rotor op instel toch? Volgens mij zegt de handleiding van de stab weer iets anders.<BR>Hoe kom ik nu aan het aantal graden voor mijn schotel? heb ik die nodig of is het gewoon het ding naar het zuiden richten en op en neer bewegen totdat ik serius gevonden heb?<P>Wat ik dan ook nog steeds niet snap is, dat serius op 5 graden zit, maar je richt je rotor uit op het nulpunt. Als je dan eenmaal in je humax naar serius gaat, gaat hij dan niet 5 graden draaien??<P>Ik heb nu een setting lijst in mijn 5400 zitten met draar in alle voorkomende sat's als ik in het menu hem op serius zet en ik ben aan het draaien moet ik hem dan voorbij zien komen kwa sigaal of moet ik echt op een tv kanaal afstemmen?<P>Ik hoorde ook dat er nog 1 annaloog kanaal op serius zit, heeft iemand daar voor mij de feq van? of is het net zo makkelijk om met een sat finder te zoeken?<P>Ik weet dat het al zovaak herhaald is, maar er is zo veel te lezen dat ik af en toe het even niet meer zie.<P>Kind regardes Sebastian,-

Geplaatst:

Ik zal je even vertellen hoe ik ben begonnen misschien heb je er iets aan .<BR>Je begint inderdaad de schotel uit te richten op de sirius, rotor zet je op pl-mi<BR>38 - 40 graden richt je schotel met een kompas uit op het zuiden ga nu met de schotel op en neer om signaal te krijgen bij mij staat de schotel op pl-min 10-12 graden .<BR>dus schotel op 10-12 en rotor op 38-40 graden .Als je een settings lijst hebt gedownload en je hebt een zender aanstaan op sirius dan moet je nu beeld hebben (zet `m wel op fta zender). dan ga je nu naar een zender op de astra sateliet ga dan naar [MENU] [installatie] [ZENDERS ZOEKEN] [sCHOTELINSTELLINGEN]Zet "gemotoriseerd systeem" aan En kijk of in de bovenste regel astra staat als dit zo is druk op [oke](anders even astra er neer zetten)druk nogmaaals op[oke] nu kom je in een scherm dat je met je afstandsbediening de schotel kunt laten draaien je staat nu op op het "nulpunt" dus je moet je schotel naar het oosten laten draaien als je signaal opvangt dan druk je op bewaren en je hebt de astra vastgelegd zo doe je dat met alle satelieten let wel je kunt niet alle sattelieten ontvangen die inde settings lijsten staan!<BR>Dus met andere woorden als je op een zender in de settings lijst gaat staan geeft deze automatisch de frequentie aan dus kun je gaan zoeken naar die bepaalde frequentie op die bepaalde satteliet.<BR>Als je met humbox werkt en je weet hoe dat werkt kun je een settings lijst laden en in het programma antennas de posities ook vastleggen hoef je dat niet meer met de ab te doen. als je wilt kan ik je wel een aangepaste settings lijst toe mailen je kunt hem overings ook downloaden bij pecarie<BR> <BR><A HREF="http://jupiter1.da.ru/" TARGET=_blank>pecarie</A><P>Ik hoop dat je hier wat aan hebt als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.<P>Groet van Jim wink.gif" border="0

VU+DUO

Dreambox 7000

Dreambox 500

Dreambox 600 PVR

Draaaibare opstelling 30 west tot 28,2 oost

Vaste opstelling Astra1,Astra2,Astra3 en Hotbird[/color]

Geplaatst:

sebastian<BR>Zoals Zeeman al aangeeft zit er een fout in de doc van je hh120<BR>wat je moet doen is hem op 38graden Elevatie in stellen je rotor, dan zet je humax5400 op Sirius 5 graden oost op CNBC dan zorg je dat je rotor op nul blijft staan anders draai je hem gewoon terug naar het nul punt dan richt je je schotel uit je kan nu via je humax een herberekening uit voeren of alles handmatig instellen.<BR>Suk6 er mee de setings lijst met motor setings staat op mijn site kant en klaar.<BR>G.R Pecari

Geplaatst:

Hoi Sebastiaan,<P>heb hier de gebruiksaanwijzing van de Stab voor me liggen(engelse versie)en daar heeft men het erover op pagina 6.<P>Kijk eens bij 4.1 daar zeggen ze dat je je geografische positie moet bepalen.<P>Hierna zeggen ze (letterlijk)note the latitude value and set the rotor angle to this value(fig.6) Ze geven een voorbeeld van Venice(Venetie in Italie)waar je hem op 45,5o moet instellen.<BR>Als je dit vertaald naar jouw positie zou je hem op 52,7o moeten stellen.<P><B>WARE het niet dat:</B>er een foutje is in geslopen in het stanzen van de reference grid<P>Het blijkt uit diverse postings van medemembers dat je hem in moet stellen rond de 38 graden. Heb zelf helaas niet zo'n rotor dus kan ik dit niet in de praktijk testen.<P>Als je dit gedaan hebt zul je de schotel moeten afstellen. Ga hier eerst maar es over nadenken. Moet zelf ook even nadenken over het vervolg zodat ik je daarmee niet op het verkeerde been zet.<P>suc6,<P>Zeeman.

Geplaatst:

Ik ben gisteravond bezig geweest bij een vriend van mij welke ook een stab gekocht had op de hobbydag. gisteravond hebben we het deels aan de gang gekregen door met een annaloge ontvanger te zoeken, waar we echter al snel achter kwamen is dat de hemel best wel vol hangt met sattelieten. In een verouderde freq lijst vonden we 2 annaloge kanalen die op sirius zouden moeten zitten het enigste wat we echter vonden en wat erg hard binnen kwam was NTV wat achteraf blijkt te zitten op eutelsat 1W, wat wel vreemd is want die zit op 10.987 en cyprus sat op 12.265. De graden instelling van de stab is echter 42/43 graden en schotel op 13 graden maar dat was voor jullie advies, het board lag gisteravond plat.<P>Ik heb er in iedergeval nu een stuk meer vertrouwen in, en vrijdag avond gaat hij hier het dak op, ik laat wel weten hoe dat af loopt.<P>Kind regardes Sebastian

Geplaatst:

Ik heb inmiddels het ding op het dak staan, sirius vinden was geen probleem. het signaal wat er af komt is met een 1 meter schotel werkelijk knetter hard 100% Eenmaal weer terug op astra had ik iets van 53% met een kwaliteit van 52. En wat ik ook doe ik krijg op astra er niet meer uit. De posities in de rotor zijn exact en ook het compas zegt dat we keurig op astra staan, maar ook met het op en neer bewegen van de schotel en stap komt er niet meer uit astra.<P>Wat gaat er nu fout?, oja de speling in de stabmotor is echt heel vervelend, het ding kan rusig een graad verschuiven, dat is niet erg maar dan moet je wel overal minimaal 80% halen. Zou deze afwijking kunnen worden veroorzaakt door een niet waterpas staande voet? dat zou dan betekenene dat mijn dak niet recht is?<P>Regardes Sebastian,-

Geplaatst:

Je zou eens kunnen proberen de lnb een beetje te verdraaien (horizontaal vlak)als je op Astra staat en ondertussen de signaalsterkte bekijken. De polarisatie is misschien niet 100% hoe 't moet. 't Is maar een hint hé.<P>Suc6

==================================================

Hoe meer je weet, hoe meer je weet dat je niets weet!

Geplaatst:

De stab moet inderdaad op 38 graden staan en als je 'm uitricht op de Sirius moet de motor op 0 staan. En de voet/mast moet echt waterpas staan, anders loopt het signaal inderdaad snel terug. Ook mijn dak is niet waterpas en daar kwam ik ook pas achter tijdens het plaatsen van de Stab. Ook heeft mijn stab (120) last van wat speling, maar dat kan volgens mij geen hele graad zijn.

Geplaatst:

zou me niet zo druk maken over dat Astra signaal. Belangrijker is om te kijken of je goed signaal hebt op satellieten die oostelijker staan en westelijker.<P>Hieraan kun je zien of je systeem goed afgesteld staat. Het kan ook zo zijn dat je ontvanger een iets te sterk signaal van de Astra krijgt.<P>Dus check eerst de "hele" belt voordat je gaat twijfelen door de Astra.<P>groeten,<P>Zeeman.

Geplaatst:

Het afregelen van de motor luistert heel nouw dus als je wat verdraait neem de tijd je kunt ook veel verdienen door eens op 39 garden te beginnen of met 37 graden je zult zien dat je daar wat mee kan winnen verder ga niet te veel af op je signaal meter op je humax5400 maar neem een lossen meter dat geeft een beter beeld van de staandegolf in je kabel en ook wat voor sinaal je overhout meet voor je motor dan neem je gelijk dat verlies mee.<BR>suk6 zal best lukken.<BR>G.R Pecari

Geplaatst:

Het meeste werkt nu, en het signaal is redelijk. Het draaien van de lnb was een aardige zet. Het is bij lange na niet perfect maar dat komt van de zomer wel weer. Amos is voor mij onvindbaar, het zelfde geld voor astra2. Is het trouwens mogelijk op elke sat 100 /100 % te krijgen of is het gewoon een kwestie van afwegen?<P>In iedergeval bedankt voor alle hulp, het bleek allemaal een stuk simpeler dan ik gedacht had, dus ik heb het voor niets een jaar uitgesteld wink.gif" border="0

Geplaatst:

Hallo Medesatters..<P>Toevallig ben ik gisteren ook met zo'n Stab HH120 aan de slag gegaan met een 1M. schotel erop.<P><BR>Ik werd een beetje moe van steeds tussen de Humax en de positioner heen en weer te rennen.<P>Ik heb de Stab ingesteld op 52 gr. en de schotel 20,5 gr.<BR>En ik heb er bij mij geen speling op zitten.<P>Sirius opgezocht, eerst signaal op 99/100%<BR>(nu signaal uiteindelijk 95% terwijl ik toch niks veranderd heb,maar dat zegt natuurlijk niks.)<P>En daarna op vrijwel alle andere Sat's ook beeld.<P>Amos kan ik hier ook niet krijgen,maar daar staat volgens mij ook een grotere schotelediameter voor. (1,2 of 1,4 M dacht ik zo uit mijn hoofd.)<P>Op Astra heb ik daarintegen wel 100% signaal.<BR>En op b.v. Turksat 1c op 42 graden E. heb ik ook signaal,maar dat houdt niet over.<P>Ik denk dus niet dat je moet verwachten op elke satelliet 100% signaal te krijgen.<P>Wat wél verwarrend overkwam:<P>Ik had de lijst van Pecarie erin gezet.<BR>En daar staan als ik het goed heb 16 sat's als preset in.<BR>Nu dacht ik met de laatste fimware dat het mogelijk was om 32 sat's op te slaan.<BR>Maar wat ik ook probeer om meer sat's op te kunnen slaan, het lukt me niet.<P>Heb ik iets over het hoofd gezien,of iets verkeerd begrepen?<P>Over de antenna-settings,satellite-name en antenna alternetive, staat in de Humax gebruiksaanwijzing nou ook niet echt duidelijk wat je daar precies mee insteld,als je dingen wilt veranderen enzo.<P>Ook ben ik wel benieuwd wat anderen met zo'n draaibare 1M. opstelling kunnen ontvangen.<P>groet!<P>p.s. het draaien van 19 Oost naar 5 West duurde hier bijna 40 seconden,is dat normaal?<p>[ 16-10-2001: Message edited by: Ladder-Sat ]

Geplaatst:

@ Ladder-sat:<P>Bij mij (Humax 5400 en Stab 120) duurt het draaien van Astra 19 Oost naar Hispasat 30 West zeker 1,5 minuut, als je er op wacht komt er geen eind aan! Dus dat is wel normaal (helaas) denk ik.<P>Dat van die Humax satelliet instellingen heb ik gisteren net in de Humax sectie geplaatst, ik snap daar ook werkelijk niets van (heb je netjes een nieuwe exotische satellietnaam in zitten typen, letter voor letter, dan klik je naar het volgende menu en dan heeft die Humax het doodleuk weer over HOTBIRD). En vooral aangezien je beneden dus totaal niet meer ziet waar die motor nou staat en of ie nou tijdens het kiezen in de menu's aan het draaien is of niet, en vanwege die tijd die het duurt, heb ik tijdens het instellen van die satellieten wel een paar keer gedacht dat alles in de soep was gedraait. Maar dan ga je even koffie zetten en opeens na minuten schettert er weer geluid uit de kamer....

Geplaatst:

Juist ja...<P>Ik kan dus nergens info vinden over de verhouding van antenne settings (1/32)<BR>Satellietnamen enz.<P>Net nog heb ik gezocht naar Panamsat op 43 Oost.<P>Service searching-> Antenna-setting.<BR>Antenna-alternative op 31 gezet, die is in iedergeval niet bezet leek mij zo.<P>Satelitte-name netjes Panamsat ingezet.<P>Toen naar manual search daar de frequentie van Televisia ingezet inc. symbol rate enz..<P>Satelitte name daar op Other1 gezet.<P>Toen gaan zoeken...-> gevonden en op store gezet.<P>Ga ik nu via exit uit het menu dan zie ik Moving Motor en dan draait die &^^%%^##^& -<BR>schotel weer een hele andere kant op,behalve de goeie dus.<P>Duik ik nu weer in dat menu,dan staat die Satellite-name inderdaad weer op Hotbird3.<P>Selecteer ik nu weer Antenna-alternative op 31, dan gaat 'ie weer naar de juiste positie,maar ga ik nu weer uit het menu dan zie ik weer Moving Motor en draait de schotel weer richting nergens...<P>Gek wordt ik ervan!<BR>Net of er niks wordt opgeslagen.<P>En hoe is het dus als je providers aan antennepositie's wilt koppelen, of kanalen aan antennepositie's?<P>Wie weet raad!?<P>Groeten!<p>[ 17-10-2001: Message edited by: Ladder-Sat ]

Gast
Dit onderwerp is nu gesloten voor nieuwe reacties.