Gast Geplaatst: 18 oktober 2001 Geplaatst: 18 oktober 2001 Ik heb hier een stab hh-100 met een 100cm schotel bovenop.<P>Ik heb de verschillende posts in deze forum gelezen over de vele onduidelijkheden rond de elevatie van de stab. Ik heb begrepen dat die elevatie voor midden nederland op 38 moet zitten(ik woon in het noorden).<P>Op dit moment kijk ik met deze schotel via mijn analoge ontvanger naar een paar analoge kanalen op hotbird. Het beeld is PERFECT. oftewel de combinatie van hoeken voor de schotel en stab die ik nu heb is heel goed en ik wil die graag behouden.<P>Echter, de stab is hierbij NIET op de 38 graden ingesteld, bij mij staat ie ingesteld op 43 graden. Ik krijg hopelijk mijn humax 5300 vandaag binnen en dan moet ik hem aansluiten en de schotel uitrichten.<P>Aangezien ik zeer tevreden ben met de beelden die ik analoog via hotbird krijg wil ik die elevatie van de stab zo houden. Maar nu ben ik bang dat die hoek juist belangrijk is als de stab gaat draaien. dus ookal heb ik goede ontvangst op deze satelliet, als de stab gaat draaien en hij is niet ingesteld op de gebruikelijke 38 graden dat ie dan een afwijking krijgt in zijn baan voor de andere satellieten.<P>Moet ik de stab alsnog op de 38 graden zetten om de andere satellieten op een goede manier te ontvangen? of zal ik de huidige stand houden aangezien het een goede stand voor hotbird is en deze goede stand blijft gehandhaafd voor de andere satellieten?<P>Nog even een kleine vraag:<BR>ik ga de satelliet op sirius uitrichten, heeft iemand voor mij een frequentie van een kanaal op sirius die vrij toegankelijk is? er zijn 2 siriussen, de 2 en 3. 2 is op 4.8E en 3 is op 5E dus ik moet een kanaal hebben die op 3 te zien is. het liefst een testbeeld van de satelliet zodat ik kan zien dat ik de goede satelliet heb.<p>[ 18-10-2001: Message edited by: Goldme ]
Gast Geplaatst: 18 oktober 2001 Geplaatst: 18 oktober 2001 Oke, inmiddels heb ik hem geinstalleerd. Echter, op dit moment beweegt ie alleen tussen de astra en hotbird waarbij de startpositie(astra, daar heb ik op afgesteld) het sterkst van de 2 is(80% via de hummie). Hotbird heeft een sterkte van rond de 50%. de hummie heeft de posities zelf berkend ten opzichte van de astra, hotbird schoot ie de eerste keer echter iets te ver door waardoor ik hotbird handmatig weer terughaalde(via de hummie met de positie spelen) en die vastlegde. Deze truc werkt niet met de andere satellieten omdat ik denk dat de afwijking te groot wordt naarmate hij verder van de astra komt. Hotbird is toevallig dichtbij genoeg om nog net geen last te krijgen van de afwijking.<P>Oftewel, de kwaliteit loopt af naarmate je verder van de astra komt. Het ligt denk ik aan de hoek van de stab. die is niet op 38 graden maar ergens rond de 42 nu. Ik kan hem niet eens op 38 graden zetten omdat dan de satelliet ietsjes(een paar graad) te ver omhoog wijst, zelfs in zijn laagste stand. Daarom moest ik een paar graden bovenop de hoek van de stab doen zodat ik wat extra graden krijg voor de satelliet zodat ie omlaag kan.<P>En hier schort het dus aan: de goede hoek van de stab en hoe belangrijk die is.<P>Bij(de volgens velen hier de goede) 38 graden staat de stab te ver overeind waardoor de schotel zelf te hoog staat, zelfs op zijn laagste stand. Maar is die 38 graden noodzaklijk voor de werking van de stab of kan hij met andere hoeken werken want dan ligt mijn probleem ergens anders aan.<p>[ 18-10-2001: Message edited by: Goldme ]
Gast Geplaatst: 18 oktober 2001 Geplaatst: 18 oktober 2001 Hij moet echt op 38 graden staan omdat je anders te hoog zit.... bij Astra en Hotbird (allebei zeer sterk) kun je met een kleine schotel een heel eind komen, Sirius moet al een stuk preciezer worden afgericht. Alleen als zowel de rotor geod staat (bepaalt declinatie) en de schotle (elevatie) heb je de echte clake belt van satellieten. DE schotel zou bij Sirius op zo'n 28-30 graden moeten staan.....Ik vermoed dat bij jou ook een stansfout zit op de Stab...dan moet ie op 52, in het noorden 53 graden staan. Dan kun je de schotel wel geod (=28-30)krijgen denk ik...
Gast Geplaatst: 18 oktober 2001 Geplaatst: 18 oktober 2001 Even een misverstand uit de weg ruimen!!!<P>Als de Stab op 38 graden moet staan in een specifiek geval DAN heeft hij last van een stansfout.<P>Moet je hem afstellen op ongeveer 52 graden dan is hij netjes gestansd.<P>Lees de topic aub goed door want anders zit je zo op een dwaalspoor.<P>Die hoek is zeer belangrijk voor het draaien dus als je daar niet van wil afwijken krijg je nooit een werkend draaibaar systeem.<P>groeten,<P>Zeeman.
Gast Geplaatst: 19 oktober 2001 Geplaatst: 19 oktober 2001 Hoi, misschien heb je wat aan deze info.<P>Ik heb vorige week een Stab HH120 gehaald,en hem afgesteld op 52 graden.<BR>De elevatie v/d schotel heb ik afgesteld op 20,5 graden. (op Sirus)<BR>Toen stond het hele zaakje al vrij goed.<P>Wel ff resetten dus in het Disq. menu.<P>En dan staat je het volgende obstakel te wachten,waar ik nu ook geheel in vast zit.<BR>Namelijk hoe krijg je gekozen sat-posities vastgezet in het geheugen,ik kom niet verder dan 13 posities,maar dan zijn er dus nog altijd posities over die ik niet vastgezet of gekoppeld krijg aan de Freq.-lijst.<P>Maar dit even ter zijde..<P>Succes!
Gast Geplaatst: 19 oktober 2001 Geplaatst: 19 oktober 2001 Probeer eens een settingslijst van pet123 te laden. Als dat lukt heb je ze allemaal.<P>Weet niet of het in dit geval werkt maar je kan het proberen.<P>suc6,<P>Zeeman.
Aanbevolen berichten