Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, <p>Ik heb aanstaande zaterdag een v-box gekocht, om mijn draaiebare schotel te besturen met mijn humax irci5400, nu is mijn vraag hoe moet ik mijn limit east/west instellen in mijn v-box, in de handleiding staat dat er niet duidelijk in vermeld.Bestaan er ook aparte settingslijsten voor de v-box?

iedere reaktie is welkom, en bij voorbaat dank.<p>mvg, flinstone

Geplaatst:

Je hebt PM.<p>Extra Tip:<p>De V-Box vertaalt alleen van DiSEqC naar Oost/West positie. Via de instellingen van je antenne kun je alles in de Humax regelen..

Geplaatst:

De limits instellen is met mijn humax nooit echt goed gelukt. Als ik de east limit instelde, dan was mijn west limit weg, en andersom. Met een Nokia 9500 met overflow software werkte het echter wel probleemloos. Wat ik echter zelf heb gedaan, is de east limit ingesteld door de arm zo te monteren dat deze bij volledig ingetrokken stand goed stond (motor verschuiven in de klem). Hierna heb ik de west limit ingesteld door de motor zo ver mogelijk uit te laten draaien totdat ik mijn zelf te bepalen maximale west limit had bereikt. Hierna heb ik de actuator open geschroefd. Achter de kap zit er een wieltje wat tegen een schakelaar aanloopt bij maximale uitschuiving. Dit wieltje kon ik losschroeven en verdraaien, zodat hij eerder de schakelaar raakt. Deze heb ik dus precies op de grens gezet. Al zou ik nu verder willen draaien, dan kan dit dus niet door de hardwarematige begrenzing. Nu hoef ik dus geen softwarematige begrenzing te programmeren, waardoor het nooit fout kan gaan. Om de schotel na enkele keren draaien weer goed te zetten, kies ik in het antenne menu voor 'installer' en kies dan voor de 'reference' sateliet waarna ik 'goto' kiest. Als je dit doet, dan draait de satteliet helemaal naar de harware 'east limit' van de motor waarna hij deze op de teller op nul zet. Dan is hij gelijk weer gesynchroniseerd. Dit werkt alleen wanneer er geen software limit is geprogrammeerd. Je kan er ook altijd voor kiezen om de sateliet via de knopjes op de beam te zetten waarna je in het antenne menu kiest voor reset, waarna hij alle satelieten opnieuw synchroniseerd.<p>ps. mijn bevinding van de software limieten baseer ik op versie 1.01.10 Met versie 1.03.06 heb ik het nog niet geprobeerd. Tevens geld dit verhaal voor als de schotel naar het oosten kijkt bij ingetrokken stand, anders het hele verhaal omdraaien. Mijn actuator is een 'echostar', maar andere merken zullen inwendig wel ongeveer hetzelfde werken.

Succes............

Geplaatst:

@Mimisiku,<p>Misschien dat jij ons allen wilt verblijden met dit antwoord i.p.v. een "je hebt een PM" wink.gif" border="0

Ikzelf ben ook zeer geïnteresseerd in de werking en details van een VBox dus op die manier zouden meer mensen van jouw kennis kunnen genieten.<p>Groetuh,<p>Toxic[Q]<p>[ 29-10-2001: Message edited by: Toxic[Q] ]</p>

Geplaatst:

@TOXIQ (en alle anderen natuurlijk)<p>Voor de duidelijkheid: Ik kan alleen spreken over de officiële firmware. Ik gebruik HIC 1.03.06 met L1.37 en een inmiddels gerepareerde voeding.<p>Je gaat naar het Menu, Service Searching,Antenna Settings. Daar zet je DiSEqC UIT en Motorised System op Enabled. Vervolgens kies je de satelliet van je keuze (in mijn geval Astra 1). Ik kies dan 'Installer' en zet dan de East en West-limieten. Vervolgens op 'Store'. Mijn schotel staat op het dak dus de arm heb ik ooit mechanisch gezekerd (een paar punten voor de mechanische stop), dit om invloeden van wind tegen te gaan. Ik heb een gewone twin-LNB zonder DiSEqC schakeling. Bij mij blijven de East en West limieten keurig intact. Zelfs als ik per ongeluk aan het draaien ga (verkeerde sat kiezen bijvoorbeeld) dan kan ik gewoon terugschakelen en draait de schotel meteen weer terug. M.a.w. hij onthoudt de pulsjes dus correct. Geen klachten over de V-Box...

Gast
Dit onderwerp is nu gesloten voor nieuwe reacties.