Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo medehobbyisten,<p>Ik heb al sinds langere tijd een raar probleem met video overdracht via RGB.

Wanneer ik mijn satellietontvanger of DVD-speler aansluit via de scart ingang van de TV, dan krijg ik het beeld van de zender waarop de TV ingesteld staat er als een schaduw achter.

Als de TV bijvoorbeeld op Nederland 1 staat, en ik zet de satellietontvanger aan, dan zie ik Nederland 1 als een schaduw achter het beeld van de satellietontvanger.

Dit is alleen het geval wanneer ik RGB signalen gebruik.

Bij PAL is er geen probleem, en bij SVHS is er in lichte mate kleurflikkering, wanneer de TV op een zender staat ingesteld (ipv op beeldruis).

Ik heb inmiddels al een andere TV (zelfs ander merk = Panasonic), maar nog steeds het zelfde probleem.

Ook bij gebruik van de DVD-speler, en een andere satellietontvanger hetzelfde probleem.<p>Ik verdenk nu de kabel, maar voor ik hier de zaak ga afbreken, wil ik wel eens weten of er meerdere personen dit probleem herkennen.

Het is een orginele scartkabel van 3 meter.<p>Groeten Twinsat

Geplaatst:

Ah, bekend probleem.

soldeer eens een kabeltje in elkaar waarvan alleen de rgb en ground en audio l en r en de ground hiervan van de ontvanger naar de tv aangesloten zijn. meestal is het probleem hiermee opgelost.

Wat ook vaak soelaas biedt is de scart die bedoeld is voor een video op je sat ontvanger op je tv. aan te sluiten, en de scart voor tv. op je videorecorder.

Het probleem is meestal de schakelspanning van de sat ontvanger (9-12vdc). hier kunnen niet alle tv's goed mee overweg.

succes

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

Dan zal mijn vermoeden inderdaad wel kloppen dat het aan de kabel ligt.

Ik heb het op dit moment even te druk om meteen een kabel te maken, maar ik ga je raad zsm opvolgen.<p>Peter, bedankt! Ik laat je wel weten hoe dit afloopt.<p>Groeten,<p>Twinsat

Geplaatst:

@ Twinsat,<p>Het door jou beschreven probleem van het schaduwbeeld van een andere zender heb ik ook gehad. Bij mij werkte de volgende oplossing:

TV inschakelen op extern kanaal in, daarnaast de videorecorder uitgeschakeld laten, dus alleen het tijdklokje, geen zendernr. in de videorecorder-display. Ik las je topic per toeval en heb zelf ook nog een soortgelijk probleem op het humax-board van deze site gezet, nl. sterke "overstraling" van het beeldsignaal, o.a. zichtbaar doordat ik bijna dubbele rode blokjes zie bij de signaalsterkteaanduiding (mogelijk dat signaaldemping uitkomst brengt)

Geplaatst:

De schakel spanning op punt 8 van de scart is voor 16/9 beeld 8 volt en als deze hoger is dan is dat 4/3.

Dit heeft niets met schaduw te maken, meestal een slechte aan passing van de kabel rolleyes.gif" border="0 <p>73,s Sjaak

Geplaatst:

Jongens, bedankt voor de tips!<p>Ik heb de ontvanger bij de TV gezet en met een goede scartkabel aangesloten (een dikke goed afgeschermde dus).

Glashelder beeld via RGB.

Mogelijk was ook een aardlus hier de boosdoener.

Scart van sat naar TV, cinch van TV naar versterker, cinch van versterker naar sat...

Da's ook vragen om problemen...<p>@Sjaak

Een soortgelijke oplossing had ik ook al bedacht, maar mijn tv produceerde daarbij toch nog beeldruis in de achtergrond.

En je wil het natuurlijk perfect hebben met RGB rolleyes.gif" border="0

Bedankt in ieder geval voor het meedenken.<p>Voor mij mag het topic hiermee gesloten worden.<p>Groeten van Twinsat

Gast
Dit onderwerp is nu gesloten voor nieuwe reacties.