Ga naar inhoud

Line ampli voor lange coax ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

ik heb een bisat van Viseosat met disecq switch en een humax F1 Fox ontvanger. Nu heb ik vrij veel coax tussen de LNBs en de reciever, een 10 meter tussen LNBs en switch, en 30 meter van switch naar receiver.

Zoals verwacht rest me nog een vrij zwak signaal aan de receiver, 50% voor Astra en 40 voor Hotbird.

Bij bewolkt weer is dit natuurlijk nog slechter en leverd ontvangstproblemen voor hotbird. Ik dacht aan een lijn ampli te plaatsen tussen de disecq switch en de receiver, zodat beide LNBs er gebruik van kunnen maken. Ik denk dat dit zou kunnen helpen, of heb ik het mis,....heeft iemand hier toevallig ervaring mee ??

Welke ampli zou ik aanschaffen, channel master ??

Alvast bedankt voor enige info en suggesties.

Geplaatst:

Plaats de switch zo dicht mogelijk bij de schotel en vervang de kabel door een kabel met minder verlies. Je kunt dit eerst berekenen....<p>Versterken kan helpen maar brengt ook een hoop ruis teweeg.<p>Ook zal het instorten van de LNB spanning blijven en alleen maar toenemen...

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Geplaatst:

Wel, coax vervangen is een van de allerlaatste opties, die zit in de muur 2 verdiepen naar beneden en is moeilijk te vervangen.

Anders zou ik die wel vervangen, heb hier nog een rol met 100m H500 liggen, maar ja. Ik weet niet of er LNBs bestaan met meer output ?

Geplaatst:

Dan zul je toch niet het uitgangsnivo van je LNB omhoog kunnen krikken..<p>Deze heeft toch een maximum, je kunt niet de output verhogen m.b.v. de input.<p>Dit gaat dus gedeeltelijk op..

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Geplaatst:

@ Murdock,<p>Eehh, is het niet zo dat een LNB het inkomende signaal versterkt met de waarde welke op de LNb staat??

als je een grotere schotel gebruikt gaat je versterking ook omhoog, dit omdat de grotere schotel meer gain heeft en deze automatisch in de LNB opgeschroefd wordt met de waarde welke op de sticker staat.

Geplaatst:

Je moet tussen de 47dBuV en de 70dBuV overhouden bij de ontvanger...<p>Het kan zijn dat de veldsterkte laag is maar de kwaliteit goed (digitaal).<p>Je kunt natuurlijk ook de kabel die net buiten het huis totaan de schotel komt verbeteren...

Geplaatst:

Een LNB bestaat grofweg uit een ingangsversterker, een mixer, een oscillator..<p>Afhankelijk van de mixer is het totaal uitgangsnivo.<p>Waardes die op de LNB staan zoals 0,6dB hebben betrekking tot het ruisnivo van de schakeling. Helaas klopt hier meestal geen reet van...<p>Het is net zoals bij een audioversterker...<p>Je kunt wel meer signaal op de line in gooien, maar op een gegeven moment gaat het harder worden van het geluid over in vervorming op hetzelfde nivo.<p>Een versterker heeft altijd zijn maximum.<p>Het is wel zo dat je met een grotere schotel zo veel mogelijk uit je installatie kunt trekken. Zorg er dan wel voor dat je de mixer en versterkertrapjes niet overstuurd. Vervorming is dodelijk voor fasegemoduleerde signalen.

Geplaatst:

Hoe lastig het ook zal zijn, het is echt beter je coax te vervangen door een beter afgeschermd type.

Als bij jou de coax in de muur verdwijnt zal het wel niet helemaal bedoeld zijn voor sat, en de kwaliteit wel ver beneden peil zijn.

versterkers helpen meestal niet, zie uitleg hierboven.

wat je kan proberen is aan de bestaande coax een draad te bevestigen, en hierna de coax voorzichtig uit de muur te trekken. normaalgesproken zit deze in een pvc buis.

als je de coax eruit hebt gepeuterd zit de draad in de pijp. deze draad gebruik je als trekdraad voor de nieuwe coax.

de draad kan je het beste bevestigen aan de mantel van de coax, dit is het stevigst. zorg er ook voor dat je met minimaal 2 man bent, en geen geweld gebruikt. moet lukken.

gebruik als trekdraad een nylon koord oid. in elk geval iets wat je niet gemakkelijk kapot trekken zal. het punt waar je de coax aan de draad knoopt intapen met isolatietape, en ervoor zorgen dat dit punt NIET dikker is dan de coax.

een beetje dreft, of ander afwasmiddel aan de coax die nog uit de muur steekt wil ook nog wel eens wonderen verrichten. pvc glijmiddel is ook prima, alleen dat heeft niet iedereen in huis.

verder diseqc switches ed. zo dicht mogelijk bij de ontvanger plaatsen, dus per lnbf 1 coaxkabel naar binnen brengen.

succes

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

Bedankt voor de info jongens,

ik heb ondertussen wat metingen kunnen doen met een

SA. De resultaten zijn zoals ik had verwacht, aan de ontvanger is het signaal van Astra gemiddeld

-45dBm, voor Hotbird worst case -57dBm, dit is inderdaad op de grens van de receiver. C/N schommelt rond de 11 a 12 dB, dus dat zit redelijk goed. Voor coax verlies meet ik -10dB bij 950 Mhz tot -15dB bij 2000 Mhz.

Ik ga het eens testen met een IF ampli 5113IFD van Channel Master die versterkt +11.5 dB bij 950 Mhz en +16dB bij 2050 Mhz. Dus het kabel verlies wordt dan redelijk opgevangen, ik verwacht wel dat de C/N iets gaat verslechten maar nog wel binnen de grenzen blijft. Ik verwacht op de ontvanger een signaal van dan gemiddeld -30 a -45dBm, moet lukken denk ik. Allee we zien wel, als ik de ampli ontvang kunnen we eens testen en laat ik wel iets weten. Lijkt me weer een leuk testje.

Geplaatst:

12dB is wel het minimum kwa C/N voor een goed werkende installatie. Let dus wel op!<p>[ 13-02-2002: Bericht gewijzigd door: murdock ]</p>

Gast
Dit onderwerp is nu gesloten voor nieuwe reacties.