Ga naar inhoud

Schema's van buizenversterkers 50W gezocht

Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Een hele goede buizenversterker uit de oude doos is Dave Sarser's "musician's amplifier". Een origineel ontwerp uit die tijd.

Met google zou daar wel een schema van te vinden moeten zijn, zo niet kan ik 'm altijd nog een mailtje sturen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem zit hem in de 50 Watt spec van je kollega.

Voor echt 50 Watt sinus zijn er geen relatief goedkope buizen die dat in push-pull met z´n twee-en kunnen.

Bijvoorbeeld 2 x EL34 of 2 x 6L6 etc. halen net 25-35 Watt in klasse AB bedrijf.

Je kunt dan buizen 2 aan 2 parallel gaan schakelen om aan het nodige vermogen te komen maar dan wordt het weer wat moeilijker om aan betaalbare uitgangstrafo´s te komen met de juiste impedantie.

De voeding gaat dan ook behoorlijk uit de hand lopen wat grootte en kosten betreft.

Voor 100 watt kun je wel 2 x EL34 in klasse B bedrijf schakelen maar heb je 800 volt anode spanning nodig en het de geluidskwaliteit doet aan een kermis versterker denken.

Ik zou het eerder in de richting van 2 x 6550 of 2 x KT88 zoeken. Die hebben per buis 10 watt meer anodedissipatie dan een EL34 en daarmee haal je wel 50 watt bij lagere anodespanning. Daar zijn ook niet zulke hele dure uitgangstrafo´s voor te koop.

6550´s en KT88 van hoge kwaliteit zijn bijvoorbeeld van Svetlana te koop.

Als je kollega wat meer verteld wat hij precies wil kan ik wel een paar verschillende schema´s sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen