Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo

Kan iemand mij vertellen waar het item over gestoorde dvd recorders over gaat in de Telegraaf

Het schijnt dat bij sommige merken het opnemen geblokkeert wordt door een

digitale code of zo iets.En daarom had ik graag geweten om welke merken het

gaat,ik woon over de grens dus de Telegraaf daar kan ik niet aan komen.

Heb zo pas de Sony 725 besteld en graag geweten of die daar ook bij zit .

Dank u

Geplaatst:

Er staan geen merken vermeld

Citaat:
Er staan geen merken vermeld

Mysterieuze digitale code blokkeert opnemen

Dvd-recorder gestoord

door Arjen ten Cate en Rosanneke Jongbloed

AMSTERDAM, woensdag

De dure nieuwe generatie videorecorders, de dvd-recorder en de harddiskrecorder blijken in combinatie met digitale televisie een regelrechte ramp. Met de apparaten die nu in alle winkels worden gepresenteerd als de uitvinding van de eeuw, kunnen lang niet alle televisieprogramma worden opgenomen.

Consumenten komen daar vaak pas achter als ze het apparaat van enkele honderden euro al in huis hebben. Nu de oude, vertrouwde videorecorder en videobanden steeds moeilijker te krijgen zijn, stappen steeds meer mensen over op deze nieuwe vorm van opnemen.

Uit onderzoek van het computertijdschrift PC Consument blijkt nu dat sommige prominente televisieprogramma, zoals bijvoorbeeld Studio Sport en het Journaal, gewoonweg niet op te nemen zijn. De twee grootste fabrikanten van dvdrecorders in ons land, Philips en Pioneer, geven toe dat een onbekend aantal programma wordt verpest, waarschijnlijk door een speciale copyrightcode.

Op zwart

Zo worden de opnames de hele tijd onderbroken, stoort het beeld, of gaat het beeld zelfs helemaal op zwart. Het is onduidelijk wie verantwoordelijk is voor de blokkade. Betrokken partijen wijzen met de beschuldigende vinger naar elkaar.

Er wordt in Hilversum gewoonweg censuur toegepast, zegt woordvoerder Frank van Leuvenhaege van Pioneer in België. Ook Canal Digitaal erkent dat de dvd-recorders soms falen, zo laat Martijn van Hout van de leverancier van digitale televisie weten. Hij vermoedt dat een technisch probleem in de recorders zelf de oorzaak is en niet een bewuste blokkade.

De Consumentenbond is vooral verontwaardigd dat consumenten van tevoren niet ingelicht worden dat niet alle programma op te nemen zijn als mensen ook digitale televisie hebben. Dat is pure misleiding, vooral omdat je zo duur apparaat niet voor niets koopt.

Fabrikant Philips geeft toe dat het opnameprobleem vrij onbekend is. Winkelpersoneel moet dit in principe weten en kan uitleg geven als ernaar wordt gevraagd&, zegt woordvoerster Janneke van Herwaarden van het concern.

Straks WK voetbal niet op te nemen

Van onze verslaggevers

AMSTERDAM, woensdag

Meneer Smit uit Bunnik is een van die consumenten die niet wist wat hij zich met de aanschaf van zijn Philips harddiskrecorder van bijna vierhonderd euro op de hals haalde.

,,Nadat ik het apparaat na heel wat getouwtrek drie keer ter reparatie had opgestuurd naar Philips, kreeg ik een nieuwe. Maar ook die recorder weigerde om bepaalde programma op te nemen. Uiteindelijk heeft mijn zoon ontdekt dat er iedere keer een C van copyright in beeld kwam als een programma geblokkeerd werd en dat het waarschijnlijk daaraan lag. Zijn zoon voegt daaraan toe: ,,We konden de Olympische Spelen al niet opnemen. Misschien gaat het straks met het WK voetbal ook wel mis. Een zegsman van de publieke omroep, die het NOS Journaal en Studio Sport uitzendt, zegt het verhaal niet te kennen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen