Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste vrienden,

Ik heb even in de forum gezocht naar deze afkorting maar kwam er niet uit. Wat is eigenlijk de afkorting SID en wanneer gebruiken wij deze?

Als ik naar de lijst kijk van de tv zenders dan zie ik de onderstaande afkortingen:

SID VPID Audio PMT PCR

Als ik een zender zoek in mijn strong, dan kan ik deze ook manuel zoeken.

Als ik deze optie kies, dan kom ik in het volgende menu:

Sattelite

Frequency

Polarisation: V/H

Symbol rate:

Scan mode: Tp scan of Channel scan

Als ik niet de hele transponder wil zoeken maar alleen een kanaal wil zoeken, dan kies ik voor channel scan.

Vervolgens krijg ik:

Video PID

Audio PID

PCR PID

Meestal geef voer ik VPID en APID in en PCR PID laat ik staan (staat meestal op auto).

Wat is deze PCR PID? Is dit soms gelijk aan SID?

Als ik bijvoorbeeld zoek naar Prem Erotik 4 ( SID:780 VPID:3583 APID:3584 ger) dan vind ik deze zender niet.

Ik voer bij het zoeken Freq, polarisatie, SR, VPID en APID. Moet ik nog een andere waarde invullen soms?

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Restful

XTREND6500, XTREND6500, 2x draaibaar DVB Triax schotel 105 cm.

Geplaatst:

SID is de Service ID, een unieke waarde in de transportstroom.

De PCR is de (Program Clock Reference ) en is aanwezig om te zorgen dat je decoder synchroon gaat lopen met de Encoder zodat audio en Video gelijk ( lipsync ) lopen. Alle timing is hieraan gerefereerd.

Meestal is de PCR verwerkt in het Video signaal = gelijke pid als Video, maar kan ook los in de service staan ( eigen PID )

Geplaatst:

Boeiend! Dit is zover ik het tot nu toe begrijp (nog niet goed genoeg trouwens):

Op een transponderstream wordt een PAT (Program Association Table) meegestuurd. Hierin zit een lijst met meerdere SID's (Service Identifiers). Bij elke SID hoort één regel uit de SDT (Service Description Table), dit zijn de zendernamen die je bij een transponderscan ziet. Ontbreekt deze laatste link dan zal je ontvanger "naamloze" zenders inscannen en die bijv. "TV-ch" noemen.

Verder wijst een SID naar een PMT (Program Map Table). Deze op zijn beurt wijst naar enkele PID's (Packet Identifier):

V-PID (Video PID), A-PID (Audio PID) en PCR-PID (Program Clock Reference PID). Deze laatste kan voor meerdere programma's tegelijk gebruikt worden.

Bij radio ontbreekt natuurlijk de V-PID. De PCR-PID is nodig om alles in de pas te laten lopen; als die ontbreekt heb je meestal hakkelend beeld/geluid.

De meeste ontvangers (helaas niet mijn Topfield) zullen de SID als leidraad gebruiken om de PMT (en daarmee ook de PID's) in zijn zenderlijst up-to-date te houden. Dit zowel bij een transponderscan als bij zappen naar een programma met gewijzigde PID's.

Wanneer om wat voor reden dan ook de link tussen SID, PMT en PID's er niet is, kan je handmatig de PID's invoeren.

Maar wat ik me nog afvraag:

- Waarom kunnen sommige programma's goed lopen zonder correcte PCR-PID.

- Waarom krijg ik sommige gecodeerde zenders niet aan de praat zonder correcte PMT ? Zijn de PID's niet genoeg?

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Geplaatst:

@ sjaak, ja dat klopt ook, maar volgens mij staat de afkorting voor Service ID, vandaar...

Als de service wel goed loopt maar de PCR pid klopt niet, zit de PCR in het video, daar "kijkt" de IRD als hij geen PCR Pid ziet.

Dat een gecodeerde zender niet werkt na het invoeren van de PID's voor Audio / Video komt doordat in de PMT ook de Pid('s) staan voor de ECM's van die service. Zonder ECM kan de decoder het Control Word niet berekenen, en dus niet de service decoderen..

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen