pandit Geplaatst: 5 juni 2006 Geplaatst: 5 juni 2006 Hi allemaal Van de winter vond ik een stevige stalen 80 cm (offset) schotel bij het vuil. Zag er nog goed uit, alleen de LNB houder ontbrak (de LNB stang was intakt maar de kunststof houder was eraf gebroken). Afgelopen weekend ben ik er mee aan de slag gegaan, met wat kunst en vliegwerk met een universele LNB houder gemonteerd. Ik krijg echter op de ontvanger een slecht signaal. Na een poos schuiven en bewegen kom ik niet verder dan een blokkerig beeld. Ik denk zelf dat de LNB de juiste stand heeft en dat hierdoor maar een klein gedeelte van de schotel wordt gebruikt. Is er een truuk om te bepalen waar de LNB zich moet bevinden? Nu weet ik dat een offset schotel een deel is van een hele grote primefocus schotel, In theorie is het brandpunt te bepalen, maar ik vroeg me af of er een simpeler methode is. Bedankt alvast Pandit
Gast Geplaatst: 5 juni 2006 Geplaatst: 5 juni 2006 Het lijkt erop dat de schotel niet voor niets is weggegooit. Een beetje vervormt misschien? Je kunt het focus punt uitrekenen met het programmatje Hdl_3b4. Dat is een dos programmatje waarmee je diverse berekeningen aan schotels en feeds kunt doen. Ook aan offset schotels. Je kunt het vinden op de site van W1GHZ.
W3ird_N3rd Geplaatst: 5 juni 2006 Geplaatst: 5 juni 2006 Als je een vaste hand hebt kan je de houder verwijderen en met de LNB in de hand een beetje draaien en proberen hoe je het sterkste signaal krijgt. Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches
pandit Geplaatst: 6 juni 2006 Auteur Geplaatst: 6 juni 2006 Bedankt voor de tip, programma gevonden. Ik denk dat ze de schotel hebben weggegooid omdat de LNB houder kapot was. Ik zie geen vervormingen of beschadeginge. Ik ga er mee aan de slag Pandit
Gast Geplaatst: 6 juni 2006 Geplaatst: 6 juni 2006 Als je weet op welke plek de LNB hoort te zitten (bij het ontbreken van de houder weet je dat niet zeker lijkt me) trek je van de onderrand van de schotel en van de bovenrand van de schotel een lijn naar de plek van de LNB. De LNB moet precies tussen die twee lijnen in kijken, lijkt me zo.
pandit Geplaatst: 6 juni 2006 Auteur Geplaatst: 6 juni 2006 Ik ben aan de slag gegaan met Hdl_3b4, Handig programma, alhoewel wat spartaans. Volgens dit programma moet de LNB een cm of 4 naar achteren, Ik zal dus wat aan het houdertje moeten sleutelen. Zoals de schotel er nu bijstaat heb ik met een Digisat Pro ruim 80 signaal met een Alps 0.7 dB LNB op Zowel Astra1 als Astra2, alleen een zwaar geblokt beeld. Ik ga wat aan dat LNB steuntje sleutelen en zal me dan hier melden... :-) Pandit
Gast Geplaatst: 7 juni 2006 Geplaatst: 7 juni 2006 Het is inderdaad, zoals je zegt, een spartaans programma, maar het doet wat het moet doen. En er is geen alternatief, ik ben nog nergens een windows gebasseerd programmaatje tegen gekomen die dit ook kan. Zaak is wel dat de ingevoerde maten correct zijn, het is een kwestie van zeer nauwkeurig meten. Kleine afwijkingen kunnen grote gevolgen voor de uitkomst hebben.
pandit Geplaatst: 11 juni 2006 Auteur Geplaatst: 11 juni 2006 Citaat: Ik ga wat aan dat LNB steuntje sleutelen en zal me dan hier melden... :-) Vandaag in hitte toen 3/4 Nederland voetballen keek aan het prutsen geweest, Ik heb een constructie gemaakt waarmee ik de LNB 6 cm naar voren en achteren kan stellen. Ik kreeg iets beter signaal (93 op de satlook pro) maar nog steeds geblokt beeld op Astra. Volgens het Hdl_3b4 programma moest de LNB ook iets zakken, ook hier een stelbare constructie voor gemaakt, zonder noemenswaardige verbetering. Ik vraag me af waar het focuspunt in de LNB moet zijn, dit zal denk ik het punt zijn waar het minidipooltje bevindt binnen de LNB. Ik ga nog een keer een poging wagen als het iets minder warm is, Bij geen resultaat gaat die schotel weer op de schroothoop :-(. In ieder geval weer wat geleerd.. en ga ik verder met mijn oude 120 schotel op te knappen... Pandit
Gast Geplaatst: 12 juni 2006 Geplaatst: 12 juni 2006 Je kunt de lnb ook om zijn as draaien, staat dat wel goed? De lnb opening op de juiste plek is ook niet alles, hij moet ook nog zo schuin staan dat het signaal uit het midden van de schotel rech in de lnb terecht komt, dit is een belangrijk punt.
pandit Geplaatst: 12 juni 2006 Auteur Geplaatst: 12 juni 2006 Bedankt Stardust Ik zal deze zaken bij mijn volgende poging meenemen. Het blijft allemaal erg kritish, maar zeer leerzaam Pandit
Gast Geplaatst: 16 juni 2006 Geplaatst: 16 juni 2006 Het focuspunt ligt ergens op of in de mond van de LNB, niet waar het antennetje er in zit. Het 'buisje' van de LNB is een golfpijp, die het signaal naar het dipooltje transporteert. Eigenlijk als een kabeltje voor zeer hoge frequenties. Een open golfpijp is ook een antenne; het trechtertje dat er aan zit is om de stralingshoek aan te passen (nauwer te maken). En de ringen eromheen (scalar rings heten die) zijn om de zijlobben te onderdrukken en te zorgen dat het 'opvangpunt' eenduidig is voor zowel elektriche als magnetisch deel van het satellietsignaal.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen