Ga naar inhoud


Regionale omroepen dagen overheid voor rechter voor satellietontvangst


EL PIÑO

Aanbevolen berichten

De regionale omroepen eisen van het kabinet dat iedere tv-kijker in Nederland ontvangst van regionale televisie behoudt. Dat recht op ontvangst loopt gevaar door het kabinetsplan om eind oktober van de ene op de andere dag de analoge tv-zenders uit te schakelen. “Een onzalig plan, dat in deze vorm van tafel moet”, zegt directeur Schuiteman van Stichting ROOS. Dit is de overkoepelende organisatie van de dertien publieke regionale omroepen in Nederland.

 

In de gebieden waar dit gaat spelen, regent het intussen vragen van bezorgde kijkers. Het gaat om Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Flevoland, Noord-Holland en Zeeland.

 

Van de drie alternatieven voor analoge ontvangst –kabel, satelliet en digitale ontvangst- blijft voor het regionale tv-signaal eigenlijk alleen digitale ontvangst (via KPN/Digitenne) over.

 

Schuiteman van Roos: “Op de satelliet zitten we nog niet, in grote delen van het land ligt helemaal geen kabel en voor de aanschaf van digitale ontvangst is per toestel tenminste honderdzeventig euro nodig waarbij dan nóg de kwaliteit van de regionale ontvangst onzeker is.” Hij heeft berekend, dat alleen al in de zogeheten “buitengebieden” ten minste een half-miljoen huishoudens verstoken is van kabelaansluiting. “De mensen die daar wonen hebben vaak een satellietschotel aangeschaft en kijken naar regio-tv met hun bestaande harkantenne. Nu die antenne komt te vervallen staan zij natuurlijk niet te trappelen om een ander duur kastje voor digitale tv te laten installeren met als enige toegevoegde waarde het behoud van de ontvangst van hun regionale televisie”

 

Schuiteman ziet als enige oplossing dat de regionale tv-zenders per satelliet ontvangen kunnen worden. Hij heeft berekend dat daar bijna twee miljoen euro voor op tafel moet komen: “We besparen straks drie miljoen op onze analoge zenderkosten en uplinken naar de satelliet kost ons vijf miljoen”. Hij laat er geen twijfel over bestaan waar dat geld vandaan moet komen. Schuiteman: “Uit Den Haag. Als het kabinetsbesluit, om eind oktober de analoge zenders uit te schakelen zonder daar satelliet-verzending voor in de plaats te bekostigen, niet van tafel verdwijnt, stappen wij naar de rechter. De regionale omroep behoort er –ook wettelijk- voor iedereen te zijn. Daar kan en mag de overheid niet zomaar een streep doorhalen”.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Citaat:
De regionale omroep behoort er –ook wettelijk- voor iedereen te zijn. Daar kan en mag de overheid niet zomaar een streep doorhalen”.


Als dit bovenstaande klopt. Zouden dus ook de omroepen die nu alleen op de kabel te zien zijn ook op de satelliet moeten. Een regionale omroep fungeert ook als rampenzender en moet in die hoedanigheid volgens mij ook door iedere inwoner van de provincie te ontvangen zijn.
Ik denk zelf ook dat satelliet het beste alternatief is voor de analoge uitzendingen. Aangezien veel analoge kijkers van de regionale omroepen, ook al een schotel hebben voor de rest.
Maar hopen dat die omroepen gelijk krijgen.

1x Dreambox 7000 met externe harddisk

1x Dreambox 500

1x AZBox Premium HD

Draaibare schotel met Maximum Twin 0,3 db LNB

Gentoo Linux Server en nog andere computer zooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
als ze op de sateliet komen zullen ze ook niet fta worden maar net als ned ftv of in het in het stb pakket


Maar dát lijkt me geen bezwaar!!!

Iedereen heeft toch al een abbo op CDS al was het maar alleen voor de publieken.

In de ether, dat moet FTA zijn!! Dat is in onze EIGEN lokale ether, waar wij wonen en belasting betalen voor onze Publieke zenders en dáár worden ze juist gecodeerd en moet iedereen extra gaan investeren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Citaat:
als ze op de sateliet komen zullen ze ook niet fta worden maar net als ned ftv of in het in het stb pakket

Op de digitale kabel zitten ze in het 2de pakket bij UPC!
Da's pas schandalig!
Is hetzelfde als CDS ze in het basispakket zou doen.


Maar UPC stopt in dat pakket ook WDR en NDR !!

En dan nog heb je `blokken` pff..

Ze zullen op satelliet denk ik nooit in een betaalpakket komen, of ze ongecodeerd komen als het voor elkaar komt is een ander verhaal. Coderen is vanwege rechten of omdat zenders alleen via een bepaalde provider te zien zullen zijn.

We hebben L1 als voorbeeld denk ik ?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sta er niet van te kijken als er een aantal bij CDS in het familiepakket opduiken.

 

Vorig jaar tijdens de grote enquete over het familiepakket hadden ze het hier al over.

 

Ik denk namelijk dat CDS (net als KPN) bij moet dragen in de kosten wil het haalbaar zijn om op de sat te komen. Een extra transponder met een flink aantal regionalen en vijf tv voor de belgen en een eventueel Talpa 2 zou in zo'n geval kunnen.

 

Dit is niet de fijnste oplossing, maar mijns inziens te prefereren boven verplichte DVB-t ontvangst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...