Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Als je verandert van KPN naar BBned of naar Tiscali zul je in alle gevallen op een andere dslam worden aangesloten. Dus het draadje naar je modem blijft wel hetzelfde maar de apparatuur erachter niet. Voor de rest is het onzin om te zeggen "ik zit bij provider X en ik heb nooit problemen": heel veel storingen hebben met lokale componenten te maken die elders wel goed zijn. Bijvoorbeeld aarding: als die niet goed is hebben alle klanten van provider X op die specifieke wijkcentrale daar last van, de rest niet!

Geplaatst:

Dat is precies wat ik bedoel, even voor de mensen die niet weten wat een DSLAM is, dat is zeg maar het apparaat in de wijkcentrale dat met je ISP aan de ene en je modem aan de andere kant communiceert.

Echter komen problemen ('storingen' zoals veel mensen het vaak noemen, maar daar versta ik wat anders onder) van het wegvallen van de hele lijn (dus de linesync) zonder uitzondering voor in het deel van de DSLAM en de last mile (telefoonkabel naar je huis). Achter de DSLAM is namelijk niets wat 'linesync' snapt om het zo te zeggen.

Het probleem kan dan idd wel zijn dat netwerk 'x' in een bepaalde centrale een rotte DSLAM kaart heeft, maar dan hebben nog steeds maximaal een relatief klein aantal klanten in één bepaalde centrale daar last van, en niet een hele stad of iedereen van een ISP of netwerk. Daarnaast is men daar zo achter.

Zoals ik al zei, het is vooral ook geluk.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen