Gast Geplaatst: 4 juli 2006 Geplaatst: 4 juli 2006 Op onze overkapping willen we een PVC dakbedekking met polyester van 1,5 mm dikte aanbrengen. Niks mis mee. Als ondergrond hebben we 18mm kraaldelen op liggers. Kunnen we de PVC direct op de kraaldelen aanbrengen of is het beter een tussenlaag van watervast triplex of een ander materiaal te gebruiken? Kan het zijn dat door het schroeven de kraaldelen gaan barsten?
Con Geplaatst: 4 juli 2006 Geplaatst: 4 juli 2006 Altijd platen hout onder de dakbedekking gebruiken. Planken krimpen in de zomer en zetten uit in de winter (en héél véél) Houten platen (underlayment) werkt nauwelijks. Denk wel aan de dampremmende lagen!!. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Polleke2 Geplaatst: 4 juli 2006 Geplaatst: 4 juli 2006 Onder pvc moet altijd een dampremmende laag van PE folie.
Tonskidutch Geplaatst: 5 juli 2006 Geplaatst: 5 juli 2006 en waarom dan wel? die dampremmende folie er is geen damptransport van `buiten onder dak` naar `buiten boven dak` en bovendien alsof pvc niet dampdicht/remmend is! neen veel belangrijker is bij een uitkraging overstek of pergola achtig dak dat je isoleert en DAN inderdaad een dampremmende folie als onderste laag onder de isolatie aanbrengt. de opbouw is dus van beneden naar boven kraallatten 12mm of 16mm underlayment of OSB 4 platen dampremmende folie 0,5mm 50mm isolatie (harde persing of harde schuimplaat) pvc folie (sarnafil bijvoorbeeld) 50mm grind als ballastlaag of tegels (en dat zonder naar de draagkracht van de balkjes te kijken daar die met al dat extra gewicht/m2 wel moeten voldoen) waarom ? omdat bij bepaalde weersomstandigheden de bovenkant kouder wordt dan de onderzijde wegens uitstraling naar de nachtelijke sterrenhemel en dan heb je condens aan de onderzijde van de kraallatten (in dit geval) door een laag isolatie toe te passen van liefst 50 mm voorkom je dat je dakbeschot en kraallatten zo koud worden door uitstraling dat je regendruppels op je hoofd krijgt bij het ochtendlijke ontbijt. maar als je dat geen ruk scheelt hoef je ook geen dampremmende folie toe te passen direkt onder de pvc een ander thema is de ballastlaag die is zwaar (tegen opwaaien bij zuigende windstoten) maar die is ook minder goed voor het driejaarlijkse dakonderhoud of allerminst inspectie als je niet wilt ballasten wegens het te hoge gewicht aan rustende belasting op de dakkonstruktie dan moet je de waterkerende folie mechanisch bevestigen met daarvoor merkgebonden beppers die je vastparkert. en als je het niet geloofd vraag je garantie volgens KOMO en de certifikaten (die onder andere door bureau dakadvies mede worden beoordeeld) cheers Les Djinns (Trentemoeller Remix) Djuma Soundsystems
Sigma Geplaatst: 5 juli 2006 Geplaatst: 5 juli 2006 Heb je al ééns aan vrachtwagen zeil gedacht dit wordt ook gebruikt als beschermdak voor caravans is erg sterk Mvrgr Sigma DM8000HD-PVR/DvD_DM7020HD-V2_DM800Se-V2_DM525 Harddisk Samsung 2TB__Tuner A :draaibaar Tuner B :vast Tuner C Tuner D Vantage 8000 S TWIN HDTV PVR
Gast Geplaatst: 5 juli 2006 Geplaatst: 5 juli 2006 @Tonskidutch: Het gaat om een verandadak van 54m2 met 2 daklichten van ieder 8m2. Lijkt me nogal heavy jouw construcie voor mijn toepassing....
Tonskidutch Geplaatst: 5 juli 2006 Geplaatst: 5 juli 2006 net wat ik zeg (schrijf) de ballast is een onding, dus laat je dakdekker een voorstel leveren voor de mechanische bevestiging, overigens met enkele folies kun je ook puntsgewijs kleven (merk afhankelijk) als je een bijbehorende harde schuimplaat neemt maar die isolatie is op je veranda dak geen overbodige luxe zeker nu met deze hitte is er ook weer een buffer als je eronder zit in de schaduw. en zoals ik al schreef in de vroege herfst is die condens weldegelijk mogelijk die 50mm weegt een drolletje.. maar als je onder een hele dikke randstad smog woont is de nachtelijke uitstraling een stuk minder een huisje in oude pekela of wageningen zal er weldegelijk last van krijgen. doe je voordeel met de info cheers Les Djinns (Trentemoeller Remix) Djuma Soundsystems
Con Geplaatst: 5 juli 2006 Geplaatst: 5 juli 2006 Even wat theoretisch. Een dampremmer is nodig wanneer het dauwpunt in de houten constructie verwacht wordt. Het duwpunt is het punt wanneer de damp in de lucht in de constructie overgaat naar condens (water dus). Dan krijg je houtrot. Je kunt een dauwpuntsdberekening maken maar is een vervelende en alstige berekening. Daarom kun je beter de raad opvolgen van Tonskidutch, die berust op ervaring en die laat je meestal niet in de steek. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Tonskidutch Geplaatst: 8 juli 2006 Geplaatst: 8 juli 2006 Citaat: Daarom kun je beter de raad opvolgen van Tonskidutch, die berust op ervaring en die laat je meestal niet in de steek. HG CC uh sorry Con, maar ervaring is één en bouwfysische principes weten en kunnen uitrekenen is twéé de berekening is heel simpel voor elke ingenieur en/of architect(maar daar laat ik het bij op een satellietforum) cheers Les Djinns (Trentemoeller Remix) Djuma Soundsystems
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen