Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb Linux SUSE 10.0

Acer met 80 giga geheugen; Bij installeren SUSE 10.0 is een partitie aangemaakt van 5 giga, aangezien ik ook windows wilde behouden. Nu ik meer geheugen nodig heb kan ik de c partitie niet gebruiken. Eerst kreeg ik de melding, "mount/unmount", wat ik vervolgens heb gedaan. Nu krijg ik de melding via "ROOT" de c patitie te gebruiken. De Linux parttie is vol en kan dus niets meer opslaan!

Alleen lukt het mij van geen kant dit te realiseren! Ook nazoeken op dit forum geeft geen oplossing!

Wie kan mij van advies voorzien?!?!

French Kiss

Geplaatst:
Citaat:
Heb Linux SUSE 10.0
Acer met 80 giga geheugen; Bij installeren SUSE 10.0 is een partitie aangemaakt van 5 giga, aangezien ik ook windows wilde behouden. Nu ik meer geheugen nodig heb kan ik de c partitie niet gebruiken. Eerst kreeg ik de melding, "mount/unmount", wat ik vervolgens heb gedaan. Nu krijg ik de melding via "ROOT" de c patitie te gebruiken. De Linux parttie is vol en kan dus niets meer opslaan!
Alleen lukt het mij van geen kant dit te realiseren! Ook nazoeken op dit forum geeft geen oplossing!
Wie kan mij van advies voorzien?!?!

French Kiss

Laten we eerst even jou woorden vertalen is wat het werkelijk zou moeten zijn.

1. je hebt een 80gb hardeschijf, dat is geen geheugen.
2. 5gb voor suse is te weinig logisch dat je geen hardeschijf ruimte meer hebt.
3. je kan je c: windows niet voor suse gebruiken, suse gebruikt een andere struktuur op de hardeschijf, en als je c: zou gebruiken is je windows weg.

Dus, (suse weg halen) grotere partitie aanmaken doormiddel van partition magic die leeg laten en daar suse 10 weer op te zetten zonder daarbij je c: windows aan te raken, mocht je nog een d: hebben wat beetje vaag is aan jou verhaal, het lijkt er hier op dat je een 5gb suse partitie hebt en een 75gb windows partitie. Dan is het beter een 15gb windows c: en 15gb linux partitie te maken en de rest als een windows d: en dan nogmaals doe je enkel de partities formateren die windows gebruikt zodat suse automatish de lege ongeformateerde 15gb partitie pakt.
Geplaatst:

Dag Penthe,

Dank voor de reactie.

Tav de opmerkingen 1 en 2 is correct.

Opmerking 3;

Ik HAD Windows op de c maar is niet meer op te starten.

Dus C:windows is overbodig; Kan ik op een of andere manier ,zonder SUSE te deinstalleren toch de c partitie benaderen?

Met dank,

F.K.

Geplaatst:

Ik denk van niet, het beste is wat ik al zei gewoon overnieuw beginnen en dat kost met windows wat je als eerste moet installeren wel de meeste tijd helaas. Als je het eenmaal goed hebt staan is er geen vuiltje meer aan de lucht, bijna al mijn pc´s hier hebben wel een linux versie draaien, ik heb bijv. mandriva, suse, debian, freebsd en nog een paar anderen wat onbekender, maar het is allemaal prima te doen als je van begin alles goed regelt kwa partities.

Geplaatst:
Citaat:
... Kan ik op een of andere manier ,zonder SUSE te deinstalleren toch de c partitie benaderen?
Met dank,
F.K.

Je zou 't kunnen proberen met QTParted ...zeg maar een partition magic kloon.
Je vindt deze ook terug op bijna iedere linux live cd zoals knoppix en dergelijke.
In ieder geval maak een degelijke back-up van al je waardevolle data...en probeer dan eens met qtparted....
Je brandt deze weg op een cd-tje en start je pc vanaf deze op...de rest wijst ze eigen uit.
Geplaatst:

Dank Big John,

Vraag hoe pak ik de bestanden uit? Heb QTParted dedownload maar installeren lukt niet! Overigens lukt mij dit niet bij meerdere programma's!

Heb SUSE geheel opnieuw geinstalleerd, maar nog steeds laat hij de hdc1 partitie, waar voorheen windows heeft gestaan links liggen! ????????????

F.K.

Geplaatst:

Download deze iso van Gparted, brand deze met nero als image op een cd en start je pc hiermee op.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen