Gast Geplaatst: 22 juli 2006 Geplaatst: 22 juli 2006 Vanmiddag van een kennis een Targa laptop (prijsvechter grootgrutter laptop) gekregen die onder een open raam genoten had van een buitje. Ding is dus potentieel scrap, want hij stond 'misschien' wel aan voor het ging regenen vanmiddag. Stevig zitten Googlen en alvast geleerd, dat het een Arima machine is, maar tot op heden geen service manual weten te vinden. De ervaringen die ik met andere laptops heb (niet veel trouwens), is dat het nuttig is om eerst te lezen voor je gaat proberen het ding open te maken. Heeft er iemand ervaring met het kraken van deze noot? Het plan is om de zaak open te maken, alle componenten te reinigen om geleidende verontreinigingen te verwijderen(heb nog een potje tri staan). Groetjes, Skippy2
raptor Geplaatst: 23 juli 2006 Geplaatst: 23 juli 2006 Tri en een laptop is geen beste combinatie komt het op een van de vele kunstof delen dan smelt het waar je bij staat. Ik gebruik het alleen om soldeerflux op te lossen van een printplaat maar verder niet. De ene laptop gaat iets makkelijk open als de ander vaak zijn het haakjes die in elkaar grijpen,of schroefjes onder een rubber dopje of onder een klein stukje plastic wat exact de zelfde kleur heeft als de rest,ook schuivende delen zitten meestal waar de bedienings knopjes zitten aan de bovenzijde. Als ie aan heeft gestaan tijdens een lading water dan vrees ik het ergste,ook als het al een tijd geleden is gebeurd dan is de schade denk ik erg groot. Vaak laten mensen na een ongelukje het zaakje opdrogen en dat is niet de bedoeling,direkt open maken en zelf het water verwijderen,niet direkt met een grote fohn want sommige onderdelen houden niet van extreme hitte.
Gast Geplaatst: 23 juli 2006 Geplaatst: 23 juli 2006 De tri fase is dan ook pas aan de orde als ik de losse componenten in handen heb... Inmiddels al weer een stapje verder, de lcd ligt er vanaf en woont tijdelijk samen met het keyboard in een plastic zak met droogmiddel (P2O5, oftwel fosforpentoxide). Het is zoals raptor al aangaf een kwestie van rustig doorpulken tot je ziet (eigenlijk voelt) waar de plastic delen van de verpakking in of aan elkaar haken en/of schroefjes zitten. Morgen gaat de missie verder naar het hart van de machine. Ergens zitten daar nog een paar schroefjes die mij ervan weerhouden het ding 'exploded view' te kunnen bewonderen, vandaar ook mijn vraag of er iemand van deze specifieke machine een demontage handleiding (bv uit een service manual) onder handbereik heeft. Van vele laptops is zoiets te vinden op het web, maar deze machine heb ik nog niet kunnen ontdekken. De machine (ex beeldscherm) geniet trouwens van de luchtstroom uit een paar dikke fannetjes die ik er in gehangen heb om ook, terwijl ik niets doe, er mogelijk wat vocht uit te jagen om verdere corrosie te voorkomen. De neerslag van kalk en andere vuiligheid neem ik maar even voor lief, dat poets ik er wel weer af als ik binnen ben! Groet, Skippy2
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen