Ga naar inhoud


Testen van HUMAX-PR HD1000C via kabel TVHOME


Gast dxben

Aanbevolen berichten

Hello all,

 

ik ben aan het bekijken of ik een HUMAX PR-HD1000C aan de praat kan krijgen bij TVHOME.

Alles lijkt prima te werken, ook de HD zenders.

 

Na bestudering van de zenderlijst blijkt dat ik in ieder geval 2 streams mis namenlijk:

 

Freq 6915000 en 8315000.

Hier bevinden zich o.a. Ned1,2 en 3 en SBS6,Talpa en zo.

 

 

Mijn regio is twente-cogas.

 

 

Er zijn bij de Humax verschillende mogelijkheden om kanalen te scannen:

 

1 Automatisch

2 Lineair

3 Handmatig

 

Bij handmatig en automatisch zoeken op de basis freq. van 369 Mhz krijg ik 93 tv zenders en 68 radiozenders.

Deze zijn allemaal prima te ontvangen, ook de HD zenders.

 

Bij lineair scannen vanaf 245 t/m 855 Mhz in stapjes van (instelbaar) 50 Khz

krijg ik een zenderlijst met 130 tv kanalen en 68 radio kanalen.

Hierbij zitten ook Ned 1,2en3, SBS6 enz. maar deze krijg ik niet te zien omdat deze zenders een andere frequentie wordt toegewezen:

 

551.5 wordt 818

691.5 wordt 618

831.5 wordt 610

482 wordt 810

 

Kan iemand mij verklaren waarom dit verschijnsel optreed?

 

gtx DxBen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
Ik weet niet of er al iemand hier is met een hummy1000C.
Maar misschien helpt je DIT verder.
Het is alleen niet voor nederland van toepassing.

Mvrgr


Die link ken ik reeds (bedankt voor de moeite), maar mijn bovenvermeld probleem heeft volgens mij meer te maken met de manier waarop TVHOME zijn netwerk heeft ge-organiseerd dan met de Hummy.

gtx DxBen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
maar mijn bovenvermeld probleem heeft volgens mij meer te maken met de manier waarop TVHOME zijn netwerk heeft ge-organiseerd dan met de Hummy.


Mee eens. 23.gif

Mvrgr

 

T'is better to be thought a fool and remain silent than to open one's mouth and remove all doubt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Bij handmatig en automatisch zoeken op de basis freq. van 369 Mhz krijg ik 93 tv zenders en 68 radiozenders.
Deze zijn allemaal prima te ontvangen, ook de HD zenders.

Bij lineair scannen vanaf 245 t/m 855 Mhz in stapjes van (instelbaar) 50 Khz
krijg ik een zenderlijst met 130 tv kanalen en 68 radio kanalen.
Hierbij zitten ook Ned 1,2en3, SBS6 enz. maar deze krijg ik niet te zien omdat deze zenders een andere frequentie wordt toegewezen:

551.5 wordt 818
691.5 wordt 618
831.5 wordt 610
482 wordt 810

Het lijkt erop dat de Humax de indeling voor Netwerk ID 1000, die waarschijnlijk als eerste in de liist op die 369 MHz voorkomt, pakt als indeling voor de frequenties en dus na de scan die frequentie remapping uitvoerd. Is het mogelijk om het apparaat volledig te resetten en dan alleen de lineaire scan uit te laten voeren beginnende op 245 met een stap grootte van 8 MHz zodat hij hopelijk de instellingen voor het automatisch zoeken vergeet, want dat gaat in het TV Home netwerk blijkbaar niet goed. Humax houdt er tenminste blijkbaar geen rekening mee dat er meerdere netwerk ID's gebruikt kunnen worden. Of is het mogelijk om de Netwerk ID ergens in te voeren?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Of is het mogelijk om de Netwerk ID ergens in te voeren?


Ik kan geen netwerk Id invoeren. Wel kan ik bij manueel zoeken opgeven of ik al dan niet "het" netwerk ID" wil gebruiken. Zonder gebruik te maken van het Netwerk ID vindt de Humax 23 streams en scant die een voor een in. Hierbij zitten dus niet de door mij gewenste streams.
Met Netwerk-ID wordt alleen 369 Mhz gescant, met slechts 6 TV kanalen. Maar na enige tijd wordt "automatisch" de complete lijst gevonden met de verkeerde probleem streams.

Citaat:
.Is het mogelijk om het apparaat volledig te resetten en dan alleen de lineaire scan uit te laten voeren beginnende op 245 met een stap grootte van 8 MHz zodat hij hopelijk de instellingen voor het automatisch zoeken vergeet, want dat gaat in het TV Home netwerk blijkbaar niet goed. Humax houdt er tenminste blijkbaar geen rekening mee dat er meerdere netwerk ID's gebruikt kunnen worden.


Ik kan een volledige reset geven aan de Humax (fabrieksinstelling).
Een lineaire scan met stapjes van 8 Mhz vindt alleen de lineare adressen.
De probleem adressen passen daar niet in.
Lineair van 247 Mhz tot en met 369 Mhz werkt OK.
Dan volgen 4 afwijkende streams:
482 Mhz, 662 Mhz, 691.5 Mhz en 831.5 Mhz en deze geven juist de problemen.

Maar na een volledige reset en het linear of manueel scannen van slechts 1 frequentie (bijv. 691.5 Mhz) wordt in de decoder adres 618 Mhz opgeslagen.
De zenders zijn op dat moment zichtbaar, totdat ik de decoder uitschakel en opnieuw inschakel.
Nu komt er een foutmelding: "Dit kanaal kan niet worden ontvangen, controleer de antenne aansluiting".

De oorzaak hiervan is volgens mij dat ik in mijn netwerk niet gerechtigd ben om deze stream te ontvangen.
Hopenlijk is mijn uitleg een beetje te volgen,

gtx DxBen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al aangaf zal je de ontvanger op de één of andere manier zo gek moeten zien te krijgen dat hij niet langer naar de frequentie tabel per Netwerk ID kijkt. Die 691.5 MHz frequentie is bijvoorbeeld voor Cogas (netwerk ID 9400) de frequentie waarop stream 10 zit. In de netwerk tabel voor netwerk ID 1000 staat echter dat stream 10 op 618 MHz zit die dan dus kennelijk door de ontvanger wordt opgeslagen in plaats van de manueel opgegeven frequentie. De netwerk tabel voor Netwerk ID 1000 komt waarschijnlijk als eerste voor in het digitale signaal en de Humax kijkt kennelijk niet verder dan zijn neus lang is. Vreemd dat je bij het manueel zoeken kan aangeven dat je "het netwerk ID" niet wil gebruiken, maar dat de Humax uiteindelijk wel weer de boel remapped op basis van de netwerk frequentie tabel. Kennelijk gebruikt men bij Premiere in Duitsland waar dit apparaat voor bedoeld is maar één netwerk ID met bijbehorende frequentie tabel en dus gaat het goed.

 

Ik heb geen handleiding van dit apparaat, dus ik ben bang dat ik je niet verder kan helpen. Hopelijk begrijp je nu wel wat er precies misgaat. Zo niet, laat het dan even weten zodat ik het misschien hier en daar nog wat kan toelichten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog één kleine aanvulling: Het kan natuurlijk ook zo zijn dat Premiere gebruik maakt van netwerk ID 1000 en dat dit netwerk ID daarom is voorgeprogrammeerd in de firmware van de ontvanger, waardoor de ontvanger besluit de bijbehorende frequentie tabel voor dat Netwerk ID te gebruiken zodra deze ergens op een frequentie wordt aangetroffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Nog één kleine aanvulling: Het kan natuurlijk ook zo zijn dat Premiere gebruik maakt van netwerk ID 1000 en dat dit netwerk ID daarom is voorgeprogrammeerd in de firmware van de ontvanger,...


dat lijkt mij niet.
Ik kan de naam van het netwerk opvragen.
Na terugzetten naar fabrieks-instelling heeft het netwerk nog geen naam en geen ID.
Na kanaal scannen en dan een reboot van de Humax krijg ik:
Netwerk Name=Main ID=0x3E8 Hex. Dat is dus decimaal 1000 .

Overigens is het geen Premiere decoder.
Hij heeft slechts een mogelijkheid om Premiere te ontvangen door een smartcard in de decoder te plaatsen.
Hij beschikt evenwel ook nog over 2 CI sloten, die voor uitsluitend een Premiere decoder overbodig zouden zijn.

gtx DxBen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
dat lijkt mij niet.
Ik kan de naam van het netwerk opvragen.
Na terugzetten naar fabrieks-instelling heeft het netwerk nog geen naam en geen ID.
Na kanaal scannen en dan een reboot van de Humax krijg ik:
Netwerk Name=Main ID=0x3E8 Hex. Dat is dus decimaal 1000 .

OK, dan pakt hij dus automatisch het eerste Netwerk ID dat binnenkomt en dat is in dit geval blijkbaar Netwerk ID 1000.

Citaat:
Overigens is het geen Premiere decoder.
Hij heeft slechts een mogelijkheid om Premiere te ontvangen door een smartcard in de decoder te plaatsen.
Hij beschikt evenwel ook nog over 2 CI sloten, die voor uitsluitend een Premiere decoder overbodig zouden zijn.

Hier over veschillen we dan van mening. Op de Duitse site van Humax wordt aangegeven dat deze ontvanger "[color:"red"]* für Premiere geeignet[/color]" is.

Citaat:
Der PR-HD1000C von HUMAX ist der erste HDTV-Kabel-Receiver für den Empfang der neuen hochauflösenden Fernsehbilder in Deutschland. Dank neuester MPEG-4/H.264-Technologie ist der PRHD1000C bereit für die Standards der Zukunft. Der Zuschauer sieht mit dem PR-HD1000C das gestochen scharfe Fernsehen von morgen, ohne auf seine Lieblingsprogramme zu verzichten. Neben dem kompletten Angebot von PREMIERE, einschließlich PREMIERE HD, empfängt der HUMAX PR-HD1000C zusätzlich alle HDTV- und SDTV-Programme. Das bereits integrierte PREMIERE Zugangssystem sowie zwei weitere freie Common Interface Schächte öffnen dem Zuschauer das Tor zu einer exklusiven Fernsehwelt mit attraktiven Abo-TV Angeboten.

Volgens mij maakt Premiere ook van Nagravision 2 gebruik wat aanwezig is in de ontvanger als embedded CAS. Daar is de kaartlezer voor. Daarnaast is de PR-HD1000C ook voor andere aanbieders te gebruiken door aanwezigheid van de Common Interface sloten. De ontvanger wordt trouwens alleen op de Duitse Humax website weergegeven en niet op de Global Humax website. Daarnaast wordt de "PR" in de naam PR-HD1000C door Humax gebruikt als type aanduiding voor Premiere net als bijvoorbeeld het satelliet broertje de PR-HD1000 waarvan ook nog een algemene uitvoering te krijgen is, namelijk de HDCI-2000. Het probleem van de "PR" ontvangers is dat Premiere bepaald of en wanneer er een nieuwe firmware update komt zodat Humax dus niet zelfstandig problemen kan gaan oplossen en daarvoor firmware updates kan uitbrengen. Het kan dus nog wel eens lastig worden om je probleem opgelost te krijgen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Hier over veschillen we dan van mening. Op de Duitse site van Humax wordt aangegeven dat deze ontvanger "[color:"red"]* für Premiere geeignet[/color]" is.


Lijkt me een interessante discussie.
"Premiere geeignet" wil volgens mij niets anders zeggen dan "geschikt" voor premiere.

Citaat:
Neben dem kompletten Angebot von PREMIERE, einschließlich PREMIERE HD, empfängt der HUMAX PR-HD1000C zusätzlich alle HDTV- und SDTV-Programme. Das bereits integrierte PREMIERE Zugangssystem sowie zwei weitere freie Common Interface Schächte öffnen dem Zuschauer das Tor zu einer exklusiven Fernsehwelt mit attraktiven Abo-TV Angeboten.


Hieruit kun je opmaken dat hij zowel Premiere als verdere HDTV- en SDTV-Programma's kan ontvangen.
Dus als je geen Premiere-Abo hebt kun je wel degelijk de overige programma's met CI en smartcard ontvangen.

Premiere is niet via een CI module te ontvangen. Er bestaat geen CI interfaces voor NAGRAVISION 2.
Deze ontvanger is dus geschikt gemaakt voor Premiere,door er een geintegreerde Nagravision CAS bij in te bouwen.
Dit alles is mijn mening....

gtx DxBen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Premiere is niet via een CI module te ontvangen. Er bestaat geen CI interfaces voor NAGRAVISION 2.

Deze ontvanger is dus geschikt gemaakt voor Premiere,door er een geintegreerde Nagravision CAS bij in te bouwen.

Dit alles is mijn mening....

En wat is dit dan

 

1192473-CIPremiere.jpg

post-5163-1318258760,2136_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...