-Wim- Geplaatst: 1 augustus 2006 Geplaatst: 1 augustus 2006 Ben op zoek naar een NAS oplossing voor volgende doeleinden: - opslag van muziek - opslag van foto's (Canon RAW formaat ± 15 Mb per foto) - streamen van video opnames Op het netwerk zullen 3 sat ontvangers (twee DB 500 en één DB 7025) en 2 PC's aangesloten zijn. Aangezien alles door mijn bedrijfje betaald zal worden droom ik van een rack oplossing met een 12 of 16 switch en UPS. Ik heb eens rond gekeken bij HP en bij Dell maar dit lijkt me redelijk duur. In bijlage een configuratie van Dell met 6 SATA HD in raid 10 voor ongeveer 6.000 eur exclusief BTW. De HD's zijn naar mijn mening wat klein 160 Gb. In raid 10 geeft dit een opslagcapaciteit van 480 Gb maar die is dan wel gemirrord, redelijk veilig dus. Beter zou zijn om de 300 Gb SAS HD's te gebruiken maar kosten per stuk 500 euro meer dan de 160 Gb SATA's, dus 3.000 euro meer voor een opslagcapaciteit van 900 Gb gemirrord. Zijn er andere merken die goedkopere oplossingen bieden? Het zou leuk zijn om 1 Tb gemirrord te hebben voor ongeveer 5.000 euro. -Wim- 1195218-dellnas.pdf Wavefield T90, 4x Quattro Titanium (HB, A1, A2, A3), Spaun SMS17089NF, Koka 799, 2x VU+ SOLO² Black Hole, Samsung LE46A786, Samsung LE32R82B
Big fellow Geplaatst: 1 augustus 2006 Geplaatst: 1 augustus 2006 Kijk eens bij IOMega, die verkopen NAS oplossingen. Kijk eens op pricewatch van tweakers en zoek op NAS. Als je handig bent dan kan je ook een rackmount server kopen met voldoende harddisk brackets en deze zelf software matig configureren. Dan als switch... Als je wat beter spul wilt kijk dan naar een HP ProCurve switch. Goed spul en niet echt duur. Maar het nadeel van rackmounted apparatuur is dat het in een rack hoort... En over het algemeen is het ook nog niet echt de stilste apparatuur die je kan krijgen.... Big fellow “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
DRG Geplaatst: 2 augustus 2006 Geplaatst: 2 augustus 2006 bouw een leuke pc met goeie raid controller en een paar flinke sata schijven en download dan freenas Diverse meuk... maar dat boeit niemand toch..
grunnsat Geplaatst: 2 augustus 2006 Geplaatst: 2 augustus 2006 Citaat: Kijk eens bij IOMega, die verkopen NAS oplossingen. Er zijn nog wel een paar fabrikanten met soortgelijke spullen. De Duitse CT van 24 juli heeft een aantal getest, en was niet enthousiast. Geen van de geteste NAS boxen voldeed echt goed, zo waren ze allemaal vrij traag ondanks gigabit ethernet aansluitingen. Een nieuwe IOMega voldeed ook niet, bijna alle problemen van het voorafgaande model bleken nog steeds aanwezig.
Big fellow Geplaatst: 2 augustus 2006 Geplaatst: 2 augustus 2006 Ik heb er zelf ook naar gekeken een paar maanden terug, maar ik heb besloten om er zelf eentje te bouwen. (Ik wist niet dat de CT een test heeft gedaan recent...) Bij mij is de hoofdreden geweest dat ze zo verschrikkelijk duur waren. Ik ben gegaan voor een 1U server van Tyan met 4 hotswap brackets gevuld met 4x250GB allemaal aangestuurd door een Adaptec RAID5 controller. Totale kosten zo'n 2000 euro (incl. dual core CPU en 2 GB geheugen....) De doos heeft 2x1Gb en 1x100Mb aansluiting, en doet een 80-100MB/sec over de 1Gb link.... Maar dan moet je wel wat snappen van Linux om het allemaal goed aan de gang te krijgen. Tenzij je M$ zooi erop zet, maar dan performed het echt niet goed... Big fellow “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
-Wim- Geplaatst: 2 augustus 2006 Auteur Geplaatst: 2 augustus 2006 Heb nog wat interessants gevonden: 3 Jaar Ahead-IT Server Service met EasyRMA & gratis levering Open-E NAS 2.0 Supermicro PDSME Server Moederbord Supermicro SC933T-R760, hot-swappable, 3 x redundante voeding, 3U Areca 1160, 16 x SATA II hardware RAID 0/1/3/5/6/10/50, PCI-X Supermicro IPMI 2.0 E 2 x Kingston 1024MB DDR-2 533Mhz 4 x Western Digital 500GB, SATA II, 16MB, 7200rpm, raid edition Intel Pentium D 950, 3.4Ghz, FSB800, 2x2MB, Dual Core, 32/64 bit EasySpare (minimum 3 jaar) APC Smart-UPS 1500VA Rackmount 2U USB en serieel € 4.786,49 exclusief BTW € 5.791,65 inclusief BTW Zit nog geen switch in maar prijskaartje is al interessanter en er is plaats voor 8 schijfjes (max 8 x 750 Gb = 6 Tb). -Wim- Wavefield T90, 4x Quattro Titanium (HB, A1, A2, A3), Spaun SMS17089NF, Koka 799, 2x VU+ SOLO² Black Hole, Samsung LE46A786, Samsung LE32R82B
WPW Geplaatst: 2 augustus 2006 Geplaatst: 2 augustus 2006 Vervelende opmerking: raid5 gaat voor problemen zorgen met content streaming, voor dat steek er een firewire800 kaart in en 2x FW mirror en stream daarvandaan. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
-Wim- Geplaatst: 2 augustus 2006 Auteur Geplaatst: 2 augustus 2006 Ik dacht eerder aan raid 10 of beter nog raid 50 (dan moeten er wel 6 schijfjes in). Bij raid 50 wordt de random leessnelheid als uitmuntend omschreven. -Wim- Wavefield T90, 4x Quattro Titanium (HB, A1, A2, A3), Spaun SMS17089NF, Koka 799, 2x VU+ SOLO² Black Hole, Samsung LE46A786, Samsung LE32R82B
WPW Geplaatst: 2 augustus 2006 Geplaatst: 2 augustus 2006 Je kan het proberen maar ik ben er ook al een poosje mee bezig geweest en met meer dan 1 stream gaat het gewoon fout, tenzij je een lage resolutie gebruikt, maar FW800 werkt formidabel voor (lokaal LAN) streaming. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Tonskidutch Geplaatst: 2 augustus 2006 Geplaatst: 2 augustus 2006 iSCSI filecabinet 1,5 terrabyte uitbreidbaar 6200€ ongeveer cheers The Crying Cowboys Aaron Rux
grunnsat Geplaatst: 2 augustus 2006 Geplaatst: 2 augustus 2006 Citaat: Ik dacht eerder aan raid 10 of beter nog raid 50 (dan moeten er wel 6 schijfjes in). Bij raid 50 wordt de random leessnelheid als uitmuntend omschreven. RAID = Redundant Array of Independant Disks. Raid 0 = pure stripe zonder redundancy, is dus feitelijk geen raid. Heel snel, maar valt een schijf uit dan ben je alle data uit de raid set kwijt. Raid 1 = Mirror set van twee (of meer) schijven. Iets trager bij het schrijven (alles moet twee keer geschreven worden), maar sneller bij het lezen omdat de data van twee schijven tegelijk gehaald kan worden. Raid 3 en 4 = redelijk zelden, niet bij PC's in gebruik. Raid 5 = Stripe met parity, waarbij de parity niet op één schijf geschreven wordt, maar verdeeld wordt over alle schijven. je hebt minimaal 3 schijven nodig. De opslag capaciteit wordt omschreven als N + 1. Bij een raid 5 set van 3 schijven heb je een netto opslag capaciteit van 2 schijven (N = 2 in dit geval). Bij het schrijven veel overhead door het lezen, uitrekenen en schrijven van de parity informatie. Bij het lezen net zo snel als raid 0. Als één schijf kapot gaat kan deze vervangen worden, en de informatie op de schijf kan opnieuw geconstrueerd worden uit de informatie op de andere schijven uit de set. Raid 6 = gelijk aan raid 5, maar de parity wordt dubbel weggeschreven (N + 2 dus). Raid 10 = Een raid 0 set van raid 1 sets in de ideale situatie, maar soms ook een raid 1 set van twee raid 0 sets. Omdat in de laatste situatie slechts één schijf van elke stripe set defect behoeft te raken om de hele set corrupt te maken, is deze versie minder aan te raden. Bij een stripe set van mirrors moeten twee schijven uit dezelfde mirror defect raken om de set corrupt te maken, en dat is veel minder waarschijnlijk. Raid 10 wordt ook wel raid 0 + 1 genoemd. Dit wordt beschouwd als de beste (maar ook duurste) oplossing, die betrouwbaarheid en snelheid combineert. Raid 50 = een raid 0 set van raid 5 sets. Bij hoogwaardige raid 5 oplossingen worden meestal niet meer dan vier schijven gebruikt ( 3 + 1 ) in één raid 5 set. Om meer spreiding van I/O en opslag capaciteit te krijgen kunnen meerdere van die raid 5 sets in een raid 0 set opgenomen worden. Bij zes schijven zou ik geen raid 50 opzetten (als dat al kan bij een PC oplossing), maar in plaats daarvan een raid 5 als de controller dat toelaat.
Big fellow Geplaatst: 2 augustus 2006 Geplaatst: 2 augustus 2006 Citaat: Heb nog wat interessants gevonden: 3 Jaar Ahead-IT Server Service met EasyRMA & gratis levering Open-E NAS 2.0 Supermicro PDSME Server Moederbord Supermicro SC933T-R760, hot-swappable, 3 x redundante voeding, 3U Areca 1160, 16 x SATA II hardware RAID 0/1/3/5/6/10/50, PCI-X Supermicro IPMI 2.0 E 2 x Kingston 1024MB DDR-2 533Mhz 4 x Western Digital 500GB, SATA II, 16MB, 7200rpm, raid edition Intel Pentium D 950, 3.4Ghz, FSB800, 2x2MB, Dual Core, 32/64 bit EasySpare (minimum 3 jaar) APC Smart-UPS 1500VA Rackmount 2U USB en serieel € 4.786,49 exclusief BTW € 5.791,65 inclusief BTW Zit nog geen switch in maar prijskaartje is al interessanter en er is plaats voor 8 schijfjes (max 8 x 750 Gb = 6 Tb). -Wim- De leverancier die je hier quote is een goede en betrouwbare leverancier. Waarom neem je geen contact met ze op (telefonisch) en leg je hun je eisen voor. Dan komen ze vanzelf terug met een suggestie. Onderschat niet de fine-tuning van het OS wat je op deze machine wilt gaan zetten. Dat is toch ook wel van belang. Suc6! Big fellow “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
-Wim- Geplaatst: 3 augustus 2006 Auteur Geplaatst: 3 augustus 2006 Citaat: Je kan het proberen maar ik ben er ook al een poosje mee bezig geweest en met meer dan 1 stream gaat het gewoon fout, tenzij je een lage resolutie gebruikt, maar FW800 werkt formidabel voor (lokaal LAN) streaming. PWP, welke toepassing gebruik je om video te streamen? En wat bedoel je met meer dan 1 stream? Je kijkt toch maar naar één film tegelijk? -Wim- Wavefield T90, 4x Quattro Titanium (HB, A1, A2, A3), Spaun SMS17089NF, Koka 799, 2x VU+ SOLO² Black Hole, Samsung LE46A786, Samsung LE32R82B
WPW Geplaatst: 3 augustus 2006 Geplaatst: 3 augustus 2006 Van alles en nog wat, WMP, Powerdvd, nero showtime, media players rechtstreeks vanaf opslag, enz... en dan wil er wel eens 3 streams lopen. Raid kan nogal wat hickups veroorzaken, zeker met meer dan 1 stream. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen