Gast poelie1 Geplaatst: 7 maart 2008 Geplaatst: 7 maart 2008 Citaat: Als de bliksem niet op jouw huis inslaat maar vlakbij, dan krijg je een grote spanningspiek op alle geleidende materialen door inductie ik dacht dat hierdoor mijn lnb was gesmolten maar zonnestraling in ook een redelijke verklaring maar gaat daar je tuner ook van stuk?
Moderator ceesv Geplaatst: 7 maart 2008 Moderator Geplaatst: 7 maart 2008 Wanneer je LNB door de zon gesmolten zou zijn is het onwaarschijnlijk, dat je ontvanger kapot gaat. Het zij dan dat door de hoge temperatuur er sluiting ontstaat in de LNB. Sommige ontvangers kunner er niet tegen wanneer de antenne aansluiting kortgesloten wordt. Wanner je lnb een gat heeft door bliksem inslag, zou je vermoedelijk verbrandings sporen moeten kunnen zien, omdat dit gepaard gaat met vonken. Het overhitten van de LNB door de zon gebeurt echter slechts in 2 korte perioden per jaar, wanneer de zon precies achter de satellieten draait. Hier is een topic wat over dit probleem gaat. En met dit programma kan je zelf uitrekenen wanneer de zon achter de satelliet staat. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
gerrit B Geplaatst: 10 maart 2008 Geplaatst: 10 maart 2008 Die gedachte had ik ook altijd, de kans dat de bliksem inslaat is heel klein en de kans dat hij voor een 2e keer inslaat is te verwaarlozen klein. Echter niets is minder waar. is de blisem 1 keer ingeslagen dan is het risico dat dat nog een keer gebeurd juist heel veel groter. Hier in de buurt is het gewoon schering en inslag vrijwel elk jaar slaat het ergens in de buurt in en meestal zijn de overburen aan de beurt. Telkens is dan om de 3 huizen alles kapot, dat gebeurd zelfs zo vaak dat de meesten al uit hun verzekering zijn gegooid en zich slechts met een hoog eigen risico opnieuw kunnen verzekeren. Een inductie-inslag is eigenlijk geen inslag, maar door het enorme magnetische veld wat er ontstaat bij een ontlading gaat er een stroompje lopen in alle geleidende materialen. Je wok vangt normale de zwakke signaaltjes van de sat op, maar bij zo'n enorm magnetisch veld is dat zwakke signaaltje plots een enorm signaal en meestal is er dan geen houden aan en is alles defect. Soms helpt het zelfs niet als je de stekkers er uit hebt gehaald, want ook de voeding in je ontvanger oid. bestaat vaak uit een koper wikkeling en als het veld maar sterk genoeg is zal alles stuk gaan. suc6 Gerrit zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
Gast DennUs Geplaatst: 12 maart 2008 Geplaatst: 12 maart 2008 Waarom laten de buren dan niet een bliksemafleider installeren? Wellicht geeft dat een oplossing zodat ze weer in de verzkering kunnen?
rudie1956 Geplaatst: 12 maart 2008 Geplaatst: 12 maart 2008 En wat vinden jullie hier van? (citaat) LEERSUM - In Leersum heeft woensdagochtend een blikseminslag veel schade aangericht. Bij een twintigtal huizen zijn alle ruiten gesprongen. Bij een van woningen sloeg de bliksem via de tv-aansluiting naar binnen. Een woordvoerder van de woningbouwstichting Leersum laat weten dat de bewoner van dit huis pas volgende week terug naar zijn woning kan. In de getroffen woning is alle elektra stuk, ligt er een kozijn uit en is er brandschade. De eigenaar van de woningen heeft de bewoner tijdelijk ondergebracht in een vakantiehuisje in de buurt, aldus een woordvoerder. Ongeveer vijftig huizen van de woningbouwvereniging zijn getroffen. Niet alleen ruiten zijn gesneuveld, maar ook veel computers en televisies zijn kapot. Bron. Nu.nl Grt Rudie Rebox 9000. Logitech Harmony 900.
rolandb Geplaatst: 24 maart 2008 Geplaatst: 24 maart 2008 Ik heb in een bouwmarkt in Duitsland eens een overspanningsbeveiliging gekocht voor tussen de coax. Als je zoiets gebruikt dan blijft de eventuele schade beperkt tot de lnb. Kostte 15 euro ofzo. Heb ze hier nog nooit gezien. MVG, Roland
Gast Richard7 Geplaatst: 25 maart 2008 Geplaatst: 25 maart 2008 Wij hebben ook allerlei overspanningsdoosjes ertussen zitten (de geneugten van het platteland ) maar écht goeie bliksembeveiliging koop je niet voor 15 euro ... Persoonlijk al een kapot ADSL-modem en netwerkkaart gehad bij een inslag in de buurt, en de telefoonlijn loopt via zo'n beveiligde stekkerdoos - die overigens niks mankeert! Wellicht dat jouw beveiliging overbelasting door statische electriciteit (door een inslag in de buurt of zo) op kan vangen, maar bij een directe inslag ben je gewoon het haasje; als je ziet dat een goeie inslag grote bomen halveert heeft-ie denk ik weinig problemen met jouw oplossing. Gelukkig is de kans érg klein dat-ie ook inslaat
mifi Geplaatst: 25 maart 2008 Geplaatst: 25 maart 2008 Origineel bericht van: gerrit B [...] Echter niets is minder waar. is de blisem 1 keer ingeslagen dan is het risico dat dat nog een keer gebeurd juist heel veel groter. Hier in de buurt is het gewoon schering en inslag vrijwel elk jaar slaat het ergens in de buurt in en meestal zijn de overburen aan de beurt. Dit boeit me toch wel erg... Je suggereert dat de kans op inslag vergroot wordt door inslagen in het verleden. Dat lijkt me erg kras, maar ik kan me wel voorstellen dat op sommige plaatsen de kans op inslag groter is dan op andere plaatsen. Dat zou kunnen komen door hoogteverschillen in de buurt, of door de samenstelling van de bodem of zo? Ik zou me kunnen voorstellen dat als je huis vlak bij ondergrondse metalen structuren, zoals bijvoorbeeld olie of gasleidingen, staat, dat de bodemgeleiding dan zoveel beter wordt dat het effect van een inslag in de buurt groter wordt. De energie wordt a.h.w. getransporteerd. Maar ik zit nu even te raden zonder er verstand van te hebben. @Gerrit: Over welke locatie heb je het hier? En is de kans op inductieschade groter door omgevingsfactoren of bedoel je echt dat de kans groter is **geworden** door voorgaande inslagen? In dat laatste geval is het een kwestie van tijd voordat de inslagkans 100% wordt... tijd om te verhuizen... m ---- Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 26 maart 2008 Geplaatst: 26 maart 2008 Bliksems zijn net als katten. Die komen ook altijd terug. :D
Moderator Matchless Geplaatst: 26 maart 2008 Moderator Geplaatst: 26 maart 2008 Citaat: Echter niets is minder waar. is de blisem 1 keer ingeslagen dan is het risico dat dat nog een keer gebeurd juist heel veel groter. bliksem slaat altijd meerdere keren in. Echter gebeurd dit wel in een fractie van een seconde. Eerst een kleine inslag die als "verbindingsbrug" werkt. Daarna is de lucht om deze bliksemschicht zo ge-ioniseerd dat de echte ontlading dit pad volgt. Dat de bliksem na een langere periode weer inslaat is doodgewoon pech hebben. Bliksem onstaat door de luchtvochtigheid, temperatuur en thermiek. Het weer op die plaats waar regelmatig de bliksem op dezelfde plaats inslaat zouden de faktoren zoals die temp/vochtigheid en thermiek hetzelfde moeten zijn. dan zou het weer daar wel heel erg voorspelbaar zijn. Dan zou bijv de zon in amsterdam vaker moeten schijnen dan in rotterdam. Mogelijk ,maar erg onwaarschijnlijk . Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.
mifi Geplaatst: 26 maart 2008 Geplaatst: 26 maart 2008 Origineel bericht van: matchless Dan zou bijv de zon in amsterdam vaker moeten schijnen dan in rotterdam. Mogelijk ,maar erg onwaarschijnlijk . Bij ons in huis schijnt de zon inderdaad vaker dan in Rotterdam m ---- Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!
Gast Sateh!! Geplaatst: 27 maart 2008 Geplaatst: 27 maart 2008 Waarom ook het internetkabeltje? Begrijp ik niet zo..
Moderator ceesv Geplaatst: 27 maart 2008 Moderator Geplaatst: 27 maart 2008 Cookie monster wil waarschijnlijk niet, dat zijn computer stuk gaat. Bij blikseminslag ontstaan zeer hoge stromen die door kabels, zelfs al liggen die in de grond, ook hoge spanningen kunnen induceren. Een aangesloten kabel aan een apparaat gaat daardoor als een soort antenne functioneren waardoor in de computer onderdelen kapot kunnen gaan. Luister maar eens op de middengolf tijdens een onweersbui, je hoort het dan steeds "kraken". Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen