Ga naar inhoud


2e kamer over codering ned 1,2 en 3, verslag 27 juni


Gast

Aanbevolen berichten

Mevrouw Örgü (VVD): Voorzitter. Wij steunen de voorgestelde structurele verlaging van de rijksomroepbijdrage van 11 mln. Na de uitleg van de staatssecretaris snappen wij nog steeds niet veel van de keuze voor codering. Die keuze maakt de aan te schaffen ontvanger onnodig duur. De VVD-fractie wil "free to air"-uitzendingen van Nederland 1, 2 en 3 en een digitale ether. Wij verwachten van de staatssecretaris dat zij teruggaat om met KPN te spreken over een overgang op "free to air"-uitzendingen. Wij hebben het in het debat al gehad over de bedragen, maar ik hoor graag van de staatssecretaris hoeveel het per huishouden kost als dit zou gebeuren.

Als de staatssecretaris het niet met KPN voor elkaar krijgt dat "free to air" wordt uitgezonden, is er nog geen probleem, want de NOS is eigenaar van de multiplex voor uitzending van de publieke omroep. De huidige exploitatieovereenkomst die de NOS in 2001 sloot met KPN/Digitenne eindigt per 2006. De NOS kan per 2006 zelf bepalen welke zenderoperator de televisiesignalen via de ether kan verzorgen. De NOS is per 2006 dus vrij om zich los te maken van Digitenne en een andere vorm van distributie te kiezen die wel "free to air" is. Moet de NOS dit dan niet aanbesteden en wie zegt dat de KPN de beste en goedkoopste zenderoperator is om de publieke televisiesignalen te verzorgen?

De VVD-fractie denkt dat veel huishoudens toch voor de satelliet zullen kiezen. De satelliet moet naast de digitale ether een volwaardig alternatief zijn voor het buitengebied. Daarvoor is de doorgifte van regionale zenders nodig. Ook het samenwerkingsverband Noord-Nederland pleit voor doorgifte via satelliet.

 

De heer Atsma (CDA): ROOS, het samenwerkingsverband van regionale omroepen, pleit inderdaad voor de satelliet, maar zegt daar nog iets bij: overheid, wilt u de kosten betalen die de verspreiding van het televisiesignaal van de regionale omroep via de satelliet met zich mee zal brengen? Vindt u dat een terechte vraag?

 

Mevrouw Örgü (VVD): Daar hebben wij de vorige keer al over gedebatteerd. Er is toen gevraagd hoe dit bekostigd moet worden. De staatssecretaris zou daar nog een antwoord op geven. Er ligt in ieder geval een amendement van de SP-fractie. Wij vernemen graag de reactie van de staatssecretaris daarop.

Tot slot wil ik graag een misverstand uit de wereld helpen. De staatssecretaris zei in eerste termijn dat zij vreesde dat het amendement van de heer Van Dam en mij over de reclameregels voor commerciële omroepen de regeling voor doven en slechthorenden in de weg zou staan. Dat is niet het geval, omdat het amendement alleen de regels voor reclame en sponsoring voor de commerciële omroepen versoepelt tot het minimale niveau van de richtlijn en dus niet de regels voor ondertiteling versoepelt.

 

*N

 

De heer Slob (ChristenUnie): Voorzitter. Ik dank de staatssecretaris voor haar beantwoording in eerste termijn, inmiddels alweer bijna twee weken geleden. Ik zal voldoen aan uw verzoek om het kort te houden. Daarom beperk ik mij tot een onderdeel van het wetsvoorstel, waar mijn fractie moeite mee heeft, namelijk het voorstel om de analoge ether af te stoten. Ik kan melden dat mijn fractie daar op dit moment geen voorstander van is.

Wat ons betreft is dit niet het moment om af te schakelen. In een aantal gebieden in ons land zijn huishoudens, met name in het buitengebied, er nog niet klaar voor. Mogelijkerwijs kan alleen tegen hoge kosten de overgang van het analoge naar het digitale signaal worden gemaakt. Dat is absoluut niet de bedoeling en wat ons betreft ook niet acceptabel. De heer Van Dam zal straks een motie indienen die mede door mijn fractie is ondertekend. Daarin wordt de regering verzocht, de afschakeling tot nader order op te schorten en om te werken aan een beter, verantwoord en ook betaalbaar alternatief.Voor de bezuiniging die in het wetsvoorstel wordt voorgesteld, heeft mijn fractie in een heel vroeg stadium een amendement ingediend om het bedrag van 11 mln. niet ten laste van de publieke omroep te laten komen. Wij denken dat het onverantwoord is. Ik verwijs naar het debat van afgelopen donderdag om dit te onderstrepen. Met dit amendement bieden wij de staatssecretaris de uitweg om via artikel 37 van de Aanwijzingen voor de regelgeving met andere voorstellen te komen en om die beide Kamers te laten passeren. Ik heb in eerste termijn aangegeven dat wij de reactie op ons amendement, die al in de nota naar aanleiding van het verslag is opgenomen, niet overtuigend vinden. Wij zullen het amendement dan ook in stemming laten komen.

 

*N

 

De heer Van Dam (CDA): Voorzitter. Ik houd mijn amendement overeind. Het geld dat eventueel bespaard wordt, moet bij de publieke omroep blijven. Of er geld bespaard wordt, is de volgende vraag. Over het amendement dat ik samen met mevrouw Örgü heb ingediend, heeft mevrouw Örgü al het een en ander gezegd.De vraag resteert of eind oktober het analoge signaal mag worden uitgezet. De vorige keer heb ik gezegd: ja, mits er voor iedereen een gratis, ongecodeerd digitaal signaal van de publieke omroep en van de regionale omroep beschikbaar wordt gesteld en dat het met een eenvoudige ontvanger te ontvangen is. Dat is niet het geval in het kabinetsplan. Het signaal is gratis, maar niet ongecodeerd. Mensen hebben een dure decoder en een smartcard per tv nodig. Dat is voor mijn fractie niet acceptabel. Laten wij wel wezen. Het is niet zo moeilijk om met KPN te onderhandelen, zodanig dat KPN gratis en ongecodeerd het signaal verspreidt. Het klopt toch dat de NOS een eigen multiplex in handen heeft en distributie van het signaal zelf aanbesteedt? Het klopt toch ook dat de NOS ruimte over heeft en die weer verhuurt aan KPN? De NOS heeft toch de rechten over haar eigen signaal? Het lijkt mij dat het dreigement dat de NOS haar signaal niet meer aan KPN zal leveren en de vrije ruimte in haar multiplex niet meer beschikbaar stelt als KPN niet bereid is, het signaal van de publieke omroep gratis en ongecodeerd door te geven meer dan overtuigend is. Dat moet te realiseren zijn. Zo is het in Engeland gegaan toen de BBC met Sky in discussie was over het ongecodeerd doorgeven van het signaal van de BBC. Daar was eerst niet over te praten met Sky. Toen de BBC stelde haar signaal terug te trekken, zodat het niet meer bij Sky in het pakket zou zitten, was het ineens allemaal geregeld. Zo moet het in Nederland ook kunnen.

Een ander punt is de dekking en de kwaliteit van het netwerk. Volgens een woordvoerder van KPN hebben mensen in Zeeland een grote buitenantenne nodig. Diezelfde geluiden bereiken ons uit het Noorden van het land. Laten wij er maar van uitgaan dat het geldt voor alle streken van het land buiten de Randstad. Dat is geen acceptabel alternatief. Laat Digitenne eerst maar eens investeren in een netwerk dat goed genoeg is om in het gehele land dezelfde dekking aan te bieden als in de Randstad. Wil men dat niet, prima, maar dan geen afschakeling en dus geen extra frequentieruimte.

De vorige keer verwees de staatssecretaris nogal vaak naar de belofte van KPN. Daar neem ik vandaag geen genoegen mee. Ik wil van de staatssecretaris garanties, niet van KPN. Een goede ontvangst met een eenvoudige ontvanger, zonder smartcard. Ik heb daarvoor de volgende motie.

 

*M

 

De Kamer,

 

gehoord de beraadslaging,

 

overwegende dat sommige huishoudens het digitale signaal dat in de plaats moet komen van het analoge signaal niet zullen kunnen ontvangen zonder dure buitenantennes;

 

overwegende dat voor de ontvangst van het digitale signaal een dure decoder en een smartcard nodig is, terwijl het signaal ook gratis en ongecodeerd kan worden verspreid;

 

spreekt uit dat afschakeling van het analoge signaal niet acceptabel is zolang het digitale signaal niet door iedereen gratis, ongecodeerd en met een eenvoudige, goedkope ontvanger uit de lucht kan worden geplukt;

 

verzoekt de regering, de afschakeling op te schorten en te werken aan een beter alternatief,

 

en gaat over tot de orde van de dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Van Dam, Slob en Vergeer. Naar mij blijkt, wordt zij voldoende ondersteund.

Zij krijgt nr. 15 (30402).

 

zie ook

 

http://www.tweedekamer.nl/images/TK095-0506_tcm71-103071.doc

 

Ik:

De codering zal er wel uitgaan lijkt me, als de NOS weigert ned 1,2 en 3 aan KPN door te geven heeft KPN geen keus. Zie het BBC Sky voorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit debat vond plaats kort voordat D66 uit het kabinet stapte, als ik me niet vergis. Dat betekent dat de staatssecretaris die de overeenkomst met KPN gesloten heeft (Van der Laan, van D66) die functie inmiddels niet meer vervult. Er lijken me genoeg aanknopingspunten voor de bewindspersoon die nu verantwoordelijk is voor de publieke omroep om KPN te dwingen het signaal FTA uit te zenden door te dreigen anders Ned. 1,2 en 3 uit het Digitenne pakket terug te trekken (en uit Mine TV). Dit zou betekenen dat KPN geen volledig zenderpakket meer aan zou kunnen bieden en dat zou de doodsteek zijn voor zowel Digitenne als Mine TV.

 

De vraag is dus vooral of de bewindspersoon die nu verantwoordelijk is (wie, eigenlijk?) de 'ballen' heeft om KPN met dit gegeven onder druk te zetten.

 

Overigens heeft Van der Laan wel een heel smerig spelletje gespeeld in deze: willen besparen op de kosten voor de etherverspreiding en die kosten te willen afwentelen op andere partijen: KPN; die de kosten vrolijk weer doorberekent aan de consument. Als je het mij vraagt is het een verkapte manier om de omroepbijdrage nieuw leven in te blazen...

 

Je maakt mij niet wijs dat de kosten voor digitale etherverspreiding van 1 multiplex (dus het equivalent van één analoog kanaal waar er in alle regio's nu drie of vier kanalen in de lucht zijn!) hoger zijn dan de kosten van die analoge zenders.

DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Beste allemaal,

 

De Nederlandse publieke zenders worden nu toch echt FTA.

 

---

 

Publieke omroepen ook digitaal vrij toegankelijk

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

De televisiezenders Nederland 1, 2, 3 en de regionale omroepen worden in de nacht van 26 op 27 november via de digitale ether vrij toegankelijk. Minister Van der Hoeven (OCW) en minister Wijn (EZ) maken het mogelijk deze zenders zonder smart card, free to air, via de digitale ether te ontvangen.

 

Ontvangst van televisie via de analoge ether is vanaf 27 november 2006 niet meer mogelijk. Huishoudens die afhankelijk zijn van de analoge ether moeten voor die tijd een alternatief kiezen. De kijker kan naast de digitale ether ontvangst kiezen uit kabel, satelliet en tv via internet. Om de publieke omroep via de digitale ether te ontvangen moet een decoder aangeschaft worden. Dergelijke decoders kosten tussen de 30 en de 50 euro. Aanschaf van een smartcard is hiervoor niet langer nodig. Radio blijft wel analoog.

 

Van der Hoeven en Wijn hebben besloten de eerder aangekondigde omschakeling één maand uit te stellen. Hierdoor krijgt iedereen die nu nog via een hark- of sprietantenne analoge ether televisie kijkt, meer tijd om een alternatief aan te schaffen. De kijkers worden via een voorlichtingscampagne geïnformeerd wanneer en hoe zij moeten omschakelen en over de manier waarop zij in de toekomst televisie kunnen kijken (www.signaalopdigitaal.nl).

 

In overleg met de regionale omroepen is besloten om de distributie van de televisieprogramma´s van de regionale omroepen via de satelliet mogelijk te maken. Hierdoor kunnen veel kijkers straks ook regionale televisie via de satelliet ontvangen.

 

Bovenstaand besluit betekent dat het kabinet tegemoet komt aan de kritiek van de Tweede Kamer. Kamerleden gaven aan dat zij het ongewenst vonden dat de publieke omroepen in de digitale ether alleen via een decoder inclusief smartcard te zien waren.

 

De omschakeling is nodig om digitale ethertelevisie mogelijk te maken. Het kabinet vindt het belangrijk om naast de kabel en de satelliet een derde concurrerende infrastructuur te hebben met landelijk bereik. Dat stimuleert innovatie en levert de kijker een betere prijs-kwaliteit verhouding op. Digitale televisie biedt meer mogelijkheden voor de kijker. Zo geeft digitale ether tv een goede beeld- en geluidskwaliteit, meer zenders en zijn interactieve diensten mogelijk.

 

Ongeveer 74.000 Nederlandse huishoudens kijken thuis uitsluitend televisie via de analoge ether. Er zijn ook mensen die analoge ethertelevisie kijken in hun vakantiehuisje of op hun tweede toestel. In totaal gaat het om ongeveer 220.000 huishoudens.

 

Bron: http://www.agentschaptelecom.nl/informat...egankelijk.html

 

Groeten Ben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...