Ga naar inhoud

Probleem met Twin-LNB en 2 tuners

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Mijn ouders hebben interesse gekregen in het Digital satelliet gebeuren (vooral mijn moeder heeft interesse in TV Oranje, dat zal wel aan haar Nederlandse roots liggen want ze komt uit Eindhoven). En het is mogelijk dat er in de winter een 2de ontvanger bijkomt (waarschijnlijk een Dreambox 500 als deze dan nog verkocht worden).

Nu heb ik een maandje ofzo een kapotte LNB gehad en heb dan maar meteen een Twin-LNB gekocht in voorbereiding op deze eventuele aankoop (het is een SMART Twin-LNB 0,2 db).

Nu blijkt dat ik een probleem krijg met mijn eigen receiver als ik een 2de ontvanger aansluit (had dit meteen gemerkt omdat ik een ontvanger had geleend om het te testen maar toen was mijn "Euro" nog niet gevallen.

Mijn setup is :

Schotel : Triax 88 cm

LNB : 2 x LNB op Triax monoblock voor Astra/Hotbird

Coax : weet ik niet

Disecq : weet ik ook niet

De aansluiting is gedaan door een "professional" en ik heb enkel 1 van de 2 LNB's vervangen en er een andere in de plaats gezet (die SMART) ook heb ik al een Coax getrokken (staat niks op, maar volgens de winkel was het wel High-Qauality COAX kabel).

De schotel is maar iets van een 5 meter ofzo van de ontvanger verwijderd.

Het probleem is :

- Aston zonder andere ontvanger : Astra werkt goed (zowel één, Canvas en Discovery) maar Hotbird heeft problemen (no signal terwijl de antenna setup wel aangeeft dat hotbird meer dan 60% ontvangst heeft).

- Aston MET andere ontvanger (is een Dreambox 7000S die ik van iemand mag lenen om de Dreambox te leren kennen, hij gaat toch ff op vakantie). : Astra werkt maar ENKEL Discovery heeft beeld één en Canvas NIET (no signal)

- Dreambox MET/zonder andere ontvanger : Astra en Hotbird werken perfect !

Nu heb in ontdenkt (bij toeval) dat als ik een Analoge SatFinder tussen de LNB en de Aston zet ik WEL beeld heb op de Aston als de Dreambox verbonden is (maar ENKEL als deze is aangesloten op de connector achter op de LNB, dus die het verste van de kop van de LNB verwijderd is, als ik de andere connector neem krijg ik nog steeds het NO SIGNAL foutmelding (met de vorige firmware van Aston kreeg ik trouwens "Bad Quality Signal" en niet "No Signal").

Nu is de vraag (of zijn de vragen) :

1. weet iemand HOE dit kan ? (de eigenaar van de Dreambox denkt dat de spanning van de Dreambox via de Twin LNB op de connector van de Aston komt waardoor de spanning te hoog is en de LNB niet goed schakeld tussen Horizontal en Vertical).

2. Hoe kan ik dit oplossen zonder die SatFinder te gebruiken ?

3. Het is mogelijk dat er in de toekomst nog een ontvanger bij komt (als het ze goed bevalt doen ze misschien de kabel weg, maar dan moet de regionale ook op de schotel zitten). en dan moet ik dus zo'n Quad-LNB hebben (om 4 ontvangers op aan te sluiten) maar als 1 Dreambox met een Twin-LNB al problemen geeft dan gaan 2 dreamboxen met een quad-lnb zeker problemen geven ??

Geplaatst:

Het probleem met de Hotbird is opgelost !

er was blijkbaar een probleem met de kanaallijst op de Aston (ff opnieuw opgzet met SetEdit Aston en het was gefixt).

Nu dat ander probleem nog oplossen en ik ben helemaal gelukkig

Geplaatst:
Citaat:

Mijn setup is :

Schotel : Triax 88 cm
LNB : 2 x LNB op Triax monoblock voor Astra/Hotbird
Coax : weet ik niet
Disecq : weet ik ook niet

Jouw configuratie snap ik effe niet. je hebt het over een Triax monoblock voor Astra Hotbird, bedoel je geen Multiblock, zo`n houder/rail voor meerdere LNB`s?

Anders kan ik effe niet snappen hoe e.e.a. aangesloten zit, zeker met een Twin LNB erbij.
Geef eens duidelijkere info hoe e.e.a. aangesloten zit.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Geplaatst:

Met Triax monoblock bedoelt hij waarschijnlijk zo'n dual Triax houder voor Hotbird/Astra1, en niet een echt monoblock. Dat is wat ik uit zijn verhaal begrijp.

Geplaatst:
Citaat:

maar als 1 Dreambox met een Twin-LNB al problemen geeft dan gaan 2 dreamboxen met een quad-lnb zeker problemen geven ??

Waarom ? Ik heb hier zes dreamboxen (2 "Philips" DM500's, 2 "Alps" DM500's, een DM5620 en een DM5600) en twee andere decoders hangen aan drie octo's en twee quads, zonder problemen
Geplaatst:
Citaat:
Met Triax monoblock bedoelt hij waarschijnlijk zo'n dual Triax houder voor Hotbird/Astra1, en niet een echt monoblock.

Klopt, Ik dacht dat ik op bepaalde online sateliet winkels had gelezen dat ze het een monoblock noemen (maar ik kan me vergissen).

Sorry voor het misverstand, maar het is dus zo'n speciale 'offset" houder van Triax om 2 LNB's in te zetten.

De LNB voor Hotbird was kapot dus heb ik de LNB van Astra in de plaats gezet en een nieuwe Twin-LNB (als voorbereiding voor later) in de plaats van de Astra LNB.

trouwens de Twin LNB is een Smart Titanium twin-lnb (weet niet of dat van belang is).
Geplaatst:
Citaat:
Citaat:

maar als 1 Dreambox met een Twin-LNB al problemen geeft dan gaan 2 dreamboxen met een quad-lnb zeker problemen geven ??

Waarom ? Ik heb hier zes dreamboxen (2 "Philips" DM500's, 2 "Alps" DM500's, een DM5620 en een DM5600) en twee andere decoders hangen aan drie octo's en twee quads, zonder problemen

Zoals ik al zei weet ik niet precies wat het probleem is (of wat de oorzaak ik van de problemen). Maar als 1 dreambox ervoor zorgt dat er een te hoge spanning op de connector/LNB van de Aston komt dan zullen bijv. 2 Dreamboxen of 1 Dreambox en een Strong het probleem toch maar vergroten ???

Wat ik gewoon niet snap is dat het met zo'n SatFinder er tussen wel goed werkt MAAR dan enkel in 1 van de 2 uitgangen van de LNB.

Ook begrijp ik niet hoe dit zou kunnen, want een Twin-LNB zouden toch 2 verschillende LNB's in 1 behuizing moeten zijn dus er zou geen reden zijn waarom er spanning van de dreambox via de ene LNB naar de andere LNB gaat.

De uitgangsspanning van de Aston heb ik doorgemeten (op aanraden van Aston Support) en die waardes kloppen.

Ik dacht ook dat Smart Titanium een degelijke LNB was (zit in prijs toch iets hoger dan andere Win-LNB's die ik heb gezien).

P.S.
Waarom heb je 3 octo's en 2 Quad's nodig voor maar 6 ontvangers ?? op zo'n Octo kan je toch al 8 ontvangers aansluiten, of heb je een setup met meerdere satellieten (3 of 4 ofzo).

En welke Quad LNB zou je me aanraden om te kopen (indien er ooit een 3de ontvanger bijkkomt want dit is nog niet zeker).

And last but not least : wat is het verschil tussen die Philips en Alps Dreambox 500 ??

Ga wel een beetje offtopic, maar de dreambox 500 intereseert me wel want die zal waarschijnlijk wel aangekocht gaan worden in de nabije toekomst.
Geplaatst:

Citaat:
Zoals ik al zei weet ik niet precies wat het probleem is (of wat de oorzaak ik van de problemen). Maar als 1 dreambox ervoor zorgt dat er een te hoge spanning op de connector/LNB van de Aston komt dan zullen bijv. 2 Dreamboxen of 1 Dreambox en een Strong het probleem toch maar vergroten ???

Ik vermoed eerder dat het probleem de gebruikte disecq switch is, die "doorlekt".

Citaat:
Waarom heb je 3 octo's en 2 Quad's nodig voor maar 6 ontvangers ?? op zo'n Octo kan je toch al 8 ontvangers aansluiten, of heb je een setup met meerdere satellieten (3 of 4 ofzo).

8 ontvangers, waarvan 6 dreamboxen. Vier met astra2/astra1/hotbird/hispasat, 3 met astra2/astra1/hotbird/atlantic bird3, eentje met astra1/hotbird/7E/atlantic bird3 (en een (9de) SKY digibox rechtstreeks op astra2) asta2/astra1/hotbird zijn octo's, hispasat en atlantic bird quads.

Citaat:
And last but not least : wat is het verschil tussen die Philips en Alps Dreambox 500 ??

De gebruikte tuner. De oude modellen hadden een philips tuner, de nieuwe modellen hebben een Alps tuner.

Geplaatst:
Citaat:
Citaat:

Ik vermoed eerder dat het probleem de gebruikte disecq switch is, die "doorlekt".

Maar de Diseqc komt toch niet in aanraking met beide receivers ? en ik dacht dat zelfs zonder disecq dit probleem nog steeds bestond (ik heb deze eens losgekoppeld zodat ik enkel Astra1 had op zowel de Xena als de Dreambox en dat heeft toen niet geholpen (dacht ik) maar als de SatFinder er toen al tussen zat heb ik waarschijnlijk niet getest of het zonder ook werkte.
Geplaatst:

Ik had ook problemen met zo'n Smart twin LNB in combi met een Aston en Dreambox receiver. Ik heb toen die LNB om laten ruilen door een vervangende Smart en nu is er geen probleem meer. Maar het kan ook aan de switch liggen dus check of het zonder switch wel werkt.

Geplaatst:

Ik snap er NIKS meer van !

Daarnet geprobeerd zonder Disecq en idd het werkt (zonder SatFinder tussen LNB en Aston heb ik beeld). Daarna geprobeerd met Disecq zonder SatFinder en zoals verwacht ook geel beeld. MAAR als ik de dreambox uitzet (stekker uit het stopcontact) dan heb ik ook geen beeld (nergens, zelfs niet op Discovery welke eerst wel gewoon werkte) dus moet ik dan Dreambox helemaal loskoppelen (f-connector) om dit probleem niet te hebben ???

En waarom geeft de Aston ook problemen als de Disecq NIET op de Aston maar op de Dreambox is aangesloten ?

P.S.

Het merk van Disecq kan ik niet meer lezen (is er blijkbaar door de regen eraf gegaan).

Geplaatst:

Voor 20 euro heb je een nieuwe switch, gewoon vervangen dat ding. Je hebt toch toevallig niet per ongeluk beide ontvangers op 1 switch zitten?

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Geplaatst:

Nee,

momenteel is de Dreambox rechtstreeks aangesloten op de 1ste aansuiting van de Twin-LNB.

de Aston zit op de Receiver aansluiting van de Disecq en de 2 LNB's op LNB1 en LNB2.

Geplaatst:

De meeste Disecq-switchen werken zonder problemen met single-LNB's. Maar zodra je met twin-, quad- of octo-LNB's gaat werken moet je zogenaamde "Hi-isolation"-switches gebruiken om problemen te voorkomen.

Geplaatst:
Citaat:
P.S.
Het merk van Disecq kan ik niet meer lezen (is er blijkbaar door de regen eraf gegaan).

Ook niet goed. Een goede switch heeft een "regenkapje" ( een stukje plastiek dat over de switch past zodat de switch - en vooral de aansluitingen - geen regen krijgt)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen