Ga naar inhoud

Welke (globale) schotelhoek in combinatie met motor

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een Triax 110 cm gekocht met een DiseqC 1.2 motor SG-6120 (opvolger van de Moteck SG-2100A volgens de winkelier)

In de handleiding van de motor staat beschreven dat de gradenverdeling van de schotel op 40 graden moet worden ingesteld en de motor op 51.

Met het programma GorbTrack wordt ook 40 graden als schotelhoek opgegeven als je het schoteltype en motortype ingeeft.

Volgens "Het afstellen van de schotel op de boerenmanier" dat Prutsie geschreven heeft op dit forum wordt gezegd dat de motor op 51 a 52 graden moet komen maar dat de schotel op ongeveer 28 graden moet zijn ingesteld.

Wie heeft er gelijk?

Geplaatst:

[Fouten voorbehouden]

Tip: uiteindelijk komt de schotel zo goed als vertikaal te staan (90°).

In de handleiding van mijn Moteck SG-2100 staat dat je de elevatie moet instellen op de motor. Let op: de SG-2100 heeft twee schalen: elevation en latitude. Elevatie is 90 - latitude. Kies dus de juiste schaal. Roosendaal is 51,5 (~52) latitude, dus 90 - 51,5 = 38,5 (~39) elevatie.

De declination stel je in op de schotel. Die is 40 - declination angle volgens de handleiding. Volgens de tabel 40 - 7,4 = 32,6.

Hoe ie bij mij staat kan ik niet meer zien (door roest).

Vreemd dat jij een opvolger hebt van de SG-2100A, want er staat niets over op de Moteck site. Ik vind ook niets op internet. Is het soms de imitatie waar snuffer het over had? Kun je wat foto's plaatsen?

P.s.: beschilder de motorhouder, beugels en moeren met roestwerende verf, want het roest anders binnen een half jaar weg!

Geplaatst:

Nog bedankt voor je informatie. Ik denk dat ze de lattitude en de Elevatie op de motor verwisseld hebben. Als ik het instel volgens de schalen op de motor dan wijst mijn schotel naar de grond. Ik ben vanmiddag bezig geweest om hem uit te richten en dat ging redelijk goed. Ik heb wel een foto van de motor gemaakt, waarop is te zien dat met de instellingen volgens de aanwijzingen, de bevestiging van de schotel naar de mast toe neigt.

post-30776-1318258775,2715_thumb.jpg

Geplaatst:

ziet er goed uit die van mij staat op 53% in friesland nu uit richten op de sirius 5% E dan vast zetten op de paal. ben je weer wat verder

groetje roel

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen